Impact Winter

In Impact Winter - zoals de titel al doet vermoeden - speelt koning winter een grote rol. Je moet namelijk gedurende een maand zien te overleven in een landschap waarin de koude heeft gezorgd voor barre levensomstandigheden. Of dat ook leuke gameplay oplevert, dat lees je in deze review.

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


In Impact Winter beleef je een overlevingsverhaal vanuit het standpunt van Jacob Solomon die deel uitmaakt van een kleine groep mensen die onderdak zoeken in een ondergesneeuwde kerk. Nadat de inslag van een asteroïde zorgde voor een nieuwe ijstijd en eeuwige Siberische winter zijn voedsel, warmte en nutsvoorzieningen schaars geworden. De kans op overleven is dus erg gering. Christophe, een van de leden van de groep heeft gelukkig net een robotje gerepareerd dat een radiosignaal heeft opgepikt. Het signaal brengt een boodschap van hoop want redding zou arriveren over 30 dagen tijd. Het is in exact die 30 dagen dat deze game zich afspeelt, want het is aan jou om je team veilig en wel door deze bittere maand te loodsen.



Gameplay


Hoe zorg je ervoor dat je team levend doorheen die 30 dagen komt? Je moet simpelweg de ijzige kou trotseren, want als je de veilige haven van de kerk niet verlaat dan zal je uiteraard geen nuttige items vinden. Je staat er weliswaar niet alleen voor want het robotje dat je teamgenoot net gerepareerd heeft, gaat met je mee. Het robotje, dat de naam Ako-Light meekrijgt, beschikt onder andere over een scanner waarmee die potentieel waardevolle middelen op je gps aanduidt, een thermische boor waardoor je gemakkelijk met sneeuw bedolven items kan verzamelen, en een lichtbron waardoor je ook ’s nachts een hand voor ogen ziet. De batterij van de robot is echter eindig en je moet dus op tijd terugkeren naar de kerk als je niet zonder gps wil stranden in de desoriënterende, ijzige vlakte.

In de praktijk zal je dus veel heen en weer lopen om spullen van en naar de kerk te brengen. Als je bijvoorbeeld een explosief wil maken om een autokoffer open te blazen dan moet je een gebied uitkammen in de hoop dat je stuit op de nodige middelen wat die ook mogen zijn. Als je ondertussen een mooi stuk hout vindt om het vuur in de kerk gaande te houden, dan moet je overwegen wat de beste optie is. Eerst teruglopen naar de kerk om het hout af te leveren of blijven focussen op je originele missie in de hoop dat er kostbaar voedsel ligt in de autokoffer. Hoe dan ook, elke optie kost tijd, en je moet soms gewoon een beetje gokken wat de beste keuze is. Onverwachtse dingen gebeuren er sowieso en in het begin weet je simpelweg niet hoe je daar best op reageert. Wanneer je bijvoorbeeld aangevallen wordt door wolven dan begrijp je niet direct wat je moet doen, totdat een beetje later in de game duidelijk wordt hoe de combat wordt. Helaas is de uitkomst van deze survival-game dus niet enkel afhankelijk van je vaardigheden, maar ook van je geluk.



Er op uit trekken in het Siberische landschap neemt echter maar de helft van je tijd in beslag. Je zal daarnaast een groot deel van je speelsessie doorbrengen in de menu’s om je teamgenoten en je robot te managen. Wanneer je op zoek gaat naar bruikbare middelen dan kan je soms op voorwerpen stoten die enorm zinvol zijn voor de specialiteiten van je team. Christophe kan Ako-Light van upgrades voorzien, waardoor zijn scanner beter werkt en zijn batterij minder snel leegloopt. Blane kan je extra trucjes leren om efficiënter te jagen. Maggie is een handige doe-het-zelver die de kerk kan transformeren in een meer leefbare omgeving, en Wendy kan je gevonden ingrediënten omzetten in heerlijke maaltijden. Daarnaast moet je jouw teamgenoten bepaalde rollen toekennen die een grote impact kunnen hebben op hun overlevingskansen. Als je bijvoorbeeld weinig eten in je proviand hebt, dan zorg je er dus beter voor dat iedereen in een spaarzame modus staat, maar als er iemands gezondheid in gevaar is, dan zit er niet veel anders op dan die persoon te bevoordelen ten opzichte van de groep. Je kan die persoon laten sterven als je wil, maar dat betekent ook dat er een volledige set aan vaardigheden verloren gaat. Als je kok sterft dan kan je bijvoorbeeld fluiten naar die maag vullende maaltijden. Je kan, ten slotte, elke situatie op een andere manier proberen aanpakken waardoor de herspeelbaarheid van deze game best hoog ligt. Of je dat vaak zal willen doen is een andere zaak, want je team en items detailleus managen levert bezwaarlijk interessante gameplay op.

Graphics & Sound


Een groot deel van de game zit je dus in trage gameplaysequenties, hetzij scrollend in de menu’s, hetzij wandelend in het kale sneeuwlandschap. Gelukkig word je vergezeld van een atmosferische soundtrack die zorgt voor een desolaat gevoel, en van een degelijke visuele stijl die wat aanleunt bij een stripverhaal. Je kijkt vanuit een top-down zicht naar Solomon en zijn omgeving en items van interesse worden steeds omlijnd met een harde lijn zodat ze ten minste opvallen in de ijzige, effen witte omgeving. Het grootste minpunt van het design is dat het lettertype vaak veel te klein is en de menu’s daardoor overweldigend overkomen. De eerste keer dat je het menu ziet waarin je jouw teamleden moet managen, slaak je een luide zucht van miserie, want voordat je alle kleine lettertjes hebt gelezen is bij ons de nieuwe ijstijd alweer gestart.



Conclusie


Impact Winter is een overlevingsgame met een hoge herspeelbaarheid die het moet hebben van gamers die er niet mee inzitten om sterk bezig te zijn met het managen van items. Helaas komt het op gang in een slakkengang en is het niet direct duidelijk hoe elk aspect van de game werkt. Het kan daarom overkomen als een heuse, misschien onoverkoombare klus om je in te werken in deze game. Eens dat lukt dan kan het weliswaar een plezier worden om uit te zoeken hoe je die 30 dagen overleeft met je volledige team intact.

Pluspunten


  • Sfeervolle, desolate atmosfeer
  • Hoge herspeelbaarheid


Minpunten


  • Het minutieus managen van elk aspect in de game is niet zo leuk
  • De aanloop van de game is erg traag en overweldigend




Reviewer: Kenneth

Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
5.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
8/10

Impact Winter

Release
wo 05 apr, 2017
Genre
Survival
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Mojo Bones

Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
5.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
8/10