Ratchet and Clank

Ratchet and Clank is één van de gamereeksen waar de iets oudere gamer vroeger veel plezier aan beleefde. Met de komst van deze nieuwe telg kijkt iedereen uit naar zijn release, maar is dat wel terecht? Dat kom je hier te weten!

 

Verhaal


Ratchet is een simpele mecanicien op de planeet Veldin die ervan droomt om ooit een Galactic Ranger te worden. Gelukkig voor deze Lombax zijn er toevallig toelatingsproeven in de buurt, want de Galactic Rangers werven aan. Nadat hij alle testen succesvol doorstaan heeft, wordt hij toch geweigerd omdat hij geen afgetrainde spieren bezit zoals Captain Qwark.

De teleurstelling bij Ratchet is groot, maar diezelfde avond ziet hij iets neerstorten. Wanneer hij op onderzoek gaat vindt hij een robot met wat defecten. Deze robot krijgt al snel dezelfde naam als het geluid dat hij maakt: Clank. Dit robotje vertelt Ratchet dat hij zo snel mogelijk naar de Galactic Rangers moet, want hij heeft belangrijke informatie over Drek, een zakenman die schijnbaar steeds nieuwe planeten maakt, en in het bezit is van een fabriek die vechtrobots bouwt.



De fans van de reeks kunnen het al tussen de regels door lezen: grote delen van het originele spel komen hierin terug. Hierdoor is deze game ook geen vervolg van de reeks, of een HD-remake, maar spreken we hier eerder over een reboot van de gamereeks.

Gameplay


Het mag gezegd worden dat de game beschikt over een eenvoudige, doch ijzersterke gameplay. Deze 3D-platformer was indertijd één van de beste op de markt, en dat wordt met deze reboot nogmaals bevestigd. Deze game draait voornamelijk om het overwinnen van hindernissen op een bepaald parcours, het oplossen van simpele puzzels en het verslaan van vijanden.

Let Them Dance


Het verslaan van vijanden doe je initieel met een gigantische moersleutel, die je gebruikt door op vierkantje te duwen, maar al snel zal je over meer schietgerei beschikken, of over speciale bommen en extra excentrieke wapens. De vele wapens kan je toekennen aan één van de vier richtingsknoppen. Heb je liever een ander wapen onder die knop, dan is dat geen probleem. Je houdt gewoon de richting in en selecteert dan het gewenste wapen. Je kan ook een ander wapen selecteren door driehoekje ingedrukt te houden en dan het wapen te selecteren uit de wapencirkel. Zo vond ik het handiger om 'Meneer Zurkon' met het driehoekje te selecteren dan met een richtingsknop. Je zal zelfs zoveel wapens hebben dat je meer dan één wapencirkel zal vrijspelen tijdens de game.




Deze wapens bezitten een grote verscheidenheid. Zo heb je wel de standaard blaster, of granaat, maar gaandeweg kan je bijvoorbeeld je vijanden reduceren tot pixels, of kan je hen door middel van een discobal ongecontroleerd laten dansen. Een mooi schouwspel, maar ook zeer handig als afleiding!

Verzamel Die Bouten


De vele wapens, alsook munitie, zal je moeten kopen met bouten die je vindt doorheen de game bij een Gadgetron-verkooppunt. Quasi elk object dat je kan kapot slaan, bezit bouten, maar natuurlijk bevatten de vijanden en de kistjes er nog een pak meer. Hoe meer bouten je verzamelt, hoe sneller je elk wapen zal kunnen vrijspelen.

Naast de gewone bouten zal je ook nog gouden bouten kunnen vinden. Er zijn 28 verspreidt in het spel, en op de planetenkaart wordt netjes aangegeven hoeveel je er al hebt, en hoeveel er nog in totaal zijn. Meestal is het zo dat je deze niet direct kan vinden of halen, maar dat je eens zal moeten terugkeren wanneer je de correcte uitrusting hebt.

