Avatar: The Last Airbender: Quest for Balance

Een eeuwigheid geleden wist Avatar: The Last Airbender menig (kinder)harten te veroveren als tv-serie. Het was dan ook een blij weerziens nu Avatar: The Last Airbender: Quest for Balance zijn opwachting maakte op de PlayStation. Een geslaagde rentree?

Het verhaal van Avatar: The Last Airbender was er eentje om in te kaderen, maar wie denkt via Quest for Balance die hoogtijden her te beleven, is er helaas aan voor de moeite. Aang en diens vrienden hun avonturen worden niet één-op-één opnieuw verteld, maar zijn in een handvol missies gegoten die voorafgegaan worden door geanimeerde cutscenes. Beknopt worden samenvattingen doorgegeven en maar al te vaak zal je totaal niet doorhebben wat er nu precies is gebeurd. Spijtig, want ook op vlak van gameplay schittert de game allesbehalve uit.

Avatar: The Last Airbender: Quest for Balance speelt als een ouderwetse platformer, waarbij kleine omgevingen dienstdoen als missies en je in het begin Aang kan besturen, gevolgd door andere personages uit de reeks. Elk personage heeft zijn/haar manier van aanvallen en inzetbaarheid op vlak van puzzels. Naast het verzamelen van munten om nieuwe moves vrij te spelen, zal je namelijk ook ‘breinbrekers’ moeten oplossen om voortgang te kunnen boeken. Enkele stenen verschuiven en vlammenwerpers de juiste kant op draaien, moeilijker wordt het niet.

Bepaalde missies worden ook afgesloten met simplistische boss fights (elke boss heeft dezelfde repetitieve moveset) en een soort van minigame. De ene keer bestuur je Aang op een vis en moet je munten verzamelen terwijl je naar de eindmeet racet, de andere keer is het een zee-otter. De doorsnee gamer verwacht wat meer afwisseling, meer diepgang en vooral; meer uitdaging. Het wordt dan ook snel duidelijk dat deze Avatar-game noch voor fans of oudere gamers is weggelegd, maar puur voor kids.

De cutscenes zijn volledig geanimeerd zoals in de tekenfilm, maar voor de rest ziet Quest for Balance eruit als een doorsnee PS3-game. De weinig ingesproken dialogen storen ook na een paar missies wanneer je voor de zoveelste keer hetzelfde hoort.

Het is met spijt in het hart, maar na zoveel jaren verdient Avatar: The Last Airbender een leuke videogame, maar helaas is Quest for Balance het niet geworden. Een doorsnee kids game, meer kon de ontwikkelaar niet uit zijn hoed toveren voor ons.

• Vrijspelen van moves
  • Meerdere personages speelbaar

• Verhaal komt amper aan bod