The King's Bird

Je zo vrij als een vogel willen voelen, maar door omstandigheden de vleugels niet mogen spreiden? Het overkomt je in The King’s Bird, een prachtig vormgegeven indiegame die we met plezier aan de tand gingen voelen.

The King’s Bird is een van de zovele typische indiegames waarbij het verhaal niet op een schoteltje wordt geserveerd en je het moet ontdekken aan de hand van in-game gebeurtenissen. Al redelijk snel wordt duidelijk dat het dorpje waarin je verblijft wordt beschermd, maar je tegelijk ook van de buitenwereld bent afgesloten door een magische barrière. Slechts diegene met de juiste krachten kan de veilige stad verlaten en laat net dat niet de bedoeling zijn. Koppig zoals je bent, ga je tegen de wetten in en weet je jezelf een weg doorheen de barrière te banen en nieuwe werelden (vol gevaren) te betreden. Maar waar schuilt nu het echte gevaar?

Tijdens de eerste minuten krijg je stap per stap de nodige instructies mee hoe je jezelf kan voortbewegen en nog belangrijker hoe je de vele obstakels in alle werelden kan overwinnen. Zo heb je de nodige krachten na een half uurtje spelen allemaal in je bezit, maar is er nog altijd een gezond verstand en tonnen inzicht nodig om de levels uit te spelen. Lopen, springen, zweven én vliegen; het behoort allemaal tot de mogelijkheden en het zal niet altijd even gemakkelijk zijn. Zo schotelt de game een enorm stijle leercurve aan, waarbij trial & error een noodzakelijk kwaad is. Spring je iets te laat of grijpt je personage een bepaalde richel niet vast, dan mag je opnieuw beginnen vanaf het laatste checkpoint. Het deed ons denken aan oudere retrogames, wat niet meteen een slecht punt is, maar soms voelt het te weinig aan als een uitdaging en meer als een kwelling om de korte speelduur te verlengen.

Grafisch plukt The King’s Bird de vruchten van het feit dat het een indiegame is die, zoals quasi elke spelletje uit het genre, netjes is vormgegeven. Geluiden en muziek zitten ook in de game verwerkt, vooral gebaseerd op de natuur, maar verder is er niks voorzien. Stemmenwerk of een uitgebreid repertoire hoef je in deze titel niet te verwachten.

Het is met gemengde gevoelens dat we The King’s Bird uit zijn kooitje hebben gelaten. Langs de ene kant is het een typische indiegame die de speler uitdaagt én tegelijk een verhaal probeert te vertellen, langs de andere kant is het té eentonig en stelt het te weinig voor. Voor 20 euro is er beter op de markt, dat is zeker.

• Mooi vormgegeven
  • Uitdagend

• Eentonig