Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Topics - qrobinez

  • PSVR Games / Beat Saber VR

    Gepost op wo. 21 november, 2018, 10:40
    Vanavond heb ik de Beat Saber VR versie op de PS4 geprobeerd, wat mij betreft weer een system seller. De motion controllers tracking is belachelijk goed. Ik denk zelfs het beste dat ik tot nu toe op de ps4 heb gezien.

    De campagne mode is enorm moeilijk, je zult veel moeten oefenen om die te gaan halen. Ik ben nu tot level 8 gekomen, maar daar strand ik toch echt vanwege de enorme moeilijkheidsgraad, dus dat wordt oefenen.
    Grafisch is het op orde, niets bijzonders, maar gewoon degelijk goed, de framerate hapert niet en er gebeurd voldoende om je heen om de illusie te wekken dat je daadwerkelijk met light sabers in een ruimte staat als een volleerde Jedi te hakken op de maat van de muziek. Het feit dat je motion controller trilt als je een blok doormidden hakt voegt veel toe aan de immersie hiervan.

    Er zitten drie modes in:
    - campaign
    - free play
    - party mode

    Daarnaast kun je in free play modifiers instellen die de game anders maken. Een aantal hiervan worden ook gebruikt in de campagne mode. Met name de volgende modifiers zijn tergend moeilijk:
    - Laat slechts kort de richting pijlen zien (dus die zijn verdwenen op het moment dat je ze moet slicen)
    - Maak maar X aantal bad cuts of fouten (de bad cuts zijn cuts die je niet perfect in het midden doet van het blok)
    Er zijn nu 8 modifiers beschikbaar maar er worden later extra modifiers toegevoegd om de gameplay weer anders te laten zijn.

    Het scoring mechanisme houdt rekening met de lengte van je Swing en waar je de blokken doormidden hakt. Daarnaast is er per song en moeilijkheidsgraad een leaderbord, ik zag al enkele scores van andere tweakers die al behoorlijk hoog waren.

    Er zitten overigens nu 16 songs in, die via gratis DLC packs uitgebreid worden naar in totaal 30 songs voor die 29,95 euro die de game kost, dus de base game gaat uiteindelijk 30 songs bevatten. Op korte termijn worden de eerste 3 extra songs toegevoegd (dit is bevestigd in de Q&A sessie hieronder)

    Daarnaast komen er meerdere commerciele DLC pakketten die elk 10 songs bevatten, deze zijn 10 dollar per stuk. De eerste is klaar en komt binnenkort beschikbaar, de tweede dlc uitbreiding is bijna klaar.

    Wat mij betreft is beat saber een must have (samen met Astrobot) voor de psvr. Het werkt foutloos met een geweldige tracking van je motion controllers. De 16 initiele tracks heb je absoluut niet snel onder de knie met de vijf moeilijkheidsgraden, dat wordt heel veel oefenen. Mocht je niet van urban, dance en hip hop houden dan heb je een enorme pech, dat zijn namelijk de type tracks die erin zitten (en ze zijn voor mij allemaal onbekend). Ik vind het zelf goed passen bij de gameplay.

    PS4 gameplay
  • PSVR Games / Final Fantasy: Monsters of the Deep VR

    Gepost op za. 23 december, 2017, 11:44
    Final Fantasy Monsters of the Deep
    Dit is een redelijk dure vis game, maar nu in de aanbieding heeft het een mooie prijs. Wat deze game doet is dat het vis element uit de Final Fantasy game is omgebouwd naar een volledige VR game en dat doet deze game waanzinnig goed!!!

    Je begint met een tutorial die je leert vissen, met de move controllers is dit kwa immersie behoorlijk goed gedaan, het gooien met je werphengel, het draaien aan de molen, het gevoel van het gevecht met de vist en de rumble implementatie, alles klopt!

    Na de tutorial krijg je je eerste hunt assignment, je moet 1 van de demon vissen uit een meer zien te halen. Demon vissen bevinden zich diep onderin het meer en laten zich maar zelden zien, maar natuurlijk kun je ze lokken in de game, dit doe je door op die plek gewoon te vissen en meerdere vissen te vangen die je dan in een net in het water hangt. Zodra je voldoende vis in je net hebt zal de demon vis merken dat er op 1 plek veel vis aanwezig is en zich aan de oppervlakte vertonen. En dan begint het in Final Fantasy style! De Demon vis ziet er bizar groot en gevaarlijk uit, maar gelukkig heb je een kruisboog met shock pijlen om de demon vis te verlammen, tijdens het gevecht (want hij valt jou ook aan) krijg je uiteindelijk de demon vis verlamd in het water, dan begint fase 2 en moet je hem via je hengel vangen en binnen zien te halen. Zodra dit gelukt is krijg je natuurlijk een beloning en kun je terugkeren naar je eigen hut om je gear te upgraden en nieuwe opdrachten aan te nemen.

    Vanzelfsprekend kom je al je final fantasy maten ook weer tegen en voor je het weet ben je met Noctis aan het vissen en zit je in de zo kenmerkende afsluitende barbeque grote visverhalen uit te wisselen.

    Grafisch ziet het er geweldig uit, zeker als je de final fantasy game gespeeld hebt is dit een must have vind ik, het is gaaf om op iconische lokaties uit de game terug te komen en deze in VR te herbeleven, ook de zo kenmerkende Final Fantasy soundtrack is volop aanwezig in deze game.

    Wat mij betreft dus een onverwachte topper deze game.

  • PSVR Games / Ultrawings VR

    Gepost op do. 21 december, 2017, 11:23
    Ultrawings VR

    Ultrawings is de eerste 'fun' flightsimulator op de playstation VR.

    Ik heb de eerste license opdrachten gedaan inmiddels. De eerste indruk is erg goed! Het voelt een beetje aan alsof je nu vliegt in zo'n flightsimulator X ultrawing, dus kwa flight controls zit het wel goed.

    Er is veel aandacht besteed aan VR beginners versus de echte VR ervaren mensen. Standaard staat alles op super comfortabel, dus de ramen aan de zijkant zijn dicht en je hebt maar een klein beeld venster. Natuurlijk heb ik dat allemaal direct uit gezet (je hebt drie instellingen hiervoor) zodat je het volledige beeld ziet.
    Daarnaast kun je kiezen tussen arcade besturing of realistic besturing. Vanzelfsprekend maakt dit vrij veel uit voor de wendbaarheid van het vliegtuigje.

    De game begint met het halen van een vlieg-license, deze leert je de basis van het vliegen in de game. Dit wordt gedaan middels allerlei opdrachten die je kunt halen op brons, zilver of goud, hoe hoger je scoort hoe meer geld je voor de opdracht krijgt. In het begin is het vrij simpel, maar het wordt al snel uitdagend om goud te halen. Als je eenmaal genoeg geld hebt kun je in freeflight naar een ander eiland vliegen om daar andere Vliegvelden en vliegtuigen te kopen. Hoe meer vliegvelden je bezit, hoe meer soorten opdrachten je krijgt. Er zijn veel verschillende soorten opdrachten, van het stukmaken van ballonnen tot timed parcours opdrachten en dingen daar tussen in.

