Hands On with Evolve

Hands On with Evolve

Deze mochten we vandaag spelen, bijna een half jaar voor de release, maar hoe was deze reis?

 

Briefing


Net een lange rit achter de boeg kwam ik aan op het hoofdkwartier van 2K. Ik kwam als eerste (journalist) aan en ontving een warm welkom waar mij een broodje en een glaasje water (dit was uit vrije wil, ik kon ook iets anders krijgen) aangeboden kreeg. Na een kleine babbel sijpelden de andere journalisten binnen tot we met z'n vijven waren. We waren voltallig.
Dan kwam een afgevaardigde van 2K ons wat meer vertellen over de game. Zij wist ons te zeggen dat je de game normaal met vijf speelt, waaronder vier spelers de hunters en één speler het monster. Elke klasse was verplicht aanwezig, dit betekende concreet dat je niet twee keer dezelfde klasse in een ronde kon tegenkomen, of dat je één klasse totaal niet zou tegenkomen.
Elke klasse komt met zijn unieke vaardigheden, en die gaan we nu uit de doeken doen...

 

The Hunters


  • Hank - Support: Deze kerel is de ondersteuning van het team. Wanneer je het monster in een hoekje geduwd hebt, kan hij hier als het ware een soort missile strike op laten neerdalen. Wanneer deze goed gericht is, kan hij een heleboel schade aanrichten aan het monster. Deze klasse kan zichzelf ook onzichtbaar maken, als het monster achter hem aan zit, of als hij het monster wil besluipen. Als derde skill kan hij ervoor zorgen dat een ander character een schild krijgt. Wanneer het monster op dit character aan het inbeuken is, doet deze dan geen schade.
  • Markov - Assault: Deze bad boy is de tank van het team. Deze is als het ware de enige die wat schade kan aanrichten, dus moet hij ook zo goed mogelijk beschermd worden door de andere leden. Deze kerel beschikt over landmijnen, een lang- en korte afstand wapen en nog eens een schild. Goed genoeg, zou je zo denken...
  • Griffin - Trapper: Deze kerel is in het begin zeer belangrijk. Wanneer deze kerel zijn werk goed doet, leidt hij je zo niet alleen naar het monster, maar houdt het ook vast op een specifieke plaats of een gebied met zijn vaardigheden. Hij kan sound spikes plaatsen, om het monster helpen te lokaliseren, en hij kan de voetsporen van het monster zien. Wanneer je het monster gevonden hebt, kan hij het in een gebied houden met een soort bolvormig energieveld of kan hij het harpoeneren en trachten op één plaats te houden.
  • Val - Medic: Zoals het al laat vermoeden is het de taak van deze meid om iedereen van het team levend te houden. Dit kan ze doen met een soort healgun, maar ook een soort heal sphere, waardoor ze meerdere teamleden tegelijkertijd kan regeneren. Behalve deze kan zij ook nog het monster vergiftigen, zodat het trager beweegt, en op bepaalde delen is dit zeker geen overbodige luxe.


 

The Monster


We spelen vandaag tegen of met Goliath. Zoals zijn naam al laat vermoeden is hij een grof wezen met een ongelooflijke kracht en een sterk klimvermogen. Deze doet niets liever dan rotsen gooien naar zijn prooien en ademt vuur uit alsof hij dit altijd al heeft gedaan. Dit monster heeft ook enkele vaardigheden, waaronder dus het vuurspuwen, maar ook een soort ground slam en een charge attack.

   

Er werd ons beloofd dat er met de launch meerdere monsters en hunters beschikbaar zullen zijn. Na deze infosessie trokken we naar een andere kamer en ...

Let the game begin!


De eerste aanblik was afschuwelijk voor een playstationgamer... XBOX-controllers! Nog een geluk dat de doorsnee playstationgamer überflexibel is en deze controller toch ook vrij snel onder de knie krijgt.

Ik mocht eerst aan de slag met de support klasse van het team. Het eerste wat opviel was dat alle speciale acties met de schouderknoppen te activeren waren, en op zich is dit wel wat gewoon worden, als je gewend bent om speciale acties met de pijltjestoetsen uit te voeren. Het was mijn plicht om vooral de andere teamleden te ondersteunen en ervoor te zorgen dat vooral de assault kerel niets overkwam.
In een mum van tijd kregen we de melding dat het monster stage drie had bereikt en op dat ogenblik konden we niet meer dan lijdzaam, ja euh, sterven.

   

Enige tijd later


Nu had ik met alle klassen en het monster al gespeeld en kon ik me er een goed beeld van vormen: de game, of een ronde is op te delen in drie fasen.

