Mark McMorris Infinite Air

Extreme sport games waren enkele jaren geleden erg populair, maar door een te groot aanbod en weinig innovatie is de verkoop ervan in elkaar gezakt. Nu we een paar jaar verder zijn, probeert Mark McMorris het nog eens met deze authentieke snowboardgame.

Moest je het nog niet weten, Mark McMorris Infinite Air is een realistische snowboarding game gemaakt door Maximum Games in samenwerking met Olympisch snowboarder Mark McMorris. Omdat het realisme centraal staat, wordt het spel al gauw vergeleken de Skate reeks van EA games. Op gebied van besturing heeft het dan ook veel weg van deze EA klassieker. Je gebruikt enkel de twee joysticks en de trigger knoppen om je snowboarder te besturen. Met de ene knuppel bestuur je de plank en met de andere de sukkel die erboven op staat. De triggers gebruik je om je sprong voor te bereiden en om je plank vast te nemen zodra je in de lucht hangt.

Helpt niet tegen wintertenen

Infinite Air leent een paar goede gameplay elementen maar weet ze niet goed om te zetten in een aangename ervaring. De besturing is onnodig complex en vraagt zeer precieze timing. Je moet net op het juiste moment je sprong voorbereiden, je draairichting bepalen en op het juiste moment afzetten. Als je daar iets te lang treuzelt, maak je ofwel geen sprong ofwel heb je te veel draaikracht, waardoor de landing volledig verkeerd loopt. Ook een sliding maken op een boomstam of railing vraagt te veel precisie. Ik heb uren op dezelfde piste gezeten en na 100 pogingen is het me slechts één keer gelukt om een sliding te maken op een een boomstam. Als Skate 1, 2 en 3 fanaat, zou dat echt niet zo moeilijk mogen zijn!

Verschillende pistes en uitdagingen

Deze game geeft je een semi-open-wereld gevoel. Je kan de berg vrij verkennen en op ieder moment een helikopter oproepen die je overal kan droppen. Je kan ook gewoon via het menu een piste uitkiezen waar je verschillende uitdagingen moet voltooien. Er zijn vier soorten pistes:
  • Downhill met railings en afsprongen
  • Schansspringen
  • Half-pipe freestyling
  • Downhill race

Iedere piste heeft zijn uitdagingen die je moet voltooien om nieuwe pistes en nieuwe uitrusting voor je snowboarder vrij te spelen. Je kan kiezen uit tig bestaande boarders of je kan er zelf een maken. Naast het uiterlijk is er geen enkel verschil tussen de verschillende sporters.

Maak je eigen piste of download er eentje van de community

Naast de bestaande pistes kan je er ook eentje zelf maken met de enorm handige editor aanwezig in het spel. Voeg obstakels en afsprongen toe naar hartenlust. Door de enorme waslijst aan community creaties, kan je altijd wel iets nieuws en uitdagend uitproberen.

Grafisch ziet het spel er goed uit. De snowboarders zijn goed afgewerkt en laten een mooi spoor na in de prachtig weergegeven sneeuw. Bij de iets drukkere pistes met veel bomen en obstakels heeft het spel soms wel wat moeite en heeft het wel eens last van framedrops. De soundtrack is passend en niet overheersend. De eerder rustige muziek past bij de prachtige en rustige omgeving. Ook de geluidseffecten zijn in orde.

Mark McMorris Infinite Air had zoveel potentieel en kon wel eens de nieuwe "Skate" game worden in het snowboard segment. Jammer genoeg schiet het tekort op gameplaygebied door de te hoge moeilijkheidsgraad. Had de besturing een pak eenvoudiger geweest, dan was dit een topgame. Op grafisch en auditief vlak is dit spel in orde. Ben je op zoek naar een uitdaging en heb je gigantisch veel doorzettingsvermogen? Dan is dit spel iets voor jou. Hou je het liever iets meer casual, wacht dan even op de release van Steep...

• Authentieke snowboard tricks
  • Pas de berg aan zoals jij wil
  • Goede soundtrack