    Om de vliegervaring compleet te maken zule je zelf je vliegtuig moeten starten en landen. Dat leer je in de eerste License opdrachten en heel moeilijk is het niet, maar leuk maakt het het zeker.

    Grafisch is het goed (op een ps pro), wel zie je stitching markeringen in het water, maar dat is niet echt afleidend. Ook zijn de intro schermen in een lage resolutie, maar zodra je in de VR game zelf zit is het grafisch prima.

    Ik denk dat hier veel tijd in gaat zitten, mede door de verschillende opdrachten. Wel denk ik dat er wat meer eilanden hadden mogen zijn, nu zijn er 4 of 5 niet al te grote eilanden waarboven de opdrachten zich afspelen, maar misschien veranderd dat nog tijdens de game. Dat is nu nog niet te bepalen in een uurtje spelen.

    Al met al, erg blij mee, het geeft een flight simulator achtige ervaring en het feit dat er allerlei opdrachtjes te doen zijn maakt het erg leuk, zeker gezien de verschillende verdiensten (want je wil uiteraard alles op goud halen).

  • Raceteam / Gran Turismo Sports

    Gepost op ma. 30 oktober, 2017, 15:30
    Aangezien nu alle GT sports discussies verspreid worden over de events, lijkt het me handig om 1 groot topic te maken met de besprekingen van de races, tips en truuks per auto, de missies, de auto aanbevelingen en circuits en ga zo maar door.

    Zeker nu de Playstation clan lobby als maar drukker wordt tijdens de events is dit er wel een mooie plek voor.

    De eerste legendarische event situatie wil ik natuurlijk mee aftrappen (filmpje dankzij ara), hier hadden we het plan opgevat om met een 125 cc kart de nordschleife te bedwingen, die karts gaan bijna 180 km per uur en de nordschleife is meer dan 20 km lang.

    Hoe vet was het dan ook om na 18 km te ontdekken dat er drie man zo'n beetje tegelijk aankwamen op dat rechte stuk en daar met elkaar te battlen op het lange eindstuk, en dat ging hard, met 179 km per uur uiteindelijk met drie man naast elkaar met clean racing die eerste plek proberen te pakken.

    Speciale vermelding voor DutchElite, die de nordschleife voor de eerste keer reed, maar toch een soort max verstappen is die blijkbaar elk circuit moeiteloos aan kan, echt respect hoe die die reed voor de eerste keer.

    Maar goed, nu de spectaculaire beelden waarbij we alle drie uit ons dak gingen dat dit na 18 km zo uit kwam!

  • PSVR Games / Zen Infinite Minigolf + VR versie

    Gepost op di. 25 juli, 2017, 14:25
    Zen Infinite Minigolf

    Na 7 jaar lang het fenomenale Planet Minigolf op de ps3 gespeeld te hebben is eindelijk de opvolger voor de PS4 beschikbaar. De grote krachts van planet minigolf lag in het feit dat je je eigen banen kon ontwerpen en dat je deze kunt uploaden / downloaden. Er waren inmiddels zo'n 80.000 banen beschikbaar voor de ps3 versie dus in principe oneindig speelbaar.

    Dit concept is gelukkig overgenomen voor de nieuwe ps4 versie. Deze infinite minigolf is overigens nu ook beschikbaar op Steam en de XBox, maar alle bekende elementen zijn gelukkig behouden gebleven. Infinite Minigolf heeft een andere stijl gekregen die meer cartoony gebaseerd is met een missie structuur. Het traditionele stroke play (binnen 15 slagen in de hole komen) is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een score gebaseerde aanpak. Dit pakt verrassend goed uit in de praktijk, want ga je voor die hole in one voor 10.000 punten of neem je een spectaculaire route waarin je via powerups allerlei juwelen kan verzamelen om ver boven die 10.000 punten te komen (mits je binnen een redelijk aantal slagen weet te blijven).

    De powerups zijn hetzelfde als in de oude versie. Zo kun je de beschikking krijgen over:
    - een joystick om te sturen
    - een raket voor de snelheid
    - een veertje voor het overbruggen van lange gedeeltes door de lucht
    - een gewichtje om weer te vallen of om snelheid te maken als je naar beneden gaat op de baan
    - een magneet om je in de hole te krijgen
    - een springveer om over dingen heen te kunnen springen
    - een lijmfles om af te remmen

    Genoeg uitdaging dus om de banen te spelen. Je speelt zowel punten vrij waarmee je items kunt kopen als de mogelijkheid om pakjes minigolf kaarten te kopen die weer recht geven op allerlei items, zoals kleding, ballen, sticks, etc.

    Je kunt zelf je banen maken in de zeer uitgebreide course editor en uiteraard kun je zowel local als online toernooien doen op random gekozen banen of op de factory banen.

    Voor de ps4 bezitters zitten er een paar extra features in. Zo heb je de mogelijkheid om de bal te besturen via de motion controls (dit kun je aanzetten in het optie menu) en nog belangrijker, je kunt de game in VR spelen. Indien je een VR setup hebt dan detecteert de game dit en tijdens het opstarten van de game vraagt hij of je in VR wil spelen of niet.
  • PSVR Games / Star Trek Bridge Crew VR

    Gepost op wo. 31 mei, 2017, 22:55
    als niet star trek kenner toch maar star trek bridge crew gehaald na de enthousiaste verhalen te hebben gelezen op de verschillende forums. De eerste indruk is erg goed, je krijgt via een tutorial een duidelijke uitleg van de verschillende handelingen en situaties per rol die je kunt spelen.

    Direct na de tutorial heb ik de game in een private match samen met een friend gespeeld. We begonnen met de eerste campaign missie, daar hebben we 48 minuten over gedaan om die succesvol af te sluiten. Ik begon als captain en mijn friend als Helm (bestuurder). Tijdens die eerste missie heb ik bewust ook de rollen gespeeld van de overige 2 AI leden om het spel wat beter te leren.

    De eerste missie is wel wat overweldigend, je moet nogal veel doen en komt met veel dingen in aanraking. Maar het ging eigenlijk allemaal best goed. De tweede campaign missie hebben we in 38 minuten afgerond, ook een hele leuke missie waarbij mijn friend nu de captain rol had en ik die van helm.

    De trophies vliegen je om de oren tijdens de eerste missies.

    Ik moet zeggen dat ik vooraf weinig van deze game verwacht had, hij leek me dodelijk saai en alleen geschikt voor fan boys van de serie. Maar dat is in de praktijk absoluut niet zo. Het is een vrij strategische "resource management achtige" game waarbij de afzonderlijke rollen mooi uitgewerkt zijn en ook leuk voor de mensen die geen star trek fan zijn. Je moet continu beslissingen nemen als captain hoe je dingen uitvoert en de resource management achtige functies zitten voornamelijk in de engineer rol waarbij jij leidend bent voor het schip kwa power verdeling, health, etc.

