Guacamelee! 2

We moesten er een paar jaar op wachten, maar hier is hij dan, Guacamelee! 2. Is het nog steeds een aangename platformer met een heleboel actie? Dat lees je hier.

Guacamelee! 2 speelt zich acht jaar na het eerste spel af. Luchador Juan is met pensioen en geniet van de rust met zijn vrouw en twee kinderen. Op een dag gaat hij naar het dorp boodschappen doen, maar hij wordt overvallen door een heleboel zwarte gaten. Uit één van de gaten komt er een andere held die je hulp nodig heeft. Het Mexiversum (yep, dat bestaat) staat op instorten en alleen Juan kan het redden.

Net als de eerste, heeft ook deze Guacamelee weinig diepgang op gebied van verhaal. Het komt erop neer dat jij de held bent die de slechterik moet verslaan. Doorheen je reis verken je kleurrijke plaatsen en kom je even bonte vijanden tegen. Iedere stad heeft zijn eindbaas die je moet verslaan, die je vaak een nieuwe vaardigheid geeft die je kan gebruiken om andere steden te bereiken.

Het begint eenvoudig
Guacamelee! 2 start heel luchtig. Je loopt van punt A naar punt B, mept hier en daar een skelet in stukken vaneen. Maar zodra je de eerste grote vijand neerhaalt, krijg je een extra vaardigheid en dan begint de steile tocht naar boven. Iedere nieuwe vaardigheid zorgt voor nieuwe vijanden en een nieuwe manier om je doorheen het level te verplaatsen. Denk hierbij aan een vliegende uppercut, wall jumps, een onzichtbare grappling hook ... Hoe meer vaardigheden je hebt, hoe vaker je die ook zal moeten combineren. Zo voelen sommige gevechten aan alsof je een 40-hit combo van Mortal Kombat aan het uitvoeren bent. Het geeft voldoening als het uiteindelijk lukt, maar de weg er naartoe kan wel frustrerend zijn.

Koop upgrades
Wanneer je een vijand verslaat of een kist stuk slaat krijg je naast leven ook muntstukken. Die kan je gebruiken om upgrades te kopen. Voor sommige upgrades moet je bovendien uitdagingen voltooien voor je ze kan kopen. De upgrades geven je bijvoorbeeld meer leven als je een vijand verslaat of verkorten de tijd die je nodig hebt om je stamina terug te krijgen. Naast geld heb je ook nog verborgen kisten die delen van een masker bevatten. Als je de drie of vier delen van een bepaald masker gevonden hebt, verhoogt je levensbar of krijg je een extra staminabolletje.

Speel met vrienden ... in je zetel
Je kan Guacamelee! 2 in totaal met vier spelen, maar enkel offline. Dit is een beetje een gemiste kans. Ik had graag gezien dat je online kon spelen met vrienden of andere vreemde mensen. Maar het feit dat je in de zetel met vier kan spelen is wel een pluspunt.

Drinkbox Studios heeft een kenmerkende stijl die je terugvindt in heel wat van hun games. Het is een stijl die je aanspreekt of niet, en ik behoor tot de eerste groep. Ik ben een grote fan van hun Mutant Blob game op de Vita. Ook deze Guacamelee! 2 ziet er opnieuw vrolijk uit. Bovendien zijn de animaties vlot en hebben ze leuke effecten.

De geluidsafdeling had volgens mij weinig werk met dit spel. Er wordt niet echt gepraat in het spel, maar de tekstballonnetjes vliegen je om de oren. Persoonlijk ben ik hier geen fan van, ik lees die dingen nauwelijks, waardoor de dialogen en bijhorende humor wat verloren gaan.

Guacamelee! 2 is opnieuw een vermakelijke platformer met verslavende en soms frustrerende gameplay. Voor de kleine prijs van ongeveer 20 euro heb je een tiental uur speelplezier, alleen of tot met drie vrienden.

• Vlotte gameplay
  • Ziet er leuk uit
  • Offline coop