SoulCalibur VI

We hebben er enige tijd op moeten wachten, maar hier hebben we eindelijk de nieuwe editie van SoulCalibur!

Soul Edge, een zwaard dat in staat was om zielen te absorberen, viel in handen van de piraat Cervantes. Het zwaard paste zich aan aan zijn gebruiker en splitste in twee. Sophitia, een vrouwelijke krijger, was is staat om één van de delen te vernietigen. Cervantes werd verslagen, maar het resterende zwaard viel in handen van Siegfried, iemand die ze niet allemaal op een rijtje had. Nadat Siegfried transformeerde straalde er een bundel licht naar de hemel, ook wel bekend als de Evil Seed.

Na deze gebeurtenissen kan je aan de slag met twee verhaalmodi. In de eerste - Libra of Soul - maak je zelf een personage en doorloop je je eigen gecreëerde gebeurtenissen nadat Siegfried het zwaard in bezit heeft genomen. Af en toe zal je een keuze moeten maken, wat je zal doen kantelen naar het licht, of de duisternis. De andere verhaalmodus - Soul Chronicle - splitst zich op in de vele aparte verhalen van de beschikbare personages.

Voor wie het verhaal bekend in de oren klinkt, kan op zijn lauweren rusten: dat is ook zo. Deze zesde iteratie herneemt het verhaal van de eerste SoulCalibur en legt wat meer achtergrond van de personages bloot.

De gameplay lijkt grotendeels op die andere brawlers uit het Verre Oosten: elke actieknop voert een bepaald type aanval uit. Zo heb je er eentje voor een iets wijdere aanval, eentje voor een gerichte aanval, eentje die gebruik maakt van het betere benenwerk, en uiteraard eentje om alles te blokkeren. De SoulCalibur-reeks onderscheidt zich uiteraard doordat de personages gebruik maken van het beter hak- en snijwerk. Speel je bijvoorbeeld als Nightmare, dan heb je een gigantisch zwaard, maar zullen je bewegingen ook een pak trager zijn dan diegene van de ettelijke, vrolijk rondhuppelende, schaars geklede strijdsters. De schouderknoppen spelen ook een cruciale rol bij het vechten. Standaard vind je daar het grijpen, een oersterke aanval die gebruik maakt van je opgeladen metertje en nog enkele speciale aanvallen terug.

Voor het ongetrainde brawleroog kan dit spel - net zoals zovele andere - aanvoelen alsof je kan winnen door simpelweg hard op de knoppen te rammen. We weten echter uit ervaring dat je je bewegingen kan trainen en perfectioneren, waardoor de button basher het dikwijls zal moeten afleggen tegen de speler die zich een bepaalde speelstijl meester maakt.

We krijgen ook enkele personages uit andere franchises over de vloer zoals Gerald of Rivia en Yoshimitsu. Op zich niet erg gameplayveranderend, maar toch het vermelden waard.

Iets wat ik persoonlijk mis, is een - eventueel niet-verplichte - tutorial die je snel de basisbewegingen uitlegt, en hoe je bepaalde speciale aanvallen uitvoert. Nu word je er als het ware gewoon ingeworpen en moet je maar je plan zien te trekken. Button bashen klinkt plots zeer verleidelijk, al zal je daardoor nooit een meester in het spel worden. Wanneer je de speciale bewegingen van je personage vindt, zal je haast geheimschriften moeten kunnen lezen om deze te ontcijferen, ook dit had zeker gebruiksvriendelijker gemogen.

Naast de verhaalmodi heb je een versusmodus tegen de AI of iemand die naast je zit, een arcademodus, en online matchen die al dan niet ranked zijn.

Het grafische aspect van deze SoulCalibur VI kent een aantal aspecten. Het narratieve gedeelte van de verhaalmodi wordt grotendeels weergegeven door een achtergrond met daarop stills en tekstvakjes. Hoewel we weten dat het misschien nog een bom geheugen inneemt, en programmatorisch misschien wat moeilijker is, zijn bewegende beelden en dialogen toch steeds een pluspunt. Tijdens het spelen zelf voelen de beelden ook aan alsof ze op het randje van gedateerd zijn. Alles lijkt wat stijf, houterig en misschien te lineair afgebakend. Waar we dan wel weer vrolijk van worden is hoe de speciale aanvallen uitgebeeld worden. Een veranderend camerastandpunt, flitsende en kleurrijke beelden, het doet ons wat denken aan Tekken. Op auditief vlak mag je gewoon de middenmoot verwachten: vergeetbare soundtracks en gekreun tijdens het vechten.

Wie deze Soul Calibur VI aankoopt, weet beter dat de verhaalmodus ongeveer dezelde is als de eerst SoulCalibur. Alles lijkt net iets opgewaardeerd tegenover Soul Calibur V, maar toch lijkt de vernieuwing wat achterwege te blijven. Een tutorial is altijd leuk, zeker wanneer je zolang op elk deel moet wachten. Wie er de tijd voor neemt, ontdekt hier wel een degelijk vechtspel, zodat hij die button bashers kan verslaan.

• Maak je eigen vechter!
  • Verhaalmodus met betrekking tot de verschillende personages zeer uitgebreid

• Vele en lange laadschermen