Afro Samurai 2

Afro Samurai 2 vertelt het verhaal van Kuma, hoe hij geworden is zoals hij nu is. Deze game wordt onderverdeeld in drie volumes en wij hebben het eerste deel reeds gespeeld. Hoe wij dit ervaren hebben kan je hier lezen.

Afro Samurai – part 1

Het eerste deel van Afro Samurai vertelt het verhaal van een jonge Afro, wiens vader gedood werd door Justice, die na deze moordpartij de hoofdband van de nummer 1 zwaardvechter behaalde. Afro zint op wraak en onderneemt een tocht, die bezaait is door verschillende vijanden, naar de bergen. Hier verslaat hij Justice, waardoor nu Afro deze befaamde hoofdband bezit.

Afro Samurai 2 – Volume 1

In het tweede deel ben jij Kuma, die in een vorig leven Jino was. Jino en Afro werden samen opgevoed en waren als broers voor elkaar, tot Afro iedereen van het weeshuis afslachtte, waaronder ook hun adoptievader, een befaamde zwaardvechter. Kuma is verslagen door Afro en krijgt flash-backs van zijn verleden, hoofdzakelijk van Afro’s wrede acties.

Het verhaal wordt mooi uit de doeken gedaan in comic-achtige tussenfilmpjes. Zo kan je ervaren hoe Jino Kuma wordt, waar zijn berenhoofd vandaan komt en wat zijn drijfveren zijn. In de huidige tijd (zonder flashbacks) reist Kuma gewoon naar verschillende plaatsen, op zoek naar Afro.

Het gameplaygedeelte van deze game is een zeer zuivere hack ’n slash. Zo hak je op je vijanden in door middel van vierkantje, en kan je blokkeren en een tegenaanval uitvoeren met driehoekje. Kuma krijgt ook af en toe ‘skill points’ die hij kan spenderen in één van zijn drie ‘skilltrees’. Zo heeft Kuma drie verschillende vechtstijlen: Afro (waarmee je blokkerende vijanden kan blootstellen aan aanvallen), Kuma (die vooral gericht is op het toebrengen van schade) en Master (lange-afstand-aanvallen of uithalen waarmee je meerdere vijanden kan raken).

De schoudertoetsen worden amper gebruikt, en deze game bestaat uit ongeveer evenveel gameplay als tussenfilmpjes. Hierdoor blijf je toch wat op je honger zitten tijdens het spelen van deze game.

Het grafische aspect van deze game is een verhaal van pieken en dalen. Zo zijn er verschillende types tussenfilmpjes: diegene die het verhaal uit de doeken doen in de vorm van een comic, en andere die in het verlengde liggen van de gameplaysequenties. Deze zijn van een voldoende hoog niveau. Langs de andere kant heb je de gameplay zelf, en deze mag gerust ondermaats genoemd worden. Zo is er weinig detail op het scherm te bespeuren en heeft de game meer dan eens last van hevige framerate drops. Zoveel dat het zeer frustrerend wordt.

Het geluid van deze game heeft een duidelijke Afro-Amerikaanse invloed, de ‘bitches’ en ‘mathafacka’s’ vliegen je om de oren. Verder horen we geluiden uit de hiphop cultuur en R&B invloeden. Op zich lijkt dit alles wat misplaatst, aangezien de game zich afspeelt in een Oosterse setting, en het meestal zoeken is naar een zwarte medemens, echter blijft de sound hiermee trouw aan de animereeks.

Na een twee tot tweeënhalf uur zie je de eindgeneriek van dit eerste volume van Afro Samurai 2 passeren. Je kan dit online aankopen voor € 14,99, of gebundeld met de twee andere delen voor € 34,99. Als je deze bundel zou kopen, heb je qua prijs/kwaliteit een betere deal dan dat je de volumes apart aankoopt. An sich is het moeilijk om € 15 neer te tellen voor een deel van een verhaal dat je vrij vlug uitspeelt, met zeer povere graphics, en eigenlijk weinig gameplay.

• Degelijk verhaal

• Framerate drops
  • Weinig gameplay