MotoGP 20

Milestone wist tot nu toe elk jaar wat aan zijn MotoGP-franchise te sleutelen, maar rijden ze dit jaar - eindelijk eens - met MotoGP 20 een foutloos parcours?

 

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Gameplay


Milestone, de gekende Italiaanse racinggame-ontwikkelaar, windt er nooit veel doekjes om en introduceert met MotoGP 20 een handvol modi. Zo kan je - nog voor de start van het officiële seizoen - aan de slag in het nieuwe kampioenschap en zijn alle gelicenseerde renners, teams en parcours aanwezig. Ook is het opnieuw mogelijk aan de slag te gaan met de carrièremodus waarbij je eigen virtuele renner kan starten in de drie gekende MotoGP-klassementen. Je kan jezelf dus een weg naar de top racen, maar goed presteren op het circuit zal niet je enige aandachtspunt zijn. In deze modus moet je namelijk, net zoals in vorige edities trouwens, een volledig team van technici en managers sturen. Door de nodige centjes te investeren, kunnen zij van jou een betere renner maken (en het team beter doen presteren). Echt persoonlijk voelt het managen echter niet aan en het is zeker geen garantie op succes op het parcours.



Het racen zelf zal een immense onderneming blijven, iets wat Milestone nooit onder banken of stoelen heeft gestoken. Vorig jaar introduceerde het de Neural AI, waarbij renners zich aan jouw rijstijl zouden aanpassen en je meer waarheidsgetrouwe races zou ondervinden. In de realiteit zal je echter nog steeds crashes meemaken, renners die niet van de ideale rijlijn afwijken of zich aan jouw racegedrag aanpassen; integendeel, zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad zal je moeite hebben de tegenstand in te halen. De instapdrempel blijft, ook al is MotoGP 20 een sim, slecht gebalanceerd. Wie trouwens via de ideale rijlijn wil racen, is er ook aan voor de moeite. De ingebouwde assist, die je gelukkig ook kan afleggen, zijn danig wispelturig waardoor het lijkt alsof Milestone weinig rekening houdt met mensen die voor het eerst een MotoGP-game hebben aangeschaft.

Wie wél elk jaar de nieuwste MotoGP koopt, zal opnieuw de Historical Mode terugvinden in het menu, naast een multiplayer. Hier is het mogelijk oude races te herbeleven en afhankelijk van je resultaat (een podiumplaats) punten te verdienen om ingame items vrij te spelen. Helaas heeft Milestone deze modus niet goed uitgewerkt. Er zijn geen fenomenale gebeurtenissen, geen scripted events, geen cutscenes; enkel een race. Jammer, want dergelijke content kan voor de fans een leuke afwisseling zijn op de gekende modi.



Graphics & Sound


We moeten eerlijk zijn: ook dit jaar heeft Milestone niks gedaan aan de lange laadtijden en bijhorende haperingen in de muziek. Grafisch ziet de game er niet slecht uit, maar de omgevingen zijn leeg, de personages komen uit een vorige generatie en je mist nog steeds een echt snelheidsgevoel tijdens het racen. Je zou je beginnen afvragen of Milestone ooit rekening houdt met de feedback dat het van de community elk jaar ontvangt…

Conclusie


We blijven met een wrang gevoel zitten na het uitvoerig testen van MotoGP 20. De game racet goed en de modi zijn ook voldoende om je tijd te vullen, echter krijgen we vooral het gevoel dat Milestone weinig tot geen vooruitgang wist te boeken na vorig jaar. Het is dringend tijd dat ze de vele pijnpunten die al jaren aanslepen onder handen nemen. Dan maar volgende consolegeneratie?

Pluspunten


  • Licenties
  • Carrièremodus


Minpunten


  • Laadtijden
  • Historical Mode slecht uitgewerkt
  • Assists/instapdrempel




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10

MotoGP 20

Release
do 23 apr, 2020
Genre
Race
Platform
ps4
Uitgever
Milestone
Ontwikkelaar
Milestone

Score

Verhaal
7/10
Gameplay
7/10
Grafisch
7/10
Geluid
7/10
Duur
7/10