EA Sports FC 24

FIFA is niet meer, leve EA FC! Het moge duidelijk wezen dat de ontwikkelaar/uitgever zonder veel ernst hun nieuwste voetbalgame zelfs met een naamsverandering nog aan de man krijgt, maar betekent dat ook dat we grootse veranderingen mogen verwachten?

EA had het na al die jaren gehad en twijfelde niet langer toen FIFA plots miljoenen euro extra vroeg. Het had al apart met heel wat clubs en competities deals gesloten waardoor wij gamers niet hoefden te vrezen; EA FC 24 ging gewoon inclusief alle nodige licenties nieuw leven in de franchise blazen. Of toch dat hadden heel wat fans gehoopt. FIFA 23 en enkele voorgaande edities wisten niet helemaal te overtuigen en dus moest de naamsverandering ook voor broodnodige aanpassingen qua gameplay zorgen. EA-gewijs is dat ook gebeurd, maar niet zonder offers te hebben gebracht.

Om te beginnen vinden we al het lekkers van weleer ook in EA FC 24 terug: Career Mode, Seasons, Volta en jawel, ook Ultimate Team. Elke modus heeft zijn tweakjes ontvangen, maar los van Ultimate Team werd er niks noemenswaardigs aangepast. Seasons kent nog altijd gebreken die wel in online Ultimate Team zijn aangepast (matchmaking, kunnen kiezen van truitje tegenstander, etc) en Volta heeft nu wat power-ups ontvangen zonder helaas het leuke van FIFA Street terug te brengen.

Waar EA wél tijd in heeft gestoken om verschil te maken, is Ultimate Team. De ‘cash cow’ waarbij je packs opent om spelers vrij te spelen en je eigen team samen te stellen, is er iets leuker op geworden voor iedereen die er geen centen in wil steken en fan is van vrouwenvoetbal. De Squad Building Challenges zijn namelijk iets toegankelijker geworden en EA zorgt elke week ook voor nieuwe (untradeable) challenges om spelers op die manier in je team te krijgen. Zo voelt de game toch iets vaker aan als ‘fair play’, wat we alleen maar kunnen toejuichen. Hiernaast is het voor het eerst ook mogelijk vrouwelijke spelers met mannen te mixen, wat perfect past binnen de filosofie van Ultimate Team.

EA zou EA niet zijn mocht het terug wat aanpassingen aan de gameplay hebben doorgevoerd en ook bij FC 24 is dat meteen voelbaar. Goals worden nog altijd gemakkelijk gescoord als je verdedigers door de AI in de steek worden gelaten en maar al te vaak richting niemandsland bij een tegenaanval lopen. Keepers blunderen terug wat vaker en ook het collission-systeem laat te wensen over. De ene keer is het achterin een flipperkast, de andere keer scoor jij (of je tegenstander) door een penalty die er nooit eentje mocht zijn. Waar is de VAR als je hem nodig hebt? Gelukkig is het schieten van penalty’s terug eenvoudig gemaakt en zijn corners/vrije trappen geen breinbrekers meer. Voetbal is simpel, maar met de nodige instelopties kan je van EA FC 24, en het instuderen van tricks, een vlot spelende voetbalgame maken. Alleen hopen we nog op een update waardoor onze spelers minder op schaatsers zouden lijken, dat blijft toch het grootste knelpunt dit jaar.

EA FC 24 vernieuwt niet op vlak van graphics of sound, maar biedt meer van hetzelfde. Weinig nieuwe gamefaces en commentatoren die quasi niks te vertellen hebben; hopelijk volgend jaar beter.

Grondbrekend is EA FC 24 niet geworden, maar de game is wel beter dan vorig jaar geworden. Zonder veel franjes welteverstaan, maar we zijn zeker dat de voetbalgame, ook met de nieuwe naam, spelers terug uren aan het scherm zal gekluisterd houden.

• SBC’s verbeterd in Ultimate Team
  • Naamverandering geen impact op licenties
  • Boordenvol content