Grand Theft Auto V

De nieuwe telg van de GTA-familie. Goed zoals ze zeggen dat hij is, of toch ...

In het verhaal maken we kennis met drie personages: Franklin, Michael en Trevor. Franklin is de kleine garnaal, dromend van een beter leven en is misschien nog het best te vergelijken met CJ uit het legendarische GTA San Andreas. Michael is de bankrover op pensioen, opgezadeld met een dysfunctionele familie, een therapeut en een resem andere problemen. Hij draagt een groot donker geheim met zich mee dat een rode draad zal vormen doorheen het hele verhaal. Trevor, tot slot, is het losgeslagen kanon van de drie.

Op één of andere manier raken deze drie met elkaar opgescheept en moeten ze oude en nieuwe demonen proberen weg te jagen. Elk personage heeft zo zijn sterktes en zwaktes, maar als team lijken ze elkaar goed aan te vullen. Het zijn echter de onderlinge strubbelingen, vooral tussen Michael en Trevor, die erg belangrijk zullen worden. Het hele verhaal uit de doeken doen zou echter te veel van de pret wegnemen, het is namelijk van groot belang om het zelf te ontdekken.

Voor het eerst stapt Rockstar af van één speelbaar personage en krijgen we controle over drie protagonisten. Buiten de missies om en tijdens sommige missies kan tussen deze personages geswitcht worden. Dit lijkt complex, maar Rockstar zou Rockstar niet zijn als ze dit niet op een briljante manier hadden aangepakt. De personages blijven niet stilstaan op de plek waar je ze achterliet, maar gaan gewoon verder met het dagelijkse leven. Dit zorgt ervoor dat je na een switch hilarische en vreemde situaties meemaakt. Vooral Trevor zal je mondhoeken meer dan een keer omhoog doen gaan. Dit schakelen tussen personages geeft een heel nieuwe dimensie aan de missies. Samenwerking tussen de drie komt frequent voor en het schakelen zorgt ietwat voor een co-op sfeertje. Zij het dan co-op met jezelf.

De rest van de gameplay is de gekende en alom geprezen GTA-formule. Je hebt volledige controle over wat je doet en wanneer je dit doet. Wil je het hoofdverhaal vervolgen, geen probleem. Wil je je aan een race wagen, idem dito. Hetzelfde geldt voor duiken, golf, tennis, naar de schietbaan gaan en ga zo maar door, de keuzes zijn eindeloos. Dit alles speelt compleet vlekkeloos en voelt heel natuurlijk aan. Terug van weggeweest is het skillsysteem. Alles wat je doet heeft invloed op een aantal skills. Veel rondrijden zal bijvoorbeeld je driving skill verhogen, veel sporten je uithouding. Nieuw is de special skill. Elk personage heeft zijn unieke vaardigheid die je met een druk op de R3 knop kunt activeren. Franklin kan de tijd vertragen tijdens het rijden om zo een betere controle over zijn voertuig te krijgen. Michael vertraagt Max Payne gewijs de tijd bij het schieten, terwijl Trevor ontsteekt in een blinde woede en meer schade kan opvangen.

In het kort, de gameplay van GTA V staat als een huis zoals we dat al jaren van Rockstar gewend zijn. Daarnaast introduceert Rockstar de ervaring die het heeft uitgebouwd met zijn andere telgen zoals Red Dead Redemption en Max Payne. Die combinatie zorgt voor een game die subliem is uitgewerkt op alle vlakken, en minieme gebreken vertoont.

Online

Het online gedeelte van de game is eigenlijk een soort MMO met maximum 16. Je kan rondrijden, winkels overvallen, maar ook bepaalde missies aanvaarden, deze missies komen ad random op je GSM en als je wil kan je deze activeren, echter is hier geen verplichting bij. Daarnaast kan je altijd nog een team deathmatch of een race starten of joinen.
Online speel je het liefst met vrienden, alleen is er weinig aan. Je kan ook een eigen 'crew' (lees: clan) aanmaken waarmee je vlotter bij je vrienden kunt joinen, maar dat lukt ook niet altijd. Soms lijkt het spel een eigen wil te hebben en stuurt het je in een andere sessie.
Wanneer je echter aan een missie begint, hetzij team deathmatch, een race, of een andere missie, en als je deze host, kan je kiezen uit verschillende personen die je uitnodigt. Meestal kies je natuurlijk voor één of meerdere van je vrienden die op dat moment online zijn. Wanneer echter de missie stopt kan je in een soort groot keuzescherm kiezen wat je vervolgens wil doen, en hier loopt het toch wat fout. De opties die je krijgt zijn grotendeels en meestal team deathmatch in één of andere vorm, of een race starten. Hier vind je zelden de co-op missies die je met 2 of 4 kan doen, en deze zijn nu net (in mijn mening) het leukst. Om zo een missie te activeren, moet je teruggaan naar free roam (waarbij je soms een speler verliest) en dan weer wachten op dat telefoontje of sms'je om een missie te starten. Dit had beter gekund...

De graphics zijn degelijk, maar vertonen hier en daar toch een paar gebreken. Wat vooral verbluft, is de manier waarop sommige details zijn uitgewerkt. Door beplanting rijden levert platgereden planten op, de invallende zon zorgt voor een mooi weerkaatsingseffect… Ook de voice acting staat op punt. Maar wat GTA V typisch GTA maakt is de soundtrack. Er zijn weer verschillende radiozenders voor verschillende genres. Wil je rock, dan ga je naar Los Santos Rock Radio, ben je meer een countryliefhebber, dan ga je naar Rebel Radio en zo is er voor elk wat wils. Zoals het hoort.

Grand Theft Auto V is een echt meesterwerk geworden. Een opeenstapeling van al het goeds Rockstar al verwezenlijkt heeft. Het is een perfect huwelijk geworden tussen verhaal en de vrijheid die we van een open world game verlangen. Wil je een perfecte game, dan hoef je niet veel verder te zoeken.

- 95% van de game

- Online lukt het niet altijd even goed en is het niet altijd gebruiksvriendelijk

Reviewer: Heisenberg (Heer_Vonck: online)