    Grafisch vind ik hem erg mooi op de PS Pro. ik heb verhalen gelezen van kartelrandjes, maar die zijn mij niet opgevallen in het schip. Ook de bedieningsconsoles waar je op speelt zien er prachtig uit. Een leuke gadget is dat je buiten het schip kan kijken of het enorme viewvenster in zoom mode kan zetten (wat leuk is voor je gevechten).

    Ik heb wel het vermoeden dat het vrij snel hectisch gaat worden en dat het lastig wordt om de game te halen. Dat is nu nog niet zo in de eerste twee missies, maar alle omstandigheden die gecreëerd kunnen worden in de game geven eigenlijk wel aan dat je nog min of meer rustig aan het handje genomen wordt.

    Ik vind overigens ook dat de game echt leuk is in coop, er is veel overleg nodig en met slechte communicatie wordt het een lange weg om de missie te halen. Maar ook in single player is het wel een leuke game. Ik had zelf geen moeite om snel te wisselen tussen karakters, bij mij werkte het half kijken naar een karakter en dan de transfer knop in te drukken prima, dat kwam niet zo nauw. Als je terug wil springen naar je oorspronkelijke positie is 1 druk op de move knop voldoende, dan hoef je niet te kijken.

    De arm positionering heb ik zelf niet als storend ervaren, ik speel met 2 move controllers met mijn armen rustend op de leuningen van de bureau stoel, hierdoor heb ik de move controllers eigenlijk nooit te laag en is dat probleem mij niet echt opgevallen.

    Al met al, naar mijn mening weer een top titel voor het VR genre met een lange levensduur (mede door de procedurele, steeds wijzigende missie opdrachten die je ook kunt activeren als je geen campaign missie wil doen).
  • PSVR Games / HoloBall VR

    Gepost op wo. 30 november, 2016, 11:18
    HoloBall VR
    Soms komt er zo'n indie game uit waarbij een hele community lovend is over die game. HoloBall is precies die titel, er is praktisch niemand te vinden die dit geen goede game vindt. Maar waarom is iedereen zo enthousiast?

    Dat wordt al snel duidelijk als je zelf de game opstart. HoloBall is namelijk een Squash achtige game (tennis) in een zeer futuristische Tron stijl. Iedereen kan dit spel spelen in VR aangezien het simpelweg meppen tegen een balletje is die wordt tegengehouden door een soort van robot in een muur.



    Dit is dus de eerste fysieke game voor de playstation VR, het is gelijk een beetje eng om met een VR bril aan een draad in real life Squash te spelen. Dat kan natuurlijk heel snel misgaan maar hier heeft HoloBall een geweldige oplossing voor gevonden. Tijdens het opstarten krijg je namelijk de mogelijkheid om je kamergrootte waarin je speelt aan te geven. Dit werkt heel simpel, je ziet een mannetje op het scherm en je dient met je armen omhoog op dat mannetje te gaan staan. Vervolgens geef je met de move controler aan waar de grond zich bevind (ik heb dit iets hoger aangegeven boven de tafel) en vervolgens kun je de game spelen.

    HoloBall houdt vervolgens rekening met die instellingen en stuurt de bal naar die lokaties. Maar veel belangrijker, de ruimte waarin jij je kunt bewegen in de game wordt aangegeven via laserstraler die een soort van grid opwerpen. Zodra je met je move controller dat grid raakt voel je een rumble en weet je dat je weer terug moet naar je standaard positie. Dit werkt fantastisch in de praktijk en zorgt ervoor dat je zelfs met een  VR bril op vrijuit durft te spelen in je eigen kamer zonder brokken te maken of de orientatie te verliezen.

    De game zelf heeft meerdere modes, er is een campaign mode waarbij je easy begint in een vrij kleine ruimte, dus dat is prima te doen. De robot is zelf ook niet al te goed, dus je zult veel scoren. Op Normal mode wordt die kleine ruimte al een stuk groter, dus je zult meer gaan bewegen om de ballen te halen, maar is ook nog prima te doen. Op expert wordt het gekkenwerk. Het is enorm hard werken om punten te scoren en voor je het weet zit je hijgend, nat van het zweet bij te komen van een enorme squash workout.

    Verder is er een Arcade mode waarin je bijvoorbeeld score attacks kunt doen met een beperkt aantal ballen, daarnaast is er nog een ZEN mode waarin je relaxed gewoon een balletje heen en weer kunt slaan.

    Het belangrijkste van een squash game is natuurlijk de tracking, en hier stelt HoloBall absoluut niet teleur. De tracking voelt foutloos aan, ik heb geen 1 keer gehad dat het tennisracket niet deed wat ik wilde. Ook voel je een rumble op het moment dat de bal het racket raakt en de immersie is echt compleet. Dit wordt ook veroorzaakt doordat de tracking ook de snelheid waarmee je slaat foutloos weergeeft in je slag. Sla je snel dan zal de bal pijlsnel vooruit gaan. Sla je langzaam onder een hoek dan zie je dit terug. Je hebt geen moment het idee dat je niet echt aan het squashen bent. Geweldig gedaan!


    Conclusie
    HoloBall is een verbazingwekkend leuke game, de eenvoud van de game zorgt ervoor dat iedereen dit met gemak kan spelen. De verschillende moeilijkheidsgraden zorgen voor voldoende uitdaging, maar vooral ook voor veel lichaamsbeweging. HoloBall weet de beperking van het niet kunnen zien van de echte omgeving waarin je squashed verbazingwekkend goed te integreren in de virtuele wereld. Hierdoor verlies je nooit je orientatie en kom je nooit in de knoop met je kabels. Dit maakt het plezier in het simpel slaan tegen een virtueel balletje des te groter.

    Op dit moment is er nog geen multiplayer beschikbaar maar de ontwikkelaar van deze game heeft aangekondigd dat de multiplayer binnenkort toegevoegd wordt aan de game.

    HoloBall doet eigenlijk alles goed, de game heeft een lage prijs en schitterende presentatie, geweldige tracking die natuurlijk aanvoelt en biedt heel veel replay value door de eenvoud en het gamemechanisme (slaan tegen een balletje is gewoon gaaf om te doen).
  • PSVR Games / PSVR Budget deals

    Gepost op ma. 28 november, 2016, 14:37
    Af en toe zijn er grote prijsdalingen in de store en winkel te vinden, in deze thread kunnen we die tips kwijt.

    Bound
    van 28 november tot 1 december kun je Bound in de psn store krijgen voor 7,99 euro (normale prijs is 19,95).
    Bound staat bekend om de enorm goede Pro patch die de graphics enorm verbetert. Daarnaast zijn er veel positieve reviews te vinden over deze game.

