Saint Seiya: Soldier's Soul

Tegenwoordig heeft elke succesvolle manga- of animeserie een eigen gamereeks die terugkeert met de jaarlijkse regelmaat. Saint Seiya vervoegt tegenwoordig dat lijstje en brengt met Soldiers' Soul zijn vervolg op Brave Soldiers. Gaan de Saints deze keer voor goud of blijven ze steken op brons?

Verhaal - Copy/Paste

In Soldier's Soul kan je aan de slag in vier verschillende verhaallijnen. Dat is eentje meer dan in Brave Soldiers, waar je de avonturen van de Saints kon nabootsen in de Sanctuary, Poseidon en Hades Arc. In de recente game werd de Asgard Arc toegevoegd waar je de gevechten met de Noorse krijgers herbeleeft. Net als in de meeste anime brawlers is dat weer een hoop beeldmateriaal voor één game. En eveneens zoals in de meeste anime brawlers zullen enkel de kijkers van de reeks het hele verhaal begrijpen. Ook al doet de game een behoorlijke poging om aan de hand van uitgebreide tussenscènes het verhaal uit de doeken te doen, er blijven altijd plotwendingen en onderliggende betekenissen verborgen die nieuwkomers nooit kunnen bevatten. Soms is het beter ervoor te kiezen om een een verhaalmodus achterwege te laten of om gewoonweg een extra verhaallijn(tje) te verzinnen. Nu blijf je achter met een half verzadigd gevoel.

Gameplay - Mano A Mano

Tête-à-tête

Deze Soldiers' Soul gebruikt praktisch dezelfde gameplaymechaniek als zijn voorganger, en het beperkt zich tot de basis van een vechtspel, namelijk de one-on-one combat. Het loopt dus niet in de val om de tegenwoordig zo populaire, maar chaotische, team battles te incorporeren. Wat alleen maar toegejuicht kan worden. Deze game kiest voor de eenvoud en het scoort daarmee evenveel punten als dat het er verliest. De besturingsmechaniek is aangenaam en redelijk button bash vrij, maar het mist wat finetuning en afwerking om mee te doen met de grote jongens.

Eerst het positieve: de degelijke basisbesturing voor elke vechter. Met de cirkel-, vierkant- en driehoektoets voer je zoals gewoonlijk de basisaanvallen uit en als je deze combineert met de correcte schoudertoetsen dan kan je de speciale moves aan elkaar rijgen. De voorwaarde voor het uitvoeren van je speciale moves is dat je voldoende Cosmo - je energieniveau - hebt opgeladen. De reden waarom je niet in button bashen kan vervallen ligt hem in de overgang van de aanval naar defensie. Aanvallen blokkeren doe je met de L1-knop. Maar let op, je kan maar beter op tijd inschatten wanneer je moet blokken, want de overgang naar verdediging gebeurt niet in een flits. Eens je een move hebt ingezet, moet je deze tot op het einde uitvoeren, en het duurt ongeveer een halve tot een volledige seconde vooraleer je terug kan blokken. Time of richt je jouw aanval slecht dan heeft jouw tegenstander een redelijk grote tijdspanne om zijn tegenaanval in te zetten. Dat systeem is helemaal niet ongekend en wordt bij veel goeie fighting games gebruikt. Het is fijn te zien dat een anime brawler de correcte basis niet over het hoofd ziet.

Al draagt een Saint een gouden pak, het is en blijft een...

Ook al start de game van een degelijke basis, door het enkel en alleen op veilig te spelen, mist de game wat aan afwerking en memorabele gameplay. De verschillende personages worden allemaal op dezelfde manier bestuurt. Het verschil zit hem in de snelheid, kracht en reikwijdte van de aanval.  Je moet dus wel een beetje uitzoeken wat de interessantste knoppencombinaties zijn voor je hele waslijst aan personages, maar lang zal je hier niet mee bezig zijn. De combolijst is namelijk niet zo heel groot. Bovendien heeft de AI soms de neiging om vaak dezelfde moves te herhalen, wat enorm frustrerend kan zijn als je daardoor in een patstelling hervalt waarbij je herhaaldelijk in de verdediging gedrongen wordt. Al kan je in een trainingsmodus altijd uitzoeken hoe je best uit deze patstelling geraakt.

En daarmee is het voornaamste eigenlijk al gezegd van deze Saint Seiya game. Wil je de besturing goed onder de knie krijgen dan kan je jouw skills uittesten in voldoende modi, gaande van een verhaalmodus tot Ring Trials en toernooien. Ben je goed genoeg dan kan je ook een potje online spelen.

De personages en hun metalen kostuums worden met trouw voor de reeks voorgesteld. De speciale aanvallen die de verschillende Saints en hun tegenhangers uitvoeren liggen in dezelfde stijl als in de animereeks. Maar wat geldt voor de personages gaat nergens anders op. De omgevingen zijn eerder kaal, zanderig en worden niet in die typische animestijl getekend. De Saints lijken een beetje geplakt in hun omgeving, waardoor de verschillende arena's een deel van hun aantrekkingskracht verliezen. Tijdens de tussenscènes geldt hetzelfde: de Saints staan vaak in een semi-statische toestand in hun inspiratieloze omgeving en het wordt dan erg moeilijk om de aandacht er bij te houden. De dynamiek van de combat ontbreekt gewoonweg in de grafische voorstelling van het verhaal. Die statische stijl heeft ook een nadelig effect op de lipsynch. De tekst wordt Japans ingesproken en in het Engels vertaald, maar de lippen van Seiya en zijn vrienden blijven stokstijf op elkaar staan. De soundtrack van de game is mooi en past bij de sfeer van de reeks.

Conclusie - Brons

Het moet gezegd, Soldiers' Soul doet een behoorlijke poging om zijn uitgebreide mangaserie begrijpelijk over te brengen aan het brede publiek, maar het mist eigenlijk te veel omkadering om dat verhaal ook leuk te brengen. De statische stijl van de tussenscènes is nog de grootste boosdoener en zal bij veel gamers de desinteresse voor Seiya en zijn vrienden alleen maar groter maken. Ook op gebied van gameplay biedt deze game te weinig omkadering waardoor eentonigheid al gauw om de hoek komt kijken. Deze brawler, met een nochtans degelijke gameplaybesturing, mist gewoonweg de nodige afwerking om boven de middelmaat uit te stijgen en kan daardoor beter gekocht worden voor een zachter prijsje.

• Goeie one-on-one basis combat
  • De Saints en hun kostuums worden met trouw aan het bronmateriaal voorgesteld

• Verhaal mist omkadering en duiding