Naast bouten kan je ook nog holografische kaarten vinden. De speciale vind je op specifieke plekken, maar de standaardkaarten laten de gewone vijanden vallen. Wanneer je een set van drie kaarten verzamelt, kan je een bonus vrijspelen - zoals bijvoorbeeld meer bouten vinden. Naast bouten en kaarten zullen vijanden ook nog Raritanium laten vallen.



Raritanium


Met dit kristal ben je in staat om je wapens op te waarderen. Op die manier kan je ervoor zorgen dat je blaster snellere salvo's kan afvuren, of kan je er voor zorgen dat je meer granaten kan meenemen. Dit upgraden kan ook iets extra met zich meebrengen. Op het schema zullen er namelijk vraagtekens staan, en wanneer je alle slots rondom hen vrijspeelt, ontvangt je wapen ook een bonus, zoals meer schade toebrengen. Je kan ook meer sloten vrijspelen door het wapen te levelen. Dit doe je eenvoudigweg door vijanden met dat type wapen te verslaan.



Naast de wapens zal ook Ratchet kunnen levelen. Veel brengt dit niet met zich: dood genoeg vijanden zodat je XP-metertje vol is en Ratchet ontvangt tien eenheden maximale gezondheid erbij. Dit is wel nodig, want in het begin zijn de aanvallen van vijanden zwak en zorgen die ervoor dat je slechts één vakje verliest, maar bij sterkere vijanden kan je door hun aanval wel meer dan tien vakjes verliezen.

Thank You, Come Again


Het zal meerdere keren voorvallen, en vooral in de eerste levels, dat je niet alle gebieden kan verkennen of dat je bepaalde hindernissen niet zal kunnen nemen. Dit is te wijten aan het feit dat je bepaalde uitrusting nog niet tot je ter beschikking hebt. Een paar magnetische laarzen, of een jetpack, ontgrendel je maar in latere levels. Het is dan aan jou om bijvoorbeeld die ene gouden moer, of die speciale holografische kaart, die je ergens vergeten bent op een specifieke planeet, te gaan halen.

What About Clank?


In sommige gebieden zal je ook aan de slag kunnen/moeten met Clank. Je gebruikt hem vooral om omgevingspuzzels op te lossen. Hij is al snel in staat om kleine robotjes te herprogrammeren. Deze robotjes zijn in staat om de vorm aan te nemen van een brug of trampoline, of zijn bijvoorbeeld in staat om een machine te laten werken. Het is aan jou - en Clank - om de juiste combinatie te vinden zodat de puzzel wordt opgelost en Clank voortgang maakt in de game.

Graphics & Sound


Waar de game op scoort is de grafische kwaliteit. De mooie, hevige kleuren, de grote afwisseling in omgeving per planeet en de strakke contouren zorgen voor een lust voor het oog. Geen glitches en geen framedrops zorgen voor een zeer leuke ervaring. Iets waar ik me bij de HD remake op PSVITA aan ergerde, was het moeilijk te besturen camerastandpunt. Gelukkig is dit bij deze game opgelost. Het achtergrondgeluid en het geluid dat de objecten maken zijn ook zeer goed, doch stijgen deze zelden uit boven de middenmoot. Het is een minpuntje dat je de stemmen niet in het Engels kan zetten wanneer je een Nederlandstalig account hebt, want veel humor gaat hierdoor verloren.



Conclusie


Niet alleen de twintig- en dertigjarige gamer die vroeger Ratchet&Clank hebben gespeeld, maar ook de jongere generaties zullen van deze game genieten. De sterke gameplay die uitblinkt in zijn eenvoud en de schitterende graphics zorgen voor een avontuur dat sommigen misschien herkennen, maar het is zeker de moeite om deze game te herontdekken. Het is eigenlijk de game van toen, maar opgewaardeerd naar de normen en standaarden van nu. Als je alles wil ontdekken en verzamelen zal je enkele tientallen uurtjes bezig zijn.

Pluspunten


  • Grafisch top
  • Schitterende gameplay


Minpunten


  • Stemmen in het Nederlands




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9.5/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10

Ratchet and Clank

Release
wo 20 apr, 2016
Genre
Actie
Platform
ps4
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Insomniac Games

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9.5/10
Geluid
8/10
Duur
8.5/10