    Rise of the Tomb Raider - 20 Year Celebration Artbook Edition
    Op dit moment (28 november) is deze game te krijgen bij gamemania voor 29,95 euro. In deze game kun je ook de volledige manor mansion missie in VR spelen

    RIGS: Mechanized Combat League (PSVR)
    Bij yourgamezone.com kun je Rigs op dit moment bestellen voor 49 euro.
  • PSVR Games / Brookhaven Experiment VR

    Gepost op wo. 23 november, 2016, 10:32
    Brookhaven Experiment VR

    De PSVR blijkt zeer geschikt te zijn voor een shooter ervaring. Brookhaven Experiment is een titel die al een tijdje beschikbaar is op de andere VR platformen, maar nu ook beschikbaar is voor de PSVR.

    Brookhaven Experiment draait om het plaatsje Brookhaven. Daar zijn verschrikkelijke dingen gebeurd en er woont geen normaal mens meer. Jij gaat als speler op zoek naar wat daar gebeurd is, verwacht daar niet te veel van, want de game plaatst je op 1 van de 10 lokaties en vertelt het verhaal vervolgens aan je. Dus vrij rondlopen door het plaatsje is er niet bij.

    Op een gewone 2d tv zou dit een vrij eentonige simpele indie ervaring zijn. Maar dit is VR!!! en dan worden zelfs de meest simpele games ineens intense ervaringen als het goed uitgevoerd is. En dat is het absoluut!



    Dit is namelijk een zombie / monsters waves shooter. Het is de bedoeling dat je staand speelt en zodra je de game start wordt je in VR gepositioneerd op 1 van de 10 lokaties. Het is daar redelijk donker en doodeng. Gelukkig heb je een zaklamp en een pistool en kijk je angstig in 360 graden om je heen. Het duurt niet lang of de monsters van Brookhaven hebben door dat jij daar staat (best logisch als je ineens op een plein met een megazaklamp loopt te schijnen) en je hoort in 360 graden audio de richting waar de monsters vandaar komen lopen. En dan begint het.....

    Elk monster probeert je aan te vallen, jij hebt de beschikking over een pistool, een hakmes en zaklamp. Doordat je staat kun je vrij om je heen kijken en de monsters die je aanvallen zo vroeg mogelijk neerschieten of neerhakken. Dit doe je met 2 move controllers en dit werkt verbazingwekkend nauwkeurig. Je krijgt bonuspunten als je bijvoorbeeld eerst de arm eraf schiet of bij headshots en het duurde niet lang voordat ik nauwkeurig de lichaamsdelen kon raken die ik wilde raken.

    Elke wave heeft een aantal monsters, in de campagne moet je zo'n 3 a 4 waves weten te weerstaan waarbij er steeds meer monsters op je afkomen en ook de type monsters veranderen die een andere strategie vereisen. Bijvoorbeeld de Brutes hoor je enorm komen aanstampen en kun je alleen via headshots doodkrijgen.

    Nadat je een level compleet vrijgespeeld hebt kun je upgrades kopen, zo kun je al vrij snel een zaklamp op je wapen kopen, erg handig want dan kun je het hakmes continu in je andere hand houden voor close combat. Daarnaast kun je perks verdienen, maar ook hele andere type wapens zoals bijvoorbeeld een SMG en verschillende soorten granaten.

    Grafisch gezien is de game geweldig, de omgevingen zijn zeer overtuigend vormgegeven en je voelt je echt aanwezig op die lokatie. Het helpt ook enorm dat je staat en als je een stap vooruit doet je ook in de game vooruit stapt (of achteruit). Je hebt echt het idee dat je er aanwezig bent. (Ik heb de game op de playstation Pro gespeeld).

    Conclusie
    Echt eng wordt de game nooit, het is wel hard werken (zeker later in de levels) om de Wave hordes te verslaan. Kwa immersie voel je je echt op de lokatie aanwezig waarbij er een grote rol is weggelegd voor de 3d audio die essentieel is om te horen waar de monsters vandaan komen (ook vanachter jou). Het upgrade systeem en de Grade waardering zorgt voor een grote replay value en de verschillende type monsters maken de ogenschijnlijk simpele gameplay toch gevarieerder dan het op het eerste systeem lijkt.

    Als je van shooter games in VR houdt vind ik dit een absolute aanrader (met als bonus de zeer vriendelijke prijs van deze game).
    Want.... monsters schieten is gewoon fun!
  • PSVR Games / PSVR - The day after ...

    Gepost op di. 08 november, 2016, 13:58
    Ik heb de VR nu een aantal weken elke dag gebruikt voor gamen, een goed moment om eens de balans op te maken en mijn mening te geven over veel van de stellingen die je op de verschillende forums over VR gamen tegenkomt, ook ben ik wel benieuwd naar de meningen van andere gebruikers hier.

    Eerste indruk:
    de eerste indruk bij het in gebruik nemen van de VR is overweldigend, ik had al oculus rift ervaring, maar dat nam niet weg dat het al mijn verwachtingen overtrof. Dingen als draagcomfort, de eenvoudige installatie, het scherpstellen (ipd), het liep allemaal erg soepel.

    De launch games waren naar mijn mening ruim voldoende, drie tripple A titels, een demo disk met 15 demos en genoeg 'goedkope' VR games om de game library mee aan te vullen.

    De eerste dagen kon ik nauwelijks geloven dat dit mogelijk was voor dit geld, de immersie ervaring is immens en de games zijn van goede kwaliteit in de meeste gevallen.

    Voor mij dit keer dus een perfecte product launch.


    Indruk na meerdere weken gebruik:
    Het feit dat ik elke dag de VR wel minimaal 1 tot 2 uur gebruik zegt wel genoeg. Ik was vooraf bang voor het gadget gehalte, maar de games weten mij voldoende te boeien om te blijven spelen. De Wow factor van de eerste dagen is nog niet verdwenen, elke keer dat ik een VR game opstart blijf ik me erover verbazen dat dit allemaal thuis op een ps4 mogelijk is.


    Technische problemen:
    Er worden veel drift problemen gemeld, ik heb deze problemen niet ervaren in mijn setup. Wel kon ik de drift problemen reproduceren door te gaan experimenteren met het verplaatsen van mijn camera of mijn zit lokatie ten opzichte van de camera. Maar initieel zat ik al in de sweetspot (zonder reflecties achter mij) en heb ik zelf geen last van drifting tenzij ik die bewust opzoek.

    Maar gezien de hoeveelheid gemelde problemen op de forums lijken er mij wel problemen te zitten in de herkenning van headsets. Echter, veel van de posts van mensen die problemen hebben blijken door dezelfde mensen weerlegd te worden later als ze gaan experimenteren met de plaatsing van hun camera wat in de meeste gevallen het drift probleem oplost.


    De games (speelduur):
    Veel mensen die geen VR hebben denken dat er geen langdurige VR games op de markt zijn op dit moment en niet twijfelen om de hele VR game Scene een aaneenschakeling van korte tech demo's te noemen. Dit is pertinent onjuist.

