Borderlands 2

Bij deze game wist ik precies wat ik wou en dacht ik te weten wat ik ging krijgen … WOW! De vault is open en wat is daar allemaal uitgekomen? Vooral Eridium(!): een nieuwe soort substantie die het leven op Pandora doen omslaan heeft. Dit Eridium heeft bepaalde effecten gehad op mensen, maar ook op dieren. Ook heeft de planeet een soort klimaatverandering doorgemaakt ...

We spreken een vijftal jaar later dan deel 1. De vault is open en een nieuwe vijand (Handsome Jack) steekt de kop op. Deze kerel heeft veel geld en heeft veel apparatuur tot zijn beschikking (lees robots en een ruimtestation dat je constant ziet in de hemel van Pandora). Deze kerel wil over lijken gaan om meer macht en geld te vergaren. Hier ga jij dan uiteindelijk een stokje voor steken.

Je wordt wakker in de sneeuw, onze goede (soms irritante) vriend Claptrap is je graf aan het graven en hier begint je avontuur. Claptrap merkt dat je nog leeft en bied je aan om naar Sanctuary te gaan. Sanctuary is de stad die geleid wordt door de rebellen die zich tegen Handsome Jack afzetten. Ondertussen wordt je lastiggevallen door een engel (?) die je af en toe advies geeft en zegt wat je moet doen. Let wel op, tijdens je reis naar Sanctuary kom je verschillende soorten vijanden (dierlijke en menselijke en nog andere) tegen, onderweg maak je ook enkele vrienden, alhoewel bij allen er wel een schroefje loszit (letterlijk).

De gameplay is net zoals bij deel 1 een soort RPS (Role Playing Shooter), je schiet, je volbrengt missies, je levelt en je krijgt je skill point dat je kan inzetten naargelang de klasse die je gekozen hebt. In het begin kies je uit 4 (of 5 en binnenkort 6) classes. De initiële vier zijn eigenlijk een soort upgrade of een andere vorm van de vier uit deel één. Nu heb je in plaats van de ‘Berserker’ de ‘Gunzerker’ die twee vuurwapens tegelijkertijd kan vasthouden.

De game bestaat uit hoofdmissies (20 chapters) en vele zijmissies. Wanneer je missies volbrengt kan je allerhande voorwerpen krijgen, maar ook geld en belangrijker experience points. Per level dat je stijgt kan je één punt inzetten in je skill tree die voor elk karakter anders is.
Maar laten we de drie belangrijkste zaken uit de game niet vergeten: loot, loot and … more loot. Deze game zit propvol verschillende wapens, schilden, classmods, relics en zoveel meer dan je ooit kan denken. Wil je een wapen dat vuurkogels afschiet, no problem. Wil je granaten die vijanden naar zich toetrekt en een elektrische lading loslaat, du-uh die vind je toch overal. Deze game is super in je de keuze te laten om je eigen speelstijl te ontwikkelen, maar als je zin hebt om alles eens te resetten, geen probleem, dat kost je een paar miezerige dollars.
Begint de game je een beetje te ergeren of voel je je eenzaam? No problem: invite enkele vrienden en je maakt met vier Pandora onveilig. Niet alleen is dit systeem erg toegankelijk, de game is voor dit systeem gemaakt. Ook de chat tijdens de game heeft een grondige make-over gekregen en is stukken beter dan het eerste deel.

Grafisch & Geluid

Grafisch is deze game een pareltje. Geen hyperrealistische gezichten en texturen, maar net zoals deel één comic-achtig, maar iets harder getekend, de contouren van de gebouwen, personen zijn iets donkerder, in het begin even wennen ten opzichte van deel één, maar daar trek je je vanaf het eerste half uur niets meer aan.
Niet alleen de guns hebben een upgrade gekregen, maar ook het geluid. De soundtracks zijn stukken beter, wat de personages in de game zeggen is veel grappiger, past perfect bij het plaatje.

Mijn conclusie is vrij simpel: bij deze game had ik veel verwacht, meer ik heb nóg meer gekregen. Als je enkel de main story wil spelen, zit je aan een 20 uur maar heb je nog geen kwart gezien van wat de game eigenlijk in huis heeft. Wanneer je de game uitgespeeld hebt, unlock je een andere modus om het verhaal te spelen met licht gewijzigde, sterkere vijanden. Diversiteit in niet alleen wapens, maar ook in mods en ook belangrijk: in vijanden. Ben je de game dan beu, dan kun je co-oppen met verschillende vrienden en dit gebeurt o zoo gemakkelijk. Ben je het dan beu? Begin eens opnieuw met een ander character.
Kortom: een topper van een game!

- Lange speelduur (20 uur hoofd + 20 uur zijmissie per character per playthrough)
- Grafisch subliem