NBA Live 16

Onlangs kon je hier nog te weten komen of NBA 2K16 erin slaagde om de fijne nuances van een potje basketbal in een game om te zetten. Uiteraard is de volgende vraag of de grote concurrent NBA Live16 hier ook in slaagt?

In tegenstelling tot NBA 2K heeft NBA Live geen story mode, een career mode is er wel. Hier is het enkel de bedoeling om zo goed mogelijk te scoren in de matchen die je speelt. Je krijgt wel een zekere band met het personage dat je zelf creëert en uitbouwt, maar een verhaal wordt er niet rond gesponnen. Dit deel krijgt bijgevolg de gemiddelde score van de andere onderdelen.

Een groot probleem bij sportgames waarvan elk jaar een nieuwe versie uitkomt is innovatie. Er is nu eenmaal weinig plek voor vernieuwde gameplay, want een potje basket blijft een potje basket. Race- of shooterelementen zal je hier met andere woorden nooit of te nimmer vinden. Dit heeft één groot nadeel, het déjà vu-gevoel is enorm. Ook deze NBA Live16 ontsnapt hier niet aan. Heb je NBALive15 gespeeld, dan zal alles je heel bekend voorkomen.

Opnieuw leer je de basics (passens, shotten, screen zetten, etc.) in de Learn Live modus. Deze is niet verplicht maar het is toch handig om er even wat tijd in te investeren. Kwestie dat je weet hoe de besturing werkt. Al is deze zo goed als niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. Nog steeds doe je elke verschillende actie met een druk op één bijbehorende knop. En net zoals vorig jaar verloopt dit alles heel soepel. Wat je wil op het veld zetten, kan je ook. NBA Live 16 brengt je wat je van een basketgame mag verwachten.

Eenmaal je de basics hebt afgewerkt kan je aan de slag in verschillende modi. Eerst en vooral heb je de eerder vermelde career mode a.k.a. Rising Star waarin je je weg baant naar de top van de NBA All Star Ranking. In de Dynasty modus bouw je eveneens een carrière uit maar dan als general manager van een team. Zet een team op het veld, presteer goed, zorg voor de juiste transfers en streef naar het maximum. Jouw ultieme ploeg uitbouwen zonder het hele transfergedoe doe je in Live Ultimate Team. Daarnaast kan je topmomenten uit het nieuwe NBA seizoen herspelen in Big Moments. Ben je fan van de NBA en probeer je deze een beetje te volgen dan wordt deze modus in no time je favoriet. Niet veel tijd en wil je snel een spelletje starten, dan ga je gewoon naar de Tip Off modus. En tot slot kan je je kunde testen tegenover andere spelers in de Head2Head online modus.

Zoals je merkt, weinig nieuwigheden ten opzichte van vorig jaar. Op gameplay-technisch vlak is er  met andere woorden weinig reden tot aankoop als je NBA Live 15 al in je bezit hebt.

De graphics zijn er enigszins op vooruit gegaan, maar zeker niet in de mate dat je van je stoel zal vallen van verbazing. De spelers zijn duidelijk en de animaties worden vlot in beeld gebracht worden. Dat is wat je wil en wat je hier ook krijgt. De soundtrack daarentegen is niet noodzakelijk wat jij wil, dat hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeur. Ofwel luister je graag naar de playlist samengesteld door de makers, ofwel niet, dat ligt helemaal aan jou.

Zeker geen slechte game, helaas zoals zo vaak in het sportgenre is er weinig innovatie ten opzichte van vorige jaren. Heb je de '15 versie dan is de enige reden die een aankoop verantwoord dat je een heel grote NBA fan bent. Heb je nog nooit een NBA Live game gespeeld dan is deze zeker de moeite waard.

• Basketbal basics worden in de LearnLive modus goed uitgelegd
  • Basketbal zoals het moet zijn, maar dan op je scherm

• Weinig tot geen vernieuwing of verbetering t.o.v. NBA Live 15