    Het is zeker waar dat er een aantal korte games zijn, maar deze zijn allemaal tussen de 8 en 19,95 euro, hier varieert de speelduur tussen de 40 minuten tot 3 uur.
     Dit zijn games als:
     - Rez infinite
     - Batman VR
     - VR worlds
     - Ace Banana
     - Pixel Gear
     - Gun Jack
     - Until Dawn Rush of Blood (1 playthrough duurt zo'n 3 uur, maar heeft grote herspeelbaarheid, waardoor ik er al zo'n 20 uur heb inzitten)

     Maar er zijn ook games die een veel langere speelduur hebben, die in de meeste gevallen ook wat prijziger zijn:
     - Rigs (single player + multi player inclusief division systeem > 40 uur gameplay)
     - Eve Valkyrie (Single player + multi player > 40 uur)
     - Battlezone
     - Tethered (8 - 14 uur voor 1 playthrough)
     - Tumble VR (goedkoop, maar wel meer dan 80 puzzels, ik schat dat ik hier zo'n 20 uur of meer mee bezig ben)
     - Sports Bar VR (multiplayer Bar games > 10 uur)
     - Driveclub VR (Single player + multi player > 40 uur)
     - Windlands (schijnt lang te zijn, nog niet geprobeerd)



    Game (Diepgang):
    Op forums lees je veel meningen van mensen dat VR games geen diepgang hebben. Ook hier geldt weer dat deze mening veelvuldig wordt geventileerd door mensen die geen VR bril hebben en de games beoordelen op basis van een paar youtube videos.

    Diepgang is een nogal subjectieve beleving. Tumble VR bijvoorbeeld, kun je zien als een game waarbij de gameplay alleen bestaat uit het stapelen van blokjes. Ik zie in mijn beleving echter een blok game met behoorlijk veel diepgang, want er is veel diversiteit te bedenken met blokjes. Dit vindt je ook terug in tumble VR (ik gebruik deze game maar even als voorbeeld). Zo heb je in tumble VR:
     - opdrachten om een zo hoog mogelijke toren te bouwen, hierbij moet je rekening houden met de verschillende materialen, want glas of plastic gedragen zich heel anders als rubberen of granieten blokken. Met deze kennis kun je dus hogere torens bouwen dan je op het eerste gezicht zou verwachten wat weer meer medailles oplevert.
     - opdrachten om laserstralen via blokken met spiegels richting een ontvanger proberen te krijgen (hier bouw je dus geen torens maar ben je bezig met een soort van puzzel
     - opdrachten om zoveel mogelijk op een plateau te zetten waarbij er op een bepaalde hoogte een veger heen en weer gaat die blokken wegschuift die te hoog zijn. Dit is een behoorlijk moeilijke opgave overigens.
     - opdrachten om een puzzel te maken, waarbij je verschillende vormen in elkaar moet passen om een bepaalde vorm te krijgen
     - zijn er verborgen blokken die je moet zien te vinden die je later in een apart level dient te gebruiken om een opdracht te kunnen halen
     - en nog wat meer van dat soort dingen.

    Dat is dus veel meer diepgang in de gameplay dan je op het eerste gezicht zou verwachten van een 9,99 euro game. Daar komt ook nog eens bij dat hij er grafisch erg goed uitziet in VR en VR een perfect fit voor dit soort type games is omdat je nu echt om de blokken heen kunt kijken tijdens het passen.

    Zo lees je ook wel dat sommige mensen vinden Rigs een simpele game met een hoge prijs zonder echte diepgang. Dat kan natuurlijk :), games zijn erg persoonlijk, maar objectief gezien kun je dan nog best beoordelen of dit een uitgebreide game is (tenzij je alleen de demo hebt gespeeld die niet representatief is voor het eind product). Rigs is namelijk enorm uitgebreid.

    De tutorial duurt meer dan een half uur, vervolgens krijg je een lange Single Player campaign tot je beschikking, kun je op vele manieren deelnemen aan multiplayer potjes (coop, versus friend, team tegen team) en is er een 10 divisie league systeem standaard in Rigs aanwezig. Met je prestaties verdien je credits waarmee je maar liefst 24 verschillende RIGS (mechs) kunt aanschaffen uiteindelijk die allemaal een verschillende speelstijl / perk combinatie hebben. Daarnaast zit de game stampvol sponsor opdrachten die je weer skins / suits / helmen opleveren, zijn er 'puzzel' trials in verschillende disciplines en zijn er drie totaal verschillende game modes om te spelen. Ik vind het vergelijkbaar met Fifa die ik overigens ook graag speel.

    Er zijn volledige titels beschikbaar met lange gameplay duur om ze echt te spelen. Rigs kun je gewoon even lang spelen als Fifa als je maar van sport games houdt. Als je dan ook nog voor platina wil gaan en serieus het spel echt uit wil spelen dan red je dat simpelweg niet in 40 uur.

    En zo kan ik voor elke game in mijn langere speelduur lijst opsomming wel zo'n beschrijving geven. Ik vermoed dat veel van de tech demo opmerkingen voortkomen uit het feit dat er alleen een paar demo's gespeeld worden of wat youtube videos gekeken worden. Maar de mensen die de games daadwerkelijk kopen en spelen zullen beamen dat dat beeld dat geschetst wordt simpelweg niet klopt.

    Maar het moet natuurlijk wel allemaal je type games zijn die er nu zijn, als je dat soort games niets aan vindt en ze niet wil kopen dan is VR op dit moment gewoon niets voor je en kun je beter wachten. Games als The Witcher, Fallout 4 of Diablo zijn er niet, dus voor echt lange verhaal games moet je op dit moment niet bij VR zijn. Maar voor games puur gericht op gameplay is er op dit moment echt wel een sterke launch lineup beschikbaar als je er voor openstaat.


    Game Releases
    Veel mensen vinden het release aanbod te karig en hebben geen vertrouwen in de toekomst kwa aantal VR titels. Persoonlijk ben ik het daar helemaal niet mee eens. De release games staan als een huis en geven voldoende speeltijd om daar 100-en uren aan te besteden. Daar komt bij dat de release lijst voor de komende maanden enorm lang is met veel mooie titels ertussen. Er staat simpelweg een hele hoop aan te komen. Een hele goede lijst die goed bijgehouden wordt kun je hier vinden:
    https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/58jg2s/confirmed_playstationvr_games/


    Mijn conclusie na enkele weken gebruik.
    Ik ben er enorm tevreden over. Elke dag gebruik ik de playstation VR en heel eerlijk, ik vind het nogal een stap terug in game ervaring als ik weer gewone 2d ps4 games speel. Wel is het elke keer een beetje gedoe om de headset op te zetten, zeker als je deze in de woonkamer gebruikt en elke keer moet aansluiten is dat wel een drempel om hem te gebruiken.

    In mijn geval is daar geen sprake van, ik heb een speciale game kamer waarbij de VR op een headstand beschikbaar staat en het een kwestie is van oppakken en opzetten. Maar ik kan me voorstellen dat voor veel anderen zoiets net niet haalbaar is.

