Fuser

Waren je stoutste dromen om als DJ ooit op Tomorrowland te kunnen draaien, maar besliste het lot er anders over? Dan krijg je dankzij Harmonix’ Fuser een digitale herkansing, en dat vanuit je eigenste woonkamer!

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Ontwikkelaar Harmonix, wellicht vooral gekend om hun Rock Band-franchise, was klaar voor een nieuwe uitdaging en besloot daarvoor binnen het muziekgenre te blijven. Het doet een gewaagde poging om jou als beginnend virtueel DJ je eigen festival te laten beleven in Fuser. Dat doe je door tijdens een groots festival zes stages te betreden in verschillende tijdslots, bijgestaan door enkele promotors die jou de kneepjes van het vak aanleren. Moeilijk is van start gaan alvast niet: je beschikt over een reeks nummers en vier vrije plekjes op je draaitafel waar je deze cd’s kan droppen. Elk liedje kent zijn karakteristieken die ondergebracht zijn onder de vier actietoesten. Met een simpele druk op een van die toetsen begint de muziek te spelen en gaat het feestje van start.

Gaande van een bassline tot enkel vocals; stap voor stap leer je hoe je nummers kan mixen en per optreden gaat men nog een stapje verder. Zo krijg je niet alleen mee hoe je op de beat het best een nieuwe track op je draaitafel zwiert, maar ook hoe je cd’s kan uitwerpen of zelfs voor onbepaalde duur gaan muten. Beetje per beetje legt men de lat hoger en stijgt de moeilijkheidsgraad. Toch zal je vanaf de eerste minuut mee zitten bewegen op de beats, vermits het mixen - zonder ook maar enige voorkennis nodig te hebben - heel erg vlotjes gaat.

Problemen duiken pas op na verloop van tijd wanneer je rekening zal moeten houden met tientallen zaken. Niet het uiterlijk van je personage of welk kleur van stroboscoop je op het publiek wil loslaten zal een impact hebben, wel je keuze aan liedjes vooraleer je aan je set begint. Het publiek kent namelijk een tevredenheidsbalkje dat automatisch zakt. Hartjes winnen om het balkje aan te vullen lukt enkel door op correcte tijdstippen te mixen, tussendoor opdrachten te vervullen (eject een disc, mute een track, etc) en door aandacht te besteden aan iedereen zijn wensen. Dat laatste strookt met het echte DJ-leven, waar jij kennis van jouw set hebt en elk nummertje dat wordt aangevraagd straal negeert. Wie wil er nu bij een mooie beat plots een strookje vocals horen van Rick Astley’s Never Gonna Give You Up? Het publiek van Fuser kent vaak verzoekjes die niet stroken en negeer je hun wensen, dan win je geen extra punten. Die vijf sterren halen op elke set is, zelfs al haal je alle opdrachten en mix je foutloos, dan ook vaak onbegonnen werk.

Grafisch heeft Fuser heel wat weg van De Sims en is er eerlijk gezegd te weinig aandacht besteed aan het vervolledigen van het volledige plaatje, naast de gameplay. De beschikbare soundtracks, enkele via DLC beschikbaar, krijgen van ons wel een duimpje omhoog en zorgen voor de perfecte mixen bij het fervent scratchen. De promotors die je bij elke set van de nodige commentaar voorzien, die had Harmonix echter thuis mogen laten. Niemand heeft nood aan een kind van twaalf dat enkel one-liners als ‘pizza!’ tussen je sets door schreeuwt…

Fuser is geen DJ Hero geworden, maar weet wel heel wat opties te combineren waardoor jij vlotjes - en met de nodige shwung - de ene soundtrack met de andere mixed. Het publiek is echter te statisch om een echt festivalgevoel op te wekken en alles wat naast de gameplay komt kijken is te droogjes. Na een tweetal uurtjes ben je door de campagnemodus heen, dan rest er nog een multiplayermodus waarin je samen en tegen elkaar kan DJ’en. Leuk concept, maar de matchmaking laat helaas - voorlopig toch - nog te wensen over.

• Mixen van verschillende soundtracks
  • Diepgaande gameplay
  • Keuze aan tracklists