Titanfall 2

Titanfall kwam destijds exclusief uit voor XBOX ONE. Nu maakt deze IP de overstap naar onze geliefde console. Was deze game de overstap waardig, of was deze beter bij de XBOX gebleven? Dat kom je in onze review te weten.

Piloten zijn geharde strijders: ongenadig, acrobatisch en meestal ongezien. Het is een eer om gekoppeld te worden aan een titan, een soort van autonome robot, die zijn neuraal netwerk kan linken met een mens om zo hun vaardigheden een boost te geven. Jij bent infanterist Cooper - dus verre van een piloot. Echter heeft ene Lastimosa zijn oog op jou laten vallen en hij onderwerpt jou aan een simulatieprogramma voor piloten. Enerzijds om te zien wat voor vlees men in de kuip heeft, anderzijds als training. Je sessie wordt bruut beëindigd wanneer jullie - de militie - een aanval plegen op Typhon, de planeet waar het hoofdkwartier van IMC gevestigd is. De aanval gaat echter niet zoals gepland. Je ziet de lijdensweg van piloot Lastimosa en met zijn laatste adem koppelt hij zijn titan - BT-7274 - aan jou. Het is vanaf dan aan jou om BT weer op mechanische poten te krijgen, en de orders van de gevallen piloot verder uit te voeren.

In het midden van het verhaal komt er een plottwist bij kijken, jammer genoeg wordt er niet veel verder ingegaan op bepaalde aspecten - die voor mij persoonlijk misschien interessanter waren. Het zijsprongetje is van korte duur, waarna de hoofdmissie hervat wordt die je kortweg kan omschrijven als het neerhalen van de IMC. Hoe simpel en summier ik dit ook vind, moet ik eerlijkheidshalve toch toegeven dat ik gekluisterd was aan de single player. Ik heb deze dan ook in rotvaart uitgespeeld. De verhaallijn is ook wat van korte duur, maar het had naar mijn gevoel niet langer moeten duren.

Acrobatische Piloten

De piloten zijn zoals eerder aangehaald grote krijgers. Toch op een moderne manier. Door middel van hun 'jumpkit' zijn ze in staat om te 'double-jumpen', om langs muren te rennen en kunnen zij vanop een grote hoogte vallen zonder enige schade te ondervinden. Het moet gezegd worden, dat wanneer je sommige omgevingen wil doorkruisen, je het 'wall runnen' en doublejumpen foutloos zal moeten combineren. Wanneer je echter geen uitweg ziet, hoef je enkel de pijltjestoets naar onder inhouden om een virtuele weg te zien. Je ziet dan een piloot de bewegingen maken die jij ook zou moeten maken. Verder is het ook mogelijk voor onze Cooper om zichzelf onzichtbaar te maken. Hierdoor kan hij de vijanden van zeer dicht benaderen en eventueel een melee-aanval uitvoeren.

Na het acrobatische gedeelte zit de game ook propvol verschillende types wapens. Niet alleen de grote klassen zoals een assault rifle, smg, sniper en dergelijke komen terug, maar ook onderverdelingen binnen diezelfde klassen. Je raadt het al, er is een grote verscheidenheid van wapentuig beschikbaar in deze Titanfall 2.

Titans

De titanengevechten is waar het allemaal om draait in een game die de naam Titanfall draagt. Samen met BT, naar wiens advies je het best luistert, ga je op pad om verschillende orders uit te voeren. Meestal vind je gevallen piloten, maar hun helmen dragen kostbare informatie met zich mee. Aan jou en BT om zoveel mogelijk informatie te vergaren en door te sturen naar de thuisbasis. Met BT voel je je al snel superieur aan je vijanden. Met gigantisch schietgerei knal je je een weg door de verschillende type vijanden.

Her en der liggen ook nog verschillende soorten uitrusting verspreid. Hiermee kan je BT snel uitrusten - door middel van het rechterpijltje - met een oversized shotgun, een knaller van een sniper, thermische wapens of zelfs een RPG die vier raketten in één keer afvuurt. Na het primair wapensysteem kan je ook nog schilden activeren die de kogels terugsturen naar afzender, elektrische mist activeren, en ga zo maar door. Wanneer je voldoende vijanden hebt afgeknald, zal ook BT's kern geactiveerd worden. Hiermee lanceer je een allesvernietigende aanval - die afhankelijk is van de uitrusting - richting vijand.

Er heerst een mooi onderverdeelde afwisseling tussen het besturen van de titan, en de gameplay van de piloot zelf. Soms is BT te groot, of is hij gewoon niet beschikbaar, en zal je gewoon als piloot Cooper je plan moeten trekken. Dit komt op geen enkel moment geforceerd over, en biedt hierdoor de nodige afwisseling.

Online

En wanneer je klaar bent met het offline gedeelte, kan je ook nog online aan de slag met volgende modi:

• Bounty Hunt: verschillende AI spawnen bij bepaalde punten. Beide teams moeten een zo hoog mogelijke score behalen in het afmaken van deze (en het vijandelijke team). Wie het meeste geld verdient, wint;
  • Attrition: hierbij zijn jouw vijanden hoofdzakelijk het vijandelijke team en in tweede instantie de ronddwalende AI. Wie het snelst het meeste punten scoort, wint;
  • Amped hardpoint: domination met een twist;
  • Capture The Flag: geen uitleg nodig neem ik aan;
  • Free For All: ieder voor zich;
  • Last Titan Standing: iedereen speelt met de titans, wie het meeste titans overhoudt wint;
  • Pilots VS Pilots: team deathmatch, met enkel pilots;
  • Ground War: team deathmatch op grotere mappen.

Wanneer je voldoende speelt, vijanden verslaat, geld verdient... zal je ook stijgen in level. Hierdoor speel je verschillende 'perks' vrij voor je wapens, of zelfs nieuwe wapens vrij. Naargelang je stijgt speel je ook andere uitrusting vrij voor je titan, die je ook kan bekijken als een soort van perk. Dit systeem kennen we al uit andere shooters, maar wordt hier mooi geïmplementeerd.

Op grafisch vlak is deze game niet de minste. Er worden zowel offline als online mooie beelden op je tv getoverd. Jammer genoeg moesten we af en toe een framedrop ondervinden, vooral bij het slaan van een vijand, waarbij hij nog even aan je vuist bleef plakken, en dan plots aan de andere hoek van de kamer lag. Op auditief vlak kunnen we zeer weinig aanmerken. De voicecast is goed gekozen, en de humor tussen BT en Cooper is vermakelijk. Ook hebben de verschillende wapens hun eigen te onderscheiden geluid.

Titanfall 2 is een goede game, zowel offline als online. De single player speel je op een zestal uurtjes uit. Dat kan je als weinig opvatten, maar de game vermijdt daardoor wel dat die repetitief wordt. In de vorige Titanfall was er zelfs nog geen sprake van een verhaal. Na het offline gedeelte kan je ook online aan de slag met een hoop verschillende modi. Uiteraard zijn we in de periode aanbeland waar menig shooterfanaat op zijn wenken bediend wordt. Het is dus met argusogen afwachten of deze titaan het haalt van de anderen.

• Goed verhaal
  • Gameplay afwisselend genoeg

• Soms een framedrop