Operation: Tango

Beschik je over een vaste gamebuddy, maar ben je die potjes Destiny, Rocket League, FIFA en zelfs PUBG kotsbeu, dan is er goed nieuws! Dankzij Operation Tango is er immers een nieuwe, pure, co-op game op de markt. Eentje van hetzelfde kaliber als It Takes Two? Wij hoopten alvast op uren speelplezier.

Als spionageduo is het aan jou en je co-op buddy om zes werelddelen te verkennen, waar telkens een unieke missie jullie te wachten staat. Echt heel veel verhaal, zoals uit een James Bond-film bijvoorbeeld, hoef je echter niet te verwachten, daar de focus volledig op de co-op gameplay wordt gelegd. Elke missie kent diens uitdagingen waarbij de ene persoon optreedt als de hacker en de ander als spion op het werkveld. Slagen jullie in alle zes missies, wat mogelijk is binnen de drie uur, dan redden jullie de wereld van een superschurk. Je bent dus niet heel lang zoet met Operation Tango, maar de verscheidenheid tussen beide personages kan de speelduur gelukkig wel verdubbelen als jullie de rollen bij een tweede speelbeurt omdraaien.

Operation Tango zit goed in elkaar. Als beginnend spionnenkoppel moet de ene speler als hacker aan de slag, terwijl de ander als ware agent in het veld lijf en leven zal riskeren. Communiceren gebeurt via de microfoon en zal ook broodnodig zijn willen jullie alle missies tot een goed einde brengen. De hacker ziet immers andere beelden voor zich dan de agent en enkel door samen te werken, zul je de game volledig kunnen uitspelen. Elke missie zit ook wat anders in elkaar, waardoor de sleur er (in de toch wat korte game) nooit in geraakt, al is de ene missie al eens leuker dan de ander. Als hacker zal je bijvoorbeeld via security cams je buddy kunnen volgen en de nodige deuren openen, terwijl de agent dan weer bepaalde codes zal kunnen vinden om de hacker verder te helpen. Je kan het half bekijken als het oplossen van puzzels die af en toe doen denken aan een escape room (en ja, er zijn tips te raadplegen) zonder echt te gaan vervelen. Zolang er geen ruzie wordt gemaakt tenminste!

De game moet het duidelijk hebben van het plezier bij het samen spelen en schittert niet uit op vlak van graphics en geluid, los van de leuke (doch korte) tussenfilmpjes die mooi zijn vormgegeven.

Voorlopig gratis via PS Plus is Operation Tango zeker aan te raden aan iedereen die graag eens samen met een vriend(in) zich wil wagen aan een co-op puzzelgame in het spionnenwereldje. Wie straks opteert om de game aan te schaffen, weet best dat hij vrij kort is, ook al ga je de missies twee keer aan en wissel je elkaar af als agent en hacker. Desalniettemin een leuke titel, waar wel meer potentieel in zat.

• Pure co-op
  • Levels met telkens andere puzzels

• Aan de korte kant