Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark

Schrödinger’s Cat and the Raiders of the Lost Quark, deze titel doet denken aan fysica meets Indiana Jones, en dat is deze game ook. Ben je klaar voor deze subatomaire thriller?

Verhaal - Physics Gone Wild

Alles loopt mis in de Zoo der Elementaire Deeltjes – The Particle Zoo. Alle deeltjes zijn uit hun habitat ontsnapt en maken amok in de Zoo. Gelukkig is het ‘Strange Particle’, dat zich in de nucleus – het hoofdkwartier van de zoo – bevindt nog steeds onder controle. De commandant van de nucleus besluit dat er maar één wezen is dat hen kan redden, een wezen dat steeds balanceert tussen leven en dood… de kat van Schrödinger – Schrödinger’s Cat.

Als deze elementaire kat moet jij je een weg banen naar de nucleus van de zoo. Echter zijn er steeds enkele obstakels, waardoor je enkele kleinere missies moet voltooien zoals het wegwerken van de anti-charm-quarks of op zoek gaan naar een borsthaar van het machtige Boson-Higgs deeltje. Op het hoofdkwartier zijn er mysterieuze ontwikkelingen bezig, onder leiding van …

Zoals je merkt is het een verhaal voor de liefhebbers van ‘elementaire deeltjesfysica’. De gebeurtenissen zijn doorspekt met humor, en velen die notie hebben op dit vlak van natuurkunde zullen meermaals grijnzend aan het spelen zijn. Heb je echter in de verste verte niets met dit alles te maken, dan zal veel van de humor je jammer genoeg ontgaan.

Gameplay - Make Something That MATTERs

Deze game is een platformer pur sang. De kat van Schrödinger bestuur je met kruisje (springen) en vierkantje (slaan). Met driehoekje kan je uitzoomen en je omgeving inspecteren en met rondje kan je de reeds gemaakte combinatie ongedaan maken. Bovendien krijg je de hulp van enkele quarks (up, down, top, bottom). Deze zijn gemakkelijk van elkaar te onderscheiden via hun kleur en onderaan op het scherm kan je volgen hoeveel je er van elk bezit.

Wanneer je drie van deze quarks combineert, zal je materie kunnen aanmaken die je verder helpt in de levels. Wanneer je bijvoorbeeld drie ups combineert, krijg je tijdelijk een helikopter. Wanneer je twee ups en een down (of één up en twee downs) combineert, krijg je een raket die bepaalde materie kan vernietigen. Elk type quark kan je combineren door op de daarbij horende schouderknop te duwen (R1, L1, R2, L2). Op zich zijn er twaalf combinaties die je kan gebruiken, en de resultaten daarvan kan je handig terugvinden onder de opties-knop.

Verspreid over de levels bevinden zich ook nog de grijpgrage gluonen, de bijtgrage leptonen en de vreedzame bosons. Het is onderdeel van de game om deze deeltjes ook te vangen. Hiervoor moet je ze eerst ‘verdwazen’ en dit gebeurt bij de verschillende deeltjes uiteraard ook op verschillende manieren. Zo hebben de gluonen en de kleine leptonen genoeg aan een slag, maar de grotere vijanden zal je op andere manieren moeten vellen.

Uit bovenstaande uitleg blijkt niet hoe moeilijk het soms kan zijn om sommige quarks te combineren. Zo moet je altijd wat vooruit denken, en kiezen welke quarks of voorwerp je het best maakt, zonder de voorraad van één type quark volledig uit te putten. Wanneer dit toch gebeurt, en je bevindt je in de hoek van een level, zonder de nodige quarks te hebben, kan je handig op R3 duwen, waarbij de Kat sterft, en herrijst bij het laatste opslagpunt.

Op grafisch vlak kunnen we weinig klagen. De omgevingen zijn leuk, gedetailleerd en afwisselend genoeg om je bezig te houden. Jammer genoeg merken we op het einde van de game dat er enkele bugs zijn ingeslopen waardoor je het leven van de Kat eigenlijk vroegtijdig moet beëindigen.

De geluiden die de quarks maken, de grapjes die de Kat maakt tijdens de game, en het achtergrondmuziekje horen allemaal bij elkaar. Nooit zullen deze geluiden je enerveren, integendeel in combinatie met de beelden, is dit een aangename game om te spelen.

Conclusie - Sciencetastic!

Dit is een game die je krijgt als je een hoopje fysica-geeks (die uiteraard beschikken over een gezonde dosis humor) en wat gameprogrammeurs bij elkaar zet. Zo krijg je een game die een verhaal vertelt over de meest elementaire delen uit ons leven, en dit op humoristische wijze. De grafische en auditieve kwaliteit vervolledigen het plaatje waardoor dit een aangename game wordt om te spelen. Heb je geen enkele notie van natuurkunde, dan heb je nog steeds een goed doordachte 2D-platformer.

• Solide gameplay
  • Visueel en auditief OK
  • Humor...