Guilty Gear StriVe

Guilty Gear StriVe is de opvolger van Guilty Gear Xrd, en hier maakt Sol een einde aan zijn saga.

Sol Badguy heeft na Guilty Gear Xrd niet veel tijd om even op adem te komen, want hij komt te weten dat Asuka R. Kreutz zich overgegeven heeft aan de USA. Deze man is een vroegere vriend, maar heeft Sol in een 'Gear' veranderd. Een Gear is een soort sprong in de evolutie van de mens. Sol kon dit uiteraard niet waarderen en zo begint de wraaktocht naar zijn voormalige vriend.

Zoals je al kan raden is het aangewezen om de vorige delen gespeeld te hebben, aangezien nieuwkomers een groot deel van de lore niet zullen begrijpen. Het verhaal handelt meer dan alleen over een wraaktocht, want er zijn veel onderliggende gebeurtenissen uit het verleden die je niet meekrijgt. Er is wel nog een soort archief beschikbaar dat je kan doorspitten om meer te weten te komen, maar dan lijkt het al meer op opzoekwerk dan het spelen van een spelletje.

In de verhaalmodus van het spel zal je alleen maar moeten achterover leunen en de animeserie bekijken. Je zal dus eigenlijk geen enkele knop moeten indrukken, dit in tegenstelling tot games uit hetzelfde (vecht/brawler)genre waar je je al vechtend doorheen het verhaal spit.

De besturing van de personages kan je het beste vergelijken met Street Fighter. Dit betekent dat je de knuppel in allerhande, meestal cirkelvormige, richtingen moet bewegen om een speciale aanval uit je mouw te schudden - of je moet vrij handig zijn met de richtingspijltjes. Elk personage uit deze game speelt volledig anders. Ze hebben ook andere karakteristieken en meestal een speciaal uitgerust wapen. Het vierkantje zal bij het ene personage een totaal andere uitwerking hebben dan bij de andere. Door dit gegeven is het moeilijk om je 'favoriet' eruit te kiezen; degene van wie de vechtstijl het best bij de jouwe past. Je kan uiteraard oefenen in de Dojo, maar een vechtgame in het algemeen moet je ettelijke uren spelen om de mooie combo's tevoorschijn te laten komen.

Naast de verhaalmodus zijn er uiteraard nog enkele andere modi beschikbaar:
  • Offline kan je aan de slag met een arcade- en survivalmodus, VS tegen de AI of één van je vrienden, en de Dojo. In deze laatste kan je de gang van zaken in Strive uitproberen en kan je ook aan de slag met missies. Hierbij leer je geavanceerde technieken om je kans tot winst te vergroten.
  • Online kan je een lobby aanmaken, of vervoegen, alsook ranked matches spelen. Deze hebben wij mogen ontdekken in de bèta, ondertussen al enkele maandjes geleden.

Een groot nadeel aan deze Guilty Gear Strive is het online aanmelden. Dit gebeurt, ondanks de stevige PS5 én daarbijhorende internetverbinding veel te traag. Je zal al enkele minuutjes voor het scherm zitten vooraleer je effectief in het menu geraakt.

De beelden zijn van een zeer hoog animeniveau en bij het uitvoeren van een speciale, stevige aanval, zal de camera ook inzoomen op de actie. Ook de vernielbare omgevingen en overgangen zijn een lust voor het oog. Daarnaast worden we vergezeld van stevige metal-tunes, en van een recht uit de jaren '90 commentator die het startsignaal voor het gevecht geeft.

Wie onbekend is met het Guilty Gear universum zal een hoge instapdrempel ervaren met deze Strive, niet alleen qua verhaal, maar ook de gameplay moet je geweldig liggen. Deze game brengt wel een verademing teweeg met het ontbreken van balans qua vechters: geen enkele vechter speelt hetzelfde. Wie de tijd en de zin heeft om zijn favoriete personage uit te werken zal met deze game ettelijke uren aan de slag kunnen.

• Grafisch mooi en stevige metal
  • Voer voor degene die er de nodige tijd wil insteken

• Het online aanmelden duurt een tijdje