MotoGP 19

Milestone is, met hun MotoGP-serie, geen onbekende meer voor fans van het betere racewerk met de motor. Wij zochten uit wat je van MotoGP19 kan verwachten.

Zoals het hoort bij een game met de officiële licentie, kunnen we ook dit jaar ons storten op het officiële MotoGP-kampioenschap met de daarbij officiële circuits. Naast de officiële licentie valt of staat een game als deze met de AI en de aangeboden content. Voor de AI heeft Milestone, in samenwerking met Orobix, een nieuw algoritme ontwikkeld. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat het bekende “treintje rijden” voorbij is. De AI berijdt nu duidelijk verschillende racelijnen, wat zorgt voor extra spanning. Een ander pluspunt met betrekking tot de AI is dat men rekening houdt met jou in de kwalificatie. Ben jij met een snelle ronde bezig, dan zal de AI (die in zijn in- of outlap zit) jou de ruimte geven.

Milestone heeft voor MotoGP19 ook een nieuwe modus geïntroduceerd, de Pro Career, waarbij je geen eigen instellingen kan toepassen. Hierdoor komt de Pro Career aardig in de buurt van het sim-racen. Mocht je na het sim-racen eens luchtig willen spelen, dan zijn er ook nog 60 historische uitdagingen te berijden (verdeelt over MotoGP4-stroke en 500cc 2-stroke). Voor deze historische uitdagingen heeft men ook 3 historische circuits toegevoegd (Donington Park Circuit, Mazda Raceway Laguna Seca en Circuit de Barcelona-Catalunya). Door het behalen van deze uitdagingen speel je historische coureurs vrij (zoals Max Biaggi, Kevin Schwantz en Shin’ya Nakano) die speelbaar zijn in de off- en online races. Maar daar blijft het niet bij want in MotoGP19 is ook het ook mogelijk te racen met de MotoE (de elektronische tak van de MotoGP).

Leuke toevoeging is dat het nu mogelijk is om je eigen helm te creëren. Hierbij is het mogelijk om jouw helm te delen met de rest van de community. Ook is het mogelijk om helmen die anderen gemaakt hebben te downloaden en te gebruiken. Ook op het vlak van de multiplayer is er een verandering ten opzichte van de afgelopen jaren. Sinds deze editie maakt men gebruik van dedicated servers waardoor er geen lag meer zou plaatsvinden, wat inderdaad het geval was bij onze online sessie.

Zoals verwacht is ook dit jaar het geluid van de motoren en de wind weer uitstekend verwerkt in de game. De motoren en de rijders zien er vrij gedetailleerd uit. Wat dan wel een tegenvaller is, is het grafische gedeelte naast de baan. Zo is ook in deze editie weinig te merken van enige interactie van het aanwezige publiek. Dit geeft tijdens het racen meer het gevoel dat je een eerste vrije training aan het rijden bent.

De AI heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt en Milestone heeft daarnaast gekozen voor een game die heel dicht tegen het sim-racen aan zit. Dit is een flinke uitdaging en zal zeker, bij het behalen van een positief race resultaat, genoeg voldoening aan de speler geven. Het spelen van de historische uitdagingen brengt de nodige variatie met zich mee met als beloning nieuwe coureurs. Minpunt is wel dat de MotoGP19 nog steeds lange laadtijden kent.

• Verbetering AI
  • Uitgebreid aanbod aan coureurs
  • Geen lag meer online door dedicated servers