Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed

De Hyperdimension Neptunia franchise kennen jullie misschien al van de diverse RPG's die al beschikbaar zijn voor onze geliefde console of op handheld. Maar dit keer is het geen Role-Playing Game maar een hack and slash game. Hadden ze bij het oude concept gebleven of zorgt deze nieuwe genre game voor een positiefe boost voor deze franschise. Dit lees je hier!

In Action Unleashed worden vier heldinnen met bijzondere krachten gevolgd door een journaliste om zo meer naamsbekendheid te krijgen. Dit team heeft de taak op zich genomen om de wereld te beschermen tegen al het kwaad. Een andere journaliste houdt dan weer de eventuele opvolgers van de CPU’s in de gaten. Beide groepen komen te samen als er opeens een heleboel queesten worden bekend gemaakt op hun website. Dit zijn opdrachten waarbij verschillende vijanden moeten worden verslagen. In elke level kan je met één of twee van de heldinnen proberen om deze opdrachten te volbrengen.

Waar de vorige Hyperdimension Nepture extra tijd vroeg om alles onder de knie te krijgen, is dat bij Action Unleashed niet zo, want het opzet is zeer simpel. Je moet alle vijanden uitroeien waardoor je een baas treft die je een kopje kleiner moet maken. Iedere personage heeft haar eigen gevechtskunsten, waarmee je de HDD meter vol laat lopen om een speciale actie uit te voeren. Bovendien heb je maar twee knoppen nodig om een aanval uit te voeren: de gewone aanval of de speciale aanval. Dat laatste doe je door de rechterschouderknop ingedrukt  te houden en de actieknop te gebruiken. Voor de HDD aanval moet je rechter- en linkschouderknop ingedrukt houden en de actieknop indrukken. Daarnaast kan je ook wisselen van personage door op het bovenpijltje te drukken.

De controllers zijn zo gemakkelijk onder de knie te krijgen dat je zo beter kan focussen op het verslaan of ontwijken van de vijanden. Waar vele games nu mee kampen is met framedrop, maar bij deze game heb ik nog geen enkele framedrop tegen gekomen ook al is het scherm gevuld met honderden vijanden.

Van zodra je verzwakt scheuren de kleren van je protagonisten en dan ga je bovendien nog vlugger sterven. De enige kledij die je nog aan hebt zijn dan je bikini en slip waardoor alle rondingen nog beter in beeld komen.

Graphics

Met Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed kan je zeker beide ogen gebruiken, want de game ziet er heel mooi uit. De verschillende hoofdrolspeelsters en de vijanden zien er zeer scherp uit en de zeer kleurrijke omgevingen maken van deze game een waar schouwspel.

Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed durft af te stappen van zijn RPG-verleden, maar blijft toch wel aanvoelen als een spin-off. Met zijn klerenscheurende mechanics neigt het heel erg naar weer een fanservice game. Het gebrek aan verhaal laat duidelijk merken dan het non-canon is. Toch kun je je best vermaken met deze game, als je het op regelmatige basis speelt. Anders komt het eindeloze button bashen je waarschijnlijk al snel de strot uit.

• gamesessie voor korte duur
  • actie met grote hoeveelheden aan vijanden
  • uitgebreide game