Yoku’s Island Express

Het wordt met de jaren lastiger voor game-ontwikkelaars om origineel uit de hoek te komen, maar Villa Gorilla doet met Yoku’s Island Express toch een poging en vernieuwt door het platformgenre te mixen met, jawel, pinball! Een geslaagde combo?

Het verhaal is in titels als Yoku’s Island Express redelijk bijkomstig, maar er is een reden waarom hoofdpersonage van dienst Yoku op avontuur trekt. De mestkever wordt immers aangesteld om Mokumana's oude postbode te vervangen en hoopt voortaan van een luilekker leventje te genieten. Helaas loopt zijn plannetje niet als gesmeerd. Een oeroude God blijkt op het eiland gevangen in een diepe slaap en zijn dromen belagen de kleurrijke en maffe inwoners van het eiland met aardbevingen en stormen. Aan jou nu om met de kever al flipperend jezelf een weg te banen doorheen het eiland en de rust te laten wederkeren door de God wakker te maken!

Hoe schattig Yoku er wel niet uitziet; het is nog leuker hem te zien rondbotsen doorheen de vele levels die de game rijk is. Het eiland kent idyllische plekjes en zit vol bumpers zoals je die kent uit de flipperkasten. Wil je bepaalde inwoners helpen, dan is het nodig obstakels uit de weg te ruimen en fruit te verzamelen om items te kopen of nieuwe paden vrij te maken. Dat doe je door Yoku simpelweg te laten rollen en vervolgens met de bumpers hem zoals in een echte flipperkast heen en weer te schieten. Dat niemand hier ooit eerder is opgekomen, is een echt mirakel. De game speelt heerlijk weg en verveelt geen seconde, zelfs niet als je even de weg kwijt bent en je de map van het eiland er even moet bijhalen om vervolgens terug verder te kunnen spelen.

Yoku’s Island Express is mooi vormgegeven, met kleurrijke visuals en leuke locaties die typisch zijn voor een tropisch eiland. De vele flipperkastgeluidjes die de game rijk is, passen ook perfect bij het thema en de achtergrondmuziek, wat zorgt voor dat kleine extraatje waar we Yoku’s Island Express nog lang voor zullen herinneren.

Grabbel je bij de lokale gameboer even in de budgetbak, dan is de kans groot dat je daar Yoku’s Island Express in zal terugvinden. De titel wordt voor een goede 30 euro verkocht, wat je doet vermoeden dat het hier niet om een AAA-game gaat, maar het verdient die stempel wel! Wie op zoek is naar iets nieuws en ook wel stiekem fan is van flipperkasten hoeft geen minuut langer na te denken. Yoku’s Island Express is een must have!

• Flipperkast mechanics
  • Leuk sfeertje
  • Gaat nooit vervelen