Operation Abyss New Tokyo Legacy

De makers van Demon Gaze brengen hun volgende game naar de Vita. Opnieuw een game voor de hardcore fans, of is deze game wat meer toegankelijker?



Verhaal


In deze dungeon crawler verken je geen mythische bossen of historische velden, maar trek je de futuristische stad Tokyo in. De dungeons zijn geen grotten, maar gigantische wolkenkrabbers. Deze zijn natuurlijk allemaal bezaaid met monsters die je om de haverklap aanvallen. Het verhaal heeft geen eigen hoofdpersonage, maar bestaat uit een groep eigen gemaakte hoofdrolspelers. Het verhaal valt samen te vatten als alle andere dungeon crawlers; een kwaadaardige groep doet experimenten waardoor er monsters ontstaan die een bepaalde plaats terroriseren. Jouw groep "helden", moet deze monsters verslaan en het groepje gespuis stoppen.

Het helpt ook niet dat het verhaal verteld wordt in ellelange dialoogvensters, die niemand leest. Het "avontuur" vervalt snel in een vast stramien; ga naar een dungeon, doorloop een met monsters bezaaid doolhof en versla een groot monster aan het einde van de dungeon.

Het verhaal verveelt snel en gaat nieuwe spelers waarschijnlijk weg jagen. De vernieuwde settings is goed, maar de rest mist verbetering en spanning.




Gameplay


De gameplay kan je onderverdelen in drie delen: het menu, het doolhof en de gevechten.

In het menu kan je je groep samenstellen en aanpassen, je missie selecteren en je bestemming instellen. Waarom de laatste twee zijn  opgesplitst, snap ik nog steeds niet. Als je een missie selecteert, moet je goed kijken waar je die missie moet uitvoeren, om vervolgens naar de juiste bestemming te gaan.

Eenmaal op je bestemming, kom je in een doolhof terecht, de klassieke dungeon. Deze wordt weergegeven als een erg primitieve 3D omgeving. Je kan niet vrij rondkijken, maar je bent beperkt tot vier beweegacties; kijk naar links/rechts, beweeg vooruit/achteruit. Hierdoor raak je snel het noorden kwijt, wat enorm frustrerend kan zijn. Het helpt ook niet dat iedere kamer/gang er hetzelfde uitziet en monsters en voorwerpen uit het niets tevoorschijn komen.

Uit de drie onderdelen, zijn de gevechten nog het meest te verdragen. Zoals in de meeste dungeon crawlers/(j)RPGs kies je een actie (aanvallen, verdedigen) per personage en ga je door tot alle monsters dood zijn.



Graphics & Sound


Grafisch stelt Operation Abyss New Tokyo Legacy enorm teleur. De 3D omgevingen zijn monotoon en slecht afgewerkt. De gevechten en de dialogen beperken zich tot statische afbeeldingen waar af en toe een filter op toegepast worden.

De soundtrack is aangenaam, evenals de (weinige) geluidseffecten.



Conclusie


Een goed spel kan je Operation Abyss New Tokyo Legacy niet echt noemen. Fans van het genre en games zoals Demon Gaze, zullen dit misschien nog smaken. Alle andere gamers, laat deze game links liggen.

Pluspunten


  • Voor de fans van games zoals Demon Gaze
  • Compatibel met PlayStation TV


Minpunten


  • Saaie gameplay
  • Slecht uitgewerkte dungeons
  • Dertien in een dozijn




Reviewer: xXiNiXx

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
3/10
Grafisch
3/10
Geluid
7.5/10
Duur
7/10

Operation Abyss New Tokyo Legacy

Release
vr 05 jun, 2015
Genre
JRPG
Platform
vita
Uitgever
NIS
Ontwikkelaar
NIS

Score

Verhaal
5/10
Gameplay
3/10
Grafisch
3/10
Geluid
7.5/10
Duur
7/10