South Park: The Fractured But Whole

Het is al meer dan drie jaar geleden dat we The Stick of Truth voorgeschoteld kregen. Menig 'South Park'-fan zit al een tijdje uit te kijken naar het vervolg van deze turn-based RPG. Wij kregen The Fractured But Whole onder onze neus geschoven, en hier kan je onze mening lezen!

The Coon vindt een opsporingsbericht terug voor Scrambles, een oude kat. De beloning is maar liefst $ 100 en dit zou een grote stap voorwaarts betekenen om de franchise 'Coon and Friends' van de grond te helpen. The Coon reist terug in de tijd, naar de tijd waar Kuppa Keep nog rechtstond en haalt zijn vrienden uit het verleden naar de toekomst om hem te helpen de kat te vinden.

Jij, The New Kid, had het al ver geschopt in vroegere tijden, je was namelijk de quasi onoverwinnelijke koning, maar dat spelletje wordt nu opgedoekt. Initieel mag je als The New Kid niet mee op zoek gaan naar Scrambles, maar toch haalt Cartman je binnen bij 'Coon and Friends'. Klaar om superheld te zijn?

Net zoals in de eerste game kan je het verhaal voorstellen als één lange aflevering van South Park, dit met de nodige plotwendingen en hilariteit. Eén van de sterke punten van deze reeks is uiteraard de atypische humor. Je houdt ervan of niet, maar wij konden het wel smaken!

Choose Your Class, New Kid

Eén van de eerste dingen die je mag doen in het spel is je klasse kiezen. Hiervoor kan je kiezen uit Brutalist, Speedster of Blaster. Dit is het eerste dat vermeld wordt op je zogenaamde 'character sheet', samen met je achtergrondverhaal dat op deskundige wijze uit de doeken wordt gedaan door The Coon. Je 'character sheet' bevat een hoop meer informatie dan enkel je klasse, maar bijvoorbeeld ook je etniciteit of seksuele voorkeur. Deze informatiefiche wordt aangevuld wanneer je erop uit trekt om de hoofdmissies te vervolledigen, waardoor je ook beloond wordt met XP. Een verwarrend gesprekje met Mr. Mackey wijst bijvoorbeeld je geslacht en seksuele voorkeur aan.

Net zoals in de vorige game moet je opnieuw zoveel mogelijk vrienden, of beter gezegd volgers rekruteren op Coonstagram. Sommigen zijn zeer gewillig om met jou op de foto te staan, anderen doen iets moeilijker en zullen je vragen om een taakje voor hen te volbrengen. Zo vraagt Randy zich af wat er in godsnaam 's nachts gebeurt met zijn auto. Experience points verzamel je niet alleen door vijanden te verslaan, maar ook door het behalen van minidoelstellingen - in de vorm van "behaal x aantal volgers" - of het volbrengen van zijmissies. Wanneer je stijgt in level zal je niet traditionelergetrouw meer gezondheid krijgen of schade toebrengen, maar zal je in staat zijn om een extra artefact uit te rusten.

Get Your Gear, ButtLord

Doorheen het spel zal je nieuwe kostuums vinden, of kunnen maken. Deze hebben echter enkel een esthetische invloed. De te vinden of te maken artefacten daarentegen hebben een zeer grote invloed. Op die manier kan je verschillende eigenschappen van niet alleen jezelf, maar ook je team versterken zodat er meer schade toegebracht wordt, of de algemene gezondheid omhoog gaat. Na een tijdje zal je ook jouw DNA kunnen veranderen zodat specifieke aanvallen, of statistieken van je personage omhoog gaan. Met het veranderen van dat laatste gaat er meestal ook een daling van andere aanvallen of statistieken mee gepaard.

Destroy Them All, Douchebag

Net zoals in de vorige game blijft ook het vechtgedeelte overeind. We spreken over een klassieke 'turn based combat', waarbij de vechters het om beurten tegen elkaar opnemen. Jouw team, bestaande uit - meestal - jezelf en drie andere vrienden, neemt het op tegen één sterke vijand, of een ganse horde vijanden. Dit varieert van de 'raisin'-meisjes tot de Mexicaanse vluchteling die het voor een appel en een ei het tegen jou wil opnemen. Elk personage heeft bovendien zijn eigen specifieke vaardigheden. Zo balanceer je het best je team met genezers, brute vechters en helden die liever vanop een afstand aanvallen. Ga je nog dieper in op dit gameplaysysteem, dan kan je zelfs specifieke aanvallen selecteren die ervoor zorgen dat sommige vijanden een beurt overslaan.

De standaardaanvallen bevinden zich onder de actieknoppen, maar hoe meer je aanvalt, en hoe meer je aanvallen afweert door op kruisje te duwen, des te sneller de meter van de 'Ultimate Attack' zich zal vullen. Ieder personage heeft zijn eigen aanval. Sommige zullen zich richten op een groot gebied, anderen specifiek op één vijand.

Just Walking Around, Superhero

In South Park is er heel wat meer te doen dan enkel het onderzoek naar de vermiste katten. Daarnaast zijn er nog een hoop andere mensen die wel iets van je verlangen meestal in ruil voor een selfie die je dan op Coonstagram kan posten. Naast het vechtgedeelte zal je daarnaast na een tijdje in staat zijn om soms vrienden op te roepen. Dit heb je nodig om alle puzzels in South Park op te lossen. Zo kan Captain Diabetes zware voorwerpen tillen, of kan The Human Kite je op hoger gelegen gebieden brengen. Het spreekt voor zich dat je in het begin zeker niet alle vaardigheden én vrienden zal hebben om de puzzels op te lossen. Het is namelijk zo dat je niet direct voorbij bepaalde hindernissen kan. Dit impliceert dat je dus een hoop zal moeten backtracken, als je alle buit uit de game wil verzamelen en ieders vriend wil worden.

Hier wringt helaas soms het schoentje. Aangezien je vaak vertoeft in huisjes die vanbinnen en vanbuiten goed op elkaar lijken, vergeet je al snel waar een puzzel zich nu weer bevond, waarvoor je nu wél de juiste vriend hebt met de ideale vaardigheid. Het gevolg is dat je soms twee, drie, vier of meer keer bij iemand op visite gaat om vast te stellen dat je alles al uit de locatie hebt gehaald. Ondertussen blijft die onopgeloste puzzel spoorloos. Een optie om te zien of je de puzzels op een bepaalde locatie volbracht hebt of niet, zou handig geweest zijn. Gelukkig speel je al snel de Fast Travel optie vrij waardoor het allemaal iets sneller gaat.

Op audiovisueel vlak kan de game niet authentieker overkomen. Uiteraard heeft dit veel te maken met de samenwerking tussen de ontwikkelaars van de game en de bedenkers en makers van South Park - Matt Stone en Trey Parker. Als fan die de reeks al ongeveer twee decennia volgt, kan ik geen minpuntje bedenken op één van beide vlakken in-game.

South Park verdeelt al jarenlang de mensheid in twee helften: de ene houdt ervan, de andere is gewoon verkeerd bezig en snapt de subtiele - en soms actuele - humor niet. De vraag rijst of je ook als niet-fan aan de slag kan met deze game. Daar mogen we toch ook voorzichtig 'ja' op antwoorden. De reden hiervoor is uiteraard de zeer degelijk uitgewerkte gameplay, die het klassieke RPG-patroon benadert, met de daarbij horende quasi oneindige mogelijkheden om je personage uit te diepen, uit te rusten en uiteindelijk, uit te werken.

Veel plezier in South Park!

• Authenticiteit blijft bewaard
  • Zeer goed uitgewerkte gameplay