Metal Gear Solid V: The Phantom Pain Online - Review

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain Online - Review

Een beetje aan de late kant, maar hier is alsnog een korte review over het online luik van een van de beste games dit jaar.

 

MGS Online lanceerde al in het begin van oktober, maar kende toen veel technische problemen. Het wordt blijkbaar stilaan de gewoonte dat online games hun eerste week niet vlekkeloos doorkomen. Je kon met moeite een match starten en als dat uiteindelijk wel lukte dan leidde het gebrek aan Dedicated Servers en Host Migration vaak tot een vroegtijdig beëindigen van een speelsessie. Dat je daarenboven niks van XP kreeg als de match onorthodox werd stopgezet hielp evenmin. Gelukkig is het online luik van MGSV de laatste tijd een stuk stabieler geworden, en werd het mogelijk om een objectiever oordeel te vellen over de speelwaarde van deze multiplayer.

Van zodra je de online game start moet je eerst kiezen tussen drie verschillende personages:
  • De Infiltrator is op z'n best in de nauwere ruimtes en hanteert bij voorkeur zijn onzichtbaarheidsschild.
  • De Scout is de langeafstandsschutter in de game en kan gemakkelijk de positie van de tegenstander vastleggen voor zijn teamgenoten.
  • De Enforcer, ten slotte, heeft dan weer de beste stamina en is het meest geschikt voor het gebruik van het zwaardere wapentuig.
Je kiest jouw personage best verstandig, want eens je gekozen hebt kan je niet zomaar switchen van klasse. Als je toch besluit om een ander personage te creëren dan moet je helemaal opnieuw starten van level één.



Eens online, kan je kiezen uit drie verschillende gamemodi. De eerste is Bounty Hunter, zeg maar de Team Deathmatch van MGS. Al dekt Team Deathmatch enerzijds wel en anderzijds niet de volledige lading. Aan de ene kant kan je dit geen echte Team Deathmatch noemen, want je kan de tegenstand op twee manieren uitschakelen. Je kan ze gewoon doden met al het wapentuig dat je in de coulissen kan selecteren, of je kan ze – net als in de singleplayer - extraheren met je Fulton Device. Als je de tegenstander vermoordt, dan gaat er één punt af bij de tegenstand, maar als je ze succesvol extraheert dan scoor je extra punten bij jouw team. Het aantal doden dat op het conto staat van de geëxtraheerde tegenstander bepaalt de score. Aan de andere kant is de mogelijkheid om deze Bounty Hunter stealthy te spelen laag tot onbestaand. Als (één van) jouw teamgenoten besluit om het over de gemakkelijke boeg te gooien en als een zot in het rond begint te schieten dat blijft er geen tegenstander meer over om te extraheren. Bovendien verleidt te sterk wapentuig je ertoe om ook zelf over te gaan tot het decimeren van de tegenstand. Hierdoor wordt deze Bounty Hunter, door een gebrek aan de juiste balans tussen de stealth combat en de klassieke combat, herleid tot een Team Deathmatch zonder meer.



De andere twee gamemodi zijn Cloak and Dagger en Comm Control. Bij het eerste worden de wapens asymmetrisch verdeeld. Het aanvallende team dat twee datadisks moet bemachtigen en extraheren wordt uitgerust met niet-dodelijk tuig en een onzichtbaarheidsschild. Het verdedigende team krijgt de dodelijke wapens. Deze Cloak and Dagger voelt eigenlijk nog het meest trouw aan het bronmateriaal van de singleplayer omdat je hier wel gedwongen wordt om op een gluiperige manier te werk te gaan. Comm Control past dan weer in hetzelfde rijtje thuis als Capture the Flag of Domination en doet geen enkele poging om zich te onderscheiden van een doorsnee third person online shooter. Het aanvallende team moet een aantal controlepunten veroveren, en het verdedigende team moet dit verhinderen. Door het lage aantal gamemodi en het ontbreken van de degelijk stealth gameplay in de multiplayer voelt het online luik aan als een overbodig extraatje, dat de meeste MGS fans liever links laten liggen.


Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain
Release
di 01 sep, 2015
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Konami
Ontwikkelaar
Kojima Productions

Steun playstationclan.be