Pro Evolution Soccer 2017

Kennen Japanners iets van voetbal? Als je het aan ons vraagt wel, want Konami bewijst eens te meer met Pro Evolution Soccer 2017 hun fans in de watten te leggen. Is het spel echter een zodanige gamechanger zodat FIFA-liefhebbers de overstap zullen maken? Dat lees je in onze review.

Pro Evolution Soccer 2017 is Konami’s nieuwste uitgave van hun gekende voetbalgamefranchise en zou - net zoals elk jaar - een sterk verbeterde versie van de vorige game moeten zijn. In de realiteit klinkt het moeilijk realiseerbaar, maar toch zien we Konami sinds een drietal jaar terug het toch elk jaar terug iets beter doen, waardoor EA’s FIFA er steeds minder aantrekkelijk uit begint te zien. Ook deze keer weet Konami meteen met de deur in huis te vallen. Zo strikte het niet alleen licenties van de Champion’s League en UEFA Europa League, maar ook die van F.C. Barcelona. Het team pronkt op de cover en ook Lionel Messi is de beste speler in de game. Dit heeft als gevolg dat het stadion, alsook het gekende tiki taka voetbal in de game is verwerkt, inclusief enorm sfeervolle taferelen die we in voorgaande edities ietwat hebben gemist.

Naast de iets vlottere gameplay, valt ook de beweeglijkheid van zowel speler als bal op, en bovendien blijken de keepers opnieuw slimmer te zijn geworden. Konami hamert hier al enige tijd op en lijkt er ook in te slagen hier telkens progressie te maken. Scoren is moeilijker geworden, kansen creëren ligt dan weer geheel in eigen handen naargelang de speelstijl die er wordt gehanteerd. Moeten we dan toch iets negatiefs over de game zeggen? Hoewel PES 2107 echt als een geoliede machine speelt, moeten we het nog altijd stellen met ontbrekende licenties, weinig officiële competities en een gamemodus als MyClub die gewoon de kwaliteit van FIFA niet heeft om de speelduur te verlengen. Dus Konami, doe hier echt iets aan, want Option Files installeren en Master League spelen zijn we ondertussen grondig beu geworden.

Het moet gezegd zijn, Konami heeft extreem veel spelersgezichten in de game verwerkt en die zien er dankzij de FOX Engine enorm realistisch uit. Er zit heel veel detail in het spel zelf verwerkt en zelfs op vlak van muziek zijn er een tiental bekende (en redelijk recente) nummers in PES 2017 terug te vinden. Meer is natuurlijk altijd welkom, alsook verbeterde commentaar mag er voor ons part eens zitten aan te komen. Alles is goed, maar het mag dus iets meer zijn.

Pro Evolution Soccer 2017 is een van de beste voetbalgames op de markt sinds jaren en dat heeft het te danken aan diens grafische kwaliteiten en sterke gameplay. De game verliest echter nog altijd punten door ontbrekende licenties en zwakkere gamemodi vergeleken met een FIFA. Konami mist om een of andere reden de durf om wat meer geld aan hun game te spenderen en FIFA van de troon te stoten, want geloof ons, ze zijn in staat dit voor elkaar te krijgen.

• Vlotte gameplay
  • Verbeterde AI
  • Graphics