    Het is belangrijk om te experimenteren met de instelling voor de afstand van je ogen, deze bepaalt voor jouw profiel waar het scherptepunt in je bril komt te liggen. Dit maakt wel verschil hoeveel van het beeld als scherp ervaring wordt. Daarnaast is de positie van de bril op je hoofd essentieel voor de scherpte. Daar krijg je overigens wel handigheid in na een aantal dagen, maar initieel moet je hier even wat aandacht aan besteden.

    Als je twijfelt om een VR bril aan te schaffen dan is belangrijk om te weten dat de resolutie een stuk minder is dan die van je HD of 4K tv. Verwacht dus niet dezelfde grafische kwaliteit als je PS4 beeld. Maar het immersie effect en de 3d ervaring in games die je ervoor terugkrijgt doet je dit voor praktisch alle games snel vergeten.

    Toch is het aan te raden om een keer te proberen voordat je een VR bril aanschaft. Belangrijkste reden is namelijk dat niet iedereen even goed tegen de VR ervaring kan. Sommige mensen kunnen uren verblijven in een VR game zonder hier last van te hebben terwijl anderen niet eens 10 minuten kunnen halen zonder zich enorm misselijk of slecht te voelen. Een demo zal je snel inzage geven of jij er wel tegen kan. Zelf heb ik nergens last van, de motion sickness had ik minimaal bij Rigs en Eve Valkyrie maar die was na een week ook verdwenen in die games door de gewenning.

    Al met al, ben ik er enorm blij mee. Wel heeft het tot effect dat ik normaal ps4 2d gamen inmiddels als saai ben gaan ervaren, wat ik jammer vind. Maar voor een eerste generatie VR console ervaring heeft Sony naar mijn mening een top prestatie geleverd.
  • PSVR Games / Wayward Sky VR

    Gepost op ma. 31 oktober, 2016, 14:19
    Wayward Sky VR
    Sinds een paar dagen kunnen we ook hier eindelijk de Wayward Sky VR game spelen. De demo was veelbelovend dus ik was blij eindelijk de full game te kunnen gaan spelen.

    Wayward Sky VR is een hele bijzondere VR ervaring, het is namelijk een first / third person puzzle point & click adventure. Of te wel, een hele bijzondere mix van stijlen om te spelen in VR.



    In deze game wordt het verhaal verteld van Bess. Bess is de dochter van een piloot en tijdens de openings scene zie je dat ze pech krijgen met het vliegtuig en crashen op een hele bijzondere planeet. Deze planeet wordt bewaakt door robots en het duurt niet lang of de vader van Bess (de piloot) wordt ontvoerd door 1 van de bewakingsrobots. Hier begint het verhaal van Bess. Jij hangt als een soort van God boven het speelveld en het is alsof je een bordspel tot leven ziet komen.

    Je bestuurt Bess door in third person via de move controller de plek aan te wijzen waar ze heen moet lopen of het onderdeel dat ze moet bedienen. Zodra je een onderdeel aanwijst is het in de meeste gevallen zo dat je een puzzel moet oplossen, dit is in praktisch alle gevallen in first person. Dus stel dat er een grote houten kist op de route staat die jouw weg blokkeert dan kun je een Kraan aanwijzen en vervolgens wordt je in die kraan getransporteerd (full size) en kun je in first person de puzzel oplossen om die houten kist weg te halen. Zo zal je steeds meer van dat soort puzzels tegenkomen die soms best uitdagend zijn maar meestal wel na enig proberen goed op te lossen zijn.

    Het verhaal wordt in side stories verteld, zo zal je Bess in haar jonge jaren zien waar ze bijvoorbeeld Fetch ball met een kip speelt (je gooit een bal en de kip brengt hem steeds weer terug) en nog veel meer van dat soort dingen.

    Tijdens je reis wordt je vrienden met een aantal robots, dat is erg handig voor Bess want elke robot heeft een speciaal item voor je die de gameplay uitbreidt. Zo zal je later de vijandelijke robots dingen voor je uit kunnen laten voeren (zoals switches omzetten om jouw verder te laten gaan) wat een beetje het Coop gevoel ten goede komt. Andere uitbreidingen zijn bijvoorbeeld een polsband waarmee je kan sliden over touwen. Dit houdt de game fris en zorgt ervoor dat het niet eentonig wordt kwa gameplay.

    Conclusie
    Wayward Sky VR is een zeer goed uitgevoerde puzzle adventure. Het ziet er prachtig uit en het speelt erg lekker en doordat er verschillende type gameplay elementen tijdens het gamen geïntroduceerd worden is het afwisselend genoeg. Het laat goed zien dat VR prima geschikt is voor dit soort type gameplay.

    De initiële speelduur is ongeveer 3 uur. Maar er is genoeg reden voor een tweede playthrough omdat er best veel collectibles zijn en windchimes die je moet zien te vinden om alle trophies te kunnen halen.


  • PSVR Games / Tethered VR

    Gepost op do. 27 oktober, 2016, 11:06
    Tethered VR

    Tethered VR is de eerste strategy game die beschikbaar is voor de VR. Jij bent een God de als doel heeft om een compleet onherbergzaam land weer vruchtbaar en leefbaar te maken voor de mensen, die Peeps genoemd worden in de game.



    Na het opstarten van de game kom je in het eerste land waar je je eerste stappen als God gaat zetten. Dit eerste land is eigenlijk een enorm lange tutorial waarin je de basis van resource management, het vermaken van je Peeps en het verdedigen van je Peeps spelenderwijs geleerd wordt.

    Het land waarmee je begint is droog en dor en er is helemaal niets te doen. Er zijn zelfs geen Peeps op het land omdat het simpelweg niet leefbaar is. Maar jij bent een God, dus daar ga je uiteraard zelf wel even wat aan doen. Het duurt niet lang of er valt een ei uit de lucht die je uitbroedt waar je eerste Peep uitkomt. Dat levert wel even een euforie momentje op want de eerste bewoner van je land is een feit! Dan blijkt ook nog dat het een superlief kereltje is die met een piepstemmetje duidelijk laat weten dat die aanwezig is.

    Het duurt niet lang of je krijgt door dat hij nogal honger heeft. Als God kun je dat natuurlijk niet over je kant laten gaan want door de honger loopt je Peep er heel verdrietig bij, wat hartverscheurend is om te zien. Dus als God ga je ingrijpen. Je gaat je Peep aan het werk zetten om eten te halen van het land en die kan je Peep opslaan in het basis kamp bij je totempaal. De Peep is blij dat die wat te doen heeft en je ziet hem vrolijk bezig gaan met die taak. Zodra het eerste voedsel verzameld is krijg je spirit power. Spirit Power kun je verzamelen en terug laten vloeien in de totempaal.

    De totempaal heeft een heilige betekenis voor je Peeps en heeft speciale krachten, hoe voller de totempaal, hoe groener het eiland wordt. Zodra je eiland groen begint te worden lijkt het wel of er een broadcast door het universum gaat, want de 1 na de andere Peep komt ineens op je eiland wonen. Helaas verveelt een Peep zich nogal snel en zul je ze aan het werk moeten vermaken of moeten entertainen.

