Marvel's Spider-Man 2

Na Peter Parker's entree en de game van Miles Morales vinden die elkaar in deze Spider-Man 2. Een geslaagde samenwerking of niet? Dat lees je hier!

Peter en Miles hebben elkaar gevonden en vechten samen tegen het onrecht in New York! Beide hebben een verschillende stijl en aanpak, en hebben een trouwe aanhang die op de hoogte is van hun identiteit zoals MJ en Miles' moeder. Op privévlak hebben ze beide hun zorgen: Peter geraakt moeilijk aan werk en Miles' moeder heeft op politiek vlak een zeer verantwoordelijke job. Daarbij komt nog eens dat Peter's zieke vriend Harry (Osbourne) terug is. Die had een ernstige ziekte, maar is geholpen door een experimentele gezondheidskuur, wat die ook moge weze.

Op 'werkvlak' wordt het ook ingewikkelder wanneer uit het niets Kraven The Hunter opduikt, en wanneer die verschillende gevangengenomen boeven ontvoert. De Spider-Men moeten in actie komen en stoten op een mysterieuze groepering rond deze jager, die schijnbaar alle late snufjes tot zich ter beschikking heeft. Als dat maar goed komt...

We zien het verhaal van de game op verschillende vlakken ontwikkelen. Allereerst heb je uiteraard de twee hoofdpersonages die de show stelen met hun eigen kommer en kwel op privévlak, en heb je daarnaast 'gezamenlijke' vijanden die zij elk op hun eigen manier ervaren. De ene vijand zorgt nu eenmaal voor een andere kanttekening bij Peter dan bij Miles.

In de open wereld die New York aanbiedt, slingeren onze spinnen aan de hoge gebouwen en zorgen zij voor pandoeringen van menige schurken. Dat omvat onmiddellijk het grootste deel van de gameplay. Je verkent de verschillende districten en vrijwaart hen van misdaad. Onderweg kom je uiteraard nog een hele hoop andere vermakelijkheden tegen.

Er zijn techcomponenten die je kan vinden, op de duur kan je geheime locaties van schurken vinden, er zijn foto's te nemen en zo zijn er nog enkele dingen te verzamelen of waarin je je kan verdiepen. Daarnaast heb je ook nog een hele hoop zijmissies. De ene ben je verplicht om met Peter aan te vatten, de andere dan weer met Miles, en sommige gewoonweg met beide.

Waar dienen allemaal deze hebbedingen en activiteiten voor? Inderdaad: het vergaren van XP die je dan als skillpoint kan spenderen in één van de drie voorziene skilltrees. Er is er eentje voor elke spin, en een gezamenlijke. Daarnaast hebben onze helden nog een hoop gadgets, die je kan upgraden en zijn er nog algemene statistieken, zoals gezondheid of schade toedienen, die je een boost kan geven. Elke kleine of grote missie beloont je ook met bepaalde stad- of heldensymbolen, die je kan gebruiken om die gadgets of je pak een boost te geven.

Elke spin heeft ook zijn eigen speelstijl. Peter heeft het vooral met webben en alles daaromtrent, terwijl Miles met zijn geavanceerd pak de slechteriken trakteert op welgemikte stroomstoten en hij kan zichzelf onzichtbaar maken, wat op termijn handig is als je gaat voor de stealth-aanpak. Die aanpak is na enkele uren broodnodig, gezien de overrompeling van schurken die sommige missies je voorschotelen.

De audiovisuele kwaliteit is zeker het vermelden waard, toch kan het nog niet wedijveren met een God of War waar de grafische pracht van je scherm droop. We bevinden ons in een puik New York, waarbij de personages mooi vorm gegeven zijn. Een pluspuntje voor de algemene sound van de game, want die verveelt nooit.

Deze Spider-Man 2 is de logische samentrekking van Peter en MIles' avontuur waarmee je met beide helden aan de slag kan. Elk heeft - gelukkig - zijn eigen speelstijl en onvermijdelijk zal je wel een favoriet hebben. Een pluspunt is dat de game je soms dwingt om met de andere aan de slag te gaan, want eerlijk: anders heb je maar de helft van het spel gezien en ervaren. Deze is een leuk vervolg op de gebeurtenissen van Spider-Man, zowel op vlak van game, als vlak van film. We zien een Peter die eindelijk zijn diploma heeft en gaat werken en een Miles wiens moeder het ver schopt. Deze titel is er sowieso eentje die je moet gespeeld hebben deze generatie.

• Ongeveer alles

• Toch wel enkele gamebrekende bugs moeten ervaren

9/10