Hard Reset Redux

Hard Reset was een FPS die in 2012 uitgebracht werd. Nu, vier jaar later, komt deze op PS4 onder de naam van Redux. Gereduceerd of niet, wij hebben hem voor je gespeeld!

We bevinden ons pakweg 400 jaar in de toekomst. Bezoar City bevindt zich in Europese district waar The Sanctuary - een complex systeem van netwerken dat biljoenen menselijke persoonlijkheden bevat - gelegen is. The Corporation is het 'bedrijf' dat moet toezien op de veiligheid van dit systeem, want enkele honderden jaren in de toekomst zijn de machines onze vijand! Jij bent CLN-16, één van de agenten die op de loonlijst staat van The Corporation. De machines hebben hun evolutionair eindpunt bereikt en ze denken dat de menselijke persoonlijkheden hun zullen helpen dit punt te overtreffen... Jij komt tussen in een conflict en achtervolgt een sinistere dokter, die blijkbaar over onbekende informatie beschikt van het huidige conflict.

Het verhaal op zich wordt mooi uit de doeken gedaan, met hier en daar toch een plotwending. Er komt echter bitter weinig verhaal aan te pas, want de game legt de focus vooral op de gameplay.

Gameplay - Oldskool Knallen En Doorgaan

Net zoals in de goeie ouwe FPS-tijd en het recente DOOM, legt deze game de focus op keiharde actie. Je beschikt in het begin over twee standaardwapens - een rifle en een blaster - die je, als je genoeg NANO hebt, kan uitbreiden bij één van de verkooppunten. Op die manier kan je van het machinegeweer ook een granaatlanceerder maken, of kan je met je plasmageweer, in de plaats van plasmabollen, ook bliksem genereren.

Herladen is uit den boze. Wanneer je geweer geen voldoende munitie meer heeft zal je simpelweg munitie moeten opnemen van afgeslachte vijanden. In plaats van de demonen uit DOOM, heb je hier te maken met machines, en die zijn er in vele maten. Je hebt de grotere die wat meer kunnen incasseren én schade uitdelen, en je hebt kleine snelle types die moeilijker zijn om te raken, maar des te vlugger neergaan. Je kan ook gebruik maken van de omgeving om je vijanden uit te schakelen: de rode tonnetjes zijn van dienst en wanneer je op elektrische apparaten schiet, zenden deze bliksemflitsen uit.

Het moet gezegd worden dat de game vrij veel controlepunten heeft, en jammer genoeg ervaren we dan even een freeze. Dit heeft een negatief effect op de 'flow' van de game. De snelheid wordt er even uit genomen, en dat was nu net één van de factoren voor het hoog fun gehalte van deze game.

Deze game is een remake uit 2012, maar gedateerd kunnen we deze game zeker niet noemen. Het is niet de kers op de taart, maar zeker niet slecht. De omgevingen zijn jammer genoeg vrij eentonig en zeer donker, doch afgewerkt en gedetailleerd.

Een soundtrack is onbestaande in deze game. Wel hoor je als achtergrondgeluid de reclame uit de speakers, sirenes in de verte, of zelfs gewoon de wind die je van achteren besluipt. Je hoort vooral de geluiden die je zelf maakt met het stappen en het afvuren van je machinegeweren en de vijanden uiteraard. Ondanks de eenvoud draagt dit toch bij tot de algemene sfeer van de game.

Remakes van oudere games vallen als bladeren uit de bomen tijdens de herfst van tegenwoordig. Toch kunnen we zeggen dat deze Hard Reset Redux zijn doel niet mist. Met een degelijk verhaal, leuke gameplay en toch geen gedateerde graphics ligt het fun-gehalte hoog. Hier en daar kleine foutjes of ergernissen, maar daar kunnen we zeker doorheen kijken. Deze game kan je op een tiental uurtjes uitspelen, maar dan heb je nog de hordes en de hogere moeilijkheidsgraden.

• Tof verhaal
  • Eenvoudige, geslaagde gameplay

• De freezes bij checkpoints