    Dus binnen een half uur heb je zo'n 10 peeps voor je aan het werk die allerlei verschillende taken uitvoeren, zo heb je peeps die stenen halen, anderen zijn verantwoordelijk voor voedsel, weer anderen halen hout op en ga zo maar door. Dan heb je ook nog een paar bob de bouwer Peeps aan het werk die druk aan het bouwen zijn om daar een mooi eiland van te maken. Dus binnen no time heb je een slaapzaal gebouwd, verbeterde voedsel, mining en hout ophaal mogelijkheden en natuurlijk zoals overal een echte kroeg waar je Peeps na het werk zich helemaal zat kunnen drinken om weer op krachten te komen.

    Al met al ben jij als God (eigenlijk ben je een spirit guardian) supergoed bezig. Totdat het nacht wordt. 's nachts in het donker is het nooit een fijne omgeving en op jouw land met al die vrolijke hardwerkende Peeps gebeuren dan de meest verschrikkelijke dingen. Je peeps zijn totaal onvoorbereid op wat er komen gaat. Ze worden namelijk aangevallen door allerlei rare wezens (met name rupsen in het begin). Naast werken moeten ze nu dus ook ineens zich enorm verdedigen, jij als God geeft hier de aanwijzingen voor omdat jij overzicht hebt over het land en de verschillende punten waar het mis gaat.

    Na je eerste nacht zijn je meeste Peeps moe, ziek en gewond door de gevechten. Allemaal leuk en aardig, maar er moet gewerkt worden! Aangezien elke nacht de aanvallen heviger zullen worden ga je als God niet meer iedereen aan het werk zetten maar ga je ook een aantal Peeps trainen als soldaat. Laat die maar de boel verdedingen zodat de rest 's nachts kan rusten.

    Zo ben je zo'n 45 minuten bezig voor je eerste missie / tutorial, uiteindelijk zal het hele land groen zijn en de totempaal volledig geladen met Spirit Energie. Jij als God hebt je werk afgerond, de Peeps zijn nu volledig zelfstandig en kunnen een gelukkig leven tegemoet gaan. Tijd voor het volgende land !

    Conclusie
    Tethered VR blijkt een fantastische game te zijn, je zult voor 1 playthrough zo'n 10 - 14 uur bezig zijn, maar je kunt elk land herspelen om weer andere strategieen te proberen om een zo kort mogelijke tijd te halen voor op de leaderboards.

    De game is een soort kruising tussen de Sims kwa stijl en een strategy game kwa defense. Het heeft een compleet eigen stijl in ieder geval en mede door het schattige karakter van de Peeps, hun non verbale communicatie en de schattige stemmetjes voel je je echt verbonden met je Peeps.

    Het is wel hard werken om ze allemaal aan het werk te houden. Gelukkig is de besturing simpel, doordat je kunt kijken naar je peep en dan met kruisje kan aangeven wat ze moeten doen.

  • PSVR Games / Slechte VR games

    Gepost op do. 20 oktober, 2016, 16:14
    Slechte VR games
    in deze thread kun je aangeven welke VR titels jij slecht vindt. Dat betekent overigens niet dat het slechte titels zijn voor iedereen, maar dat jij ze wel slecht vindt. Dus geef bij je titel dan de argumentatie op waarom je het zo'n slechte titel vindt zodat iedereen een overwogen keuze kan maken.

    Hieronder de VR games van dit moment die ik slecht vind.

    Here They Lie VR
    Dit is een horror game waarin je rond kunt lopen en enge wezens dient te ontwijken. Ik vond deze game helemaal niets, alles om je heen is extreem wazig, het rondlopen voelt enorm klungelig doordat je draait via rotaties van 30 graden of zo. Ook de zogenaamde jump scares kwamen niet over. Ik vind het simpelweg niet eng als er een wezen om de hoek kijkt en jij deze moet ontwijken door even in een gangetje te gaan staan.


    Headmaster VR
    In deze game sta je voor een doel en moet je ballen koppen in dat doel. Het klinkt even saai als dat het is. Voor mij is dit een simpele techdemo waar ik het nut compleet niet van inzie.


    Thumper VR
    Soort van ritme spel waarbij je de obstakels kunt opruimen via kruisje en je de joystick opzij moet drukken in de bochten. Dit op het ritme van de muziek waarbij jouw vliegtuigje in een soort van gang vliegt. Ik vond de muziek waardeloos en ongeinspireerd, de gameplay extreem saai en de visuals helemaal niets. Dat zal overigens wel aan mij liggen want op andere forums zijn ze behoorlijk enthousiast over deze game.


    Rez Infinite VR
    Ook een soort van ritme spel waarbij er een mannetje vliegt door een soort van wireframe. Hierin moet je ook op de maat van de muziek blokjes aanwijzen die je vervolgens opblaast via kruisje. Ook dit vond ik echt helemaal niks, voorspelbaar en saai. Maar ook hier, heel veel mensen vinden deze game fantastisch.


    1 ding wat mij wel duidelijk is geworden in de afgelopen week  is dat  VR gaming demo's nodig heeft. Op basis van een 2D youtube filmpje kun je niet echt bepalen of de gameplay wat voor je is. De bovenstaande ritme games laten ook zien dat ervaringen nogal persoonlijk zijn. Ik vind het waardeloze games, maar er zijn ook heel veel fans van deze games te vinden die het geweldig vinden. Dus probeer altijd een game eerst zelf uit voordat je een beslissing neemt. Voor de meeste games op VR zijn er demos beschikbaar dus het is gewoon mogelijk.


  • PSVR Games / Driveclub VR

    Gepost op do. 20 oktober, 2016, 15:45
    Driveclub VR

    Driveclub VR is de enige racegame die op dit moment voor VR beschikbaar is. De game bevat alle banen die in de standaard driveclub game zitten plus een aantal nieuwe die specifiek voor de VR versie zijn gemaakt.



    Driveclub VR bevat dezelfde menu opzet als de standaard driveclub versie. Dus gamers die die versie spelen zullen alles met gemak kunnen vinden. Er is een compleet nieuwe tour beschikbaar die je als VR gamer kunt spelen. Standaard is het spel wat makkelijker gemaakt nu doordat er allerlei hulpmiddelen standaard aan staan. De echte racefanaat zet dit uiteraard direct uit wat de snelheid en het gevoel enorm ten goede komt. Ook is er een "Hardcore Weggedrag" feature toegevoegd. Als je deze aanzet wordt het een compleet andere ervaring en zal je veelvuldig achterste voren staan. Ik vond het zelf te moeilijk, dus deze heb ik weer uitgezet.

    De game ervaring in VR zelf is onbeschrijfbaar eigenlijk. Dit is iets wat je mee moet maken. Het begint al tijdens de introductie van de race, je kunt de wagen van je keuze in volledig 3D volledig bekijken, erg indrukwekkend. Tijdens de race is de immersie ervaring van ongekend hoog niveau. Het maakt nogal wat uit of je een racegame op een vlakke 2d scherm speelt of dat je deze in VR speelt. In VR zit je namelijk standaard in de auto, kun je volledig vrij om je heenkijken en voelt het echt alsof je in de auto zit. Voor het eerst zul je merken dat je terugvalt op je standaard autorij kunsten, je zult veelvuldig gebruik maken van de spiegels en het inkijken in de bochten om zo de snelst mogelijke tijden mogelijk te maken.