Fase 1
Hier is het monster zeer kwetsbaar en is het de beste kans van de jagers om de ronde te winnen. Hier zal het monster trachten iedereen te ontlopen en de vele dieren die daar rondlopen op te peuzelen, en zo uiteindelijk te evolueren. In deze fase is de Trapper zeer belangrijk, want het is zijn verantwoordelijkheid om het monster op te sporen en het team naar hem te leiden, met alle gevolgen van dien.
Dit betekent niet dat het monster weerloos is, het kan gerust zijn mannetje staan en als het wat te riskant wordt weer het hazenpad kiezen. Het monster kan enorm ver springen en klautert ook op de muren en rotsen met een behendigheid en snelheid waar spiderman jaloers op wordt.

Fase 2
In deze fase is het monster al eens geëvolueerd en kan het beide kanten op gaan. Als het monster de tactische beslissing maakt om het correcte teamlid als eerste op te peuzelen, maakt het een goede kans om het team te verslaan. Als het monster echter verder wil evolueren en niet in de gaten heeft dat het team hem op het spoor heeft, kan het team via een verrassingsaanval het monster uitschakelen. All bets are off.

Fase 3 - When hell breaks lose
In deze fase krijgt het team af te rekenen met een gigantisch beest. Om dit beest te overwinnen moet het team goed met elkaar communiceren en moet je al weten wat jijzelf, maar ook de anderen kunnen. In de laatste ronde was het ons toch gelukt om een beest van deze orde te verslaan. Hoera!

Winning conditions


Een ronde is voor beide zijden op twee manieren te winnen.
De jagers kunnen ofwel het monster doden, ofwel het monster zo lang van zijn doelwit afhouden, dat de tijdslimiet bereikt wordt. Hierdoor wint het jagersteam, maar het overwinningsgevoel blijft wat uit, want dat beest loopt nog steeds rond!
Als monster kan je winnen door het volledige team uit te roeien. Let wel op, als je één lid hebt gedood, komt deze na ongeveer twee minuten weer in de game, dus als je deze beslissing maakt, moet je het team als het ware uitroeien in twee minuten. De tweede manier is om te evolueren naar de derde fase. In deze fase ben je in staat om een generator kapot te maken, waardoor burgers kwetsbaar worden gesteld. Wanneer dit gebeurt kan je de burgers opeten of doden en wanneer je dit gedaan hebt, win je de ronde.

 
   

It's not only the monster that's killing you!


Naast het monster, of het team, zijn er nog andere factoren die je dood als gevolg kunnen hebben... Zo viel het meer dan één keer voor dat een teamlid verslonden werd door een plant of werden we achterna gezeten door een horde aapachtige wezens. Ook de verraderlijke krokodil in het moeras is een instant-death, en zelfs monster-look-a-likes dwalen rond in deze map. In de eerste fase zijn deze ook een gevaar voor het monster, dus dit kan ook beide richtingen opgaan. Alhoewel het een tactisch voordeel kan zijn voor het monster om te vertoeven in de meer gevaarlijke fauna en flora van de planeet, zodat de jagers ook met meer dan alleen het monster moeten afrekenen.

Conclusie


Na deze game meer dan twee uur te hebben mogen spelen, alle characters en het monster onder handen genomen te hebben, zijn dit mijn persoonlijke conclusies.
Qua audio en visuele pracht is er niets op aan te merken. Belangrijke factor is wel dat de game draaide op een PC, dus het wordt afwachten hoe deze eruit ziet op de prachtige playstationconsole.

Als je als een team achter het monster aanzit, moet je ook zo spelen. Afdwalen en opsplitsen zijn uit ten boze en een goede communicatie is noodzakelijk. Als er één van deze factoren ontbreekt, zal het monster het een pak makkelijker krijgen en vlotjes in staat zijn om het team uit te schakelen.

Je moet je klasse leren kennen, zijn sterktes, maar zeer zeker zijn zwaktes. Zo zal je op tijd moeten inschatten wanneer het tijd is om op te krassen de assaultklasse zijn ding te laten doen, want eens je neergaat, ben je de zwakke schakel van het team. Je kan nog tot leven gebracht worden, maar dit kost tijd en nog belangrijker, houdt een groot risico in!

Als monster heb je ook verschillende opties om de partij te winnen. Lok je het team naar een gevaarlijk plekje waar je tweelingsbroer rondloopt, of ontwijk je ze en evolueer je? Tot welk punt ga je evolueren? Ga je voor die generator? Alles is afhankelijk van je eigen speelstijl, die je ook zelf moet ontdekken.

Deze game is goed op weg om een next-gen pareltje te worden. Het online spelen wordt in deze tijd meer en meer gestimuleerd en met een troepje vrienden is het altijd wel leuk om op monsterjacht te gaan. Zeker als dat nog eens eindigt in een Southpark-tirade.

Wij danken hierbij 2K en alle mensen die ervoor gezorgd hebben dat wij deze hands on kregen!

Evolve

Evolve
Release
di 10 feb, 2015
Genre
First Person Shooter
Platform
ps4
Uitgever
2K Games
Ontwikkelaar
Turtle Rock Studios

Evolve kopen?