    Het spel komt helemaal tot uiting als je de gelukkige eigenaar bent van een stuur / pedal setup. Door de force feedback in je stuur voel je echt alles en door het metalen frame van je wheelstand voel je het weggedrag terug in je pedalen. Het moment dat je voelt dat je een tikje tegen je auto krijgt tijdens de race van een ander en je in full 3D bezig bent je auto onder controle te houden en je vervolgens over je schouder uit het raam kijkt en ziet dat je in gevecht bent met een 3D auto naast je is echt een fantastische ervaring. Ook het rijden over heuvels in het wegdek is in VR een bijna levensechte ervaring!

    Maar helaas is niet alles positief aan deze game. Het meest grote probleem is de resolutie van de PSVR bril. De huidige VR techniek is perfect in staat om items die zich dichtbij in het 3D beeld bevinden haarscherp in beeld te brengen. Dit zie je goed terug in de cockpit van je auto en de auto's die zich dichtbij jouw auto vinden terug. Dit ziet er geweldig uit. Maar racegames hebben een focus punt in de verte, aangezien je toch moet kijken naar hoe de bochten in de verte eruit ziet om daarop te kunnen anticiperen. En doordat er dus veel visuele informatie op een relatief klein stuk moet worden weergegeven zie je hier de problemen waar de PSVR resolutie een grotere rol begint te spelen. De weer te geven onderdelen in de verte worden hierdoor onscherp wat wel vermoeiend blijkt te zijn bij een wat langere speelduur. Daardoor zie je bochten toch wat minder scherp en zijn auto's in de verte lang niet zo scherp als dichtbij.

    Mensen met VR ervaring zullen hier niet van opkijken aangezien die op de hoogte zijn van waar de huidige VR techniek toe in staat is, maar nieuwe VR gebruikers wat toch het grootste gedeelte van de PSVR community is zullen hier toch enigszins van schrikken.

    Conclusie:
    Driveclub VR is een fantastische game voor racefanaten, het is simpelweg niet uit te leggen hoe levensecht het racen in VR voelt en moet eigenlijk gewoon ervaren worden. Als je de beschikking over een stuur / pedal setup hebt maakt dit het immersie gevoel compleet. Je hersenen zullen de complete race als echt ervaren en geen enkele 2d racegame komt ook maar in de buurt van deze ervaring.

    Wel is driveclub VR wat vermoeiender om te spelen als je dit wat langer speelt achter elkaar (meerdere uren), hoofdoorzaak hiervoor is de resolutie van de bril die de tonen voorwerpen op afstand toch wat onduidelijk maakt. Dit probleem heb je met voorwerpen dichtbij niet, maar op afstand is het simpelweg wazig te noemen. Toch vind ik dit in de praktijk geen probleem, die wazigheid vergeet je eigenlijk direct als je in bloedstollende battles met andere auto's aan het vechten bent om die felbegeerde top 3 positie.

    Wat mij betreft: VR racing rules !!!
  • PSVR Games / Until Dawn - Rush of Blood VR

    Gepost op do. 20 oktober, 2016, 14:28
    Until Dawn - Rush of Blood VR

    Until Dawn - Rush of Blood is een on-rails shooter waarbij je plaats neemt in een achtbaan om onderweg het op te nemen tegen een demon. Tijdens de achtbaanrit kun je prijsschieten op targets of wordt je aangevallen door de verschillende 'wezens' die de demon naar jou toe stuurt. Het uiteindelijke doel is alle 7 achtbaanritten te overleven om het zo tegen de demon zelf op te kunnen nemen en de wereld weer een stukje veiliger te maken.



    Deze game is een perfecte introductie voor iedereen die met het VR genre kennismaakt. Doordat je op een achtbaan-rails zit en iedereen wel affiniteit met achtbanen heeft, weet de beginnende VR gebruiker wat hem min of meer te wachten staat kwa gevoel. Dus misselijkheid en duizeligheid zullen de meesten niet ervaren in deze game.

    Dat betekent niet dat het een standaard rit gaat worden, het is immers een horror game. En dat zal je gaan merken ook! De game zit vol bloedstollende Jump Scares en je gaat door allerlei stereotype enorm enge omgevingen heen. In die omgevingen ga je tijdens de ritten geconfronteerd worden met aanvallen door geesten, clowns, zombies, spinnen, en ga zo maar door.

    Gelukkig heb je de beschikking over twee uitstekende wapens. Deze wapens kun je simpel upgraden door onderweg te schieten op wapen upgrade boxen. Het voelt echt heel erg fijn als je door zwermen vogels aangevallen wordt en jij hebt net je wapens geupgrade naar mitrailleurs die je leegt op al die vogels die je om je heen als uit elkaar spattende vliegjes neer ziet vallen. Heerlijk shooteren zo!

    De game kun je spelen met de dual shock of met de move controllers. Spelen met de move controllers voegt een extra dimensie toe omdat je dan beide armen vrij kunt bewegen en je je armen precies zo ziet bewegen in de game als dat je ze echt houdt. Dat komt het immersie gevoel enorm ten goede. Ook het mikken voelt erg nauwkeurig aan en geeft een goed gevoel als je op 100 meter een hidden collectible weet neer te schieten.

    Want er is een hoop te doen, met de 7 achtbanen ben je toch wel zo'n drie uur bezig, maar daarna houdt het niet op. Je kunt op zoek gaan naar alle collectibles die verborgen zijn in de verschillende levels. Ook zijn er in de meeste levels meerdere routes mogelijk, dus je zult de levels meerdere keren moeten spelen om alle collectibles via de routes te weten achterhalen. Daarnaast kun je de game op meerdere moeilijkheidsgraden doorspelen en is er een friends en online score systeem om je scores zo hoog mogelijk te proberen te krijgen en te uploaden en vergelijken.

    Conclusie:
    Until Dawn - Rush of Blood is ondanks de vriendelijke prijs een VR titel van formaat. Het is de perfecte introductie in de VR wereld en een geweldige titel om je familie of friends kennis te laten maken met VR. Hij is op sommige momenten bloedstollend eng en de jump scares zullen je ongetwijfeld meerdere keren enorm laten schrikken. Maar vooral de herspeelbaarheid staat garant voor een lange speelduur. Het is simpelweg leuk om in VR op een achtbaan een shooter te spelen alsof je een rit in een amusementspark doet.

    Ik heb hem inmiddels 2 keer rondgespeeld maar ben er nog lang niet zat van en zal hier zeker nog de nodige ritten in gaan maken om alles vrij te spelen en die trophy lijst compleet te maken. De moeilijkere moeilijkheidsgraden zijn enorm uitdagend en daar kom je niet zomaar doorheen, dus de uitdaging is er zeker.