Dreamfall Chapters

Dreamfall Chapters verzamelt alle delen, die reeds uitgegeven zijn op PC tussen 2014 en 2016, en komt daarmee naar de PS4. Is dit een gedroomde overgang of niet? Dat lees je hier!

Dit universum is niet het enige. Naast de wereld die wij kennen, bestaat er nog een parallelle versie gevuld met wonderen en magie. Onze dromen verbinden onze wereld met dit magisch Arcadia. We ontmoeten Zoë Castillo, een jongedame die reeds lange tijd in coma ligt. Zij is niet levenloos, want haar gedachten, ziel en geest bevinden zich in de droomwereld. Van daar slaagt zij alles gade, en helpt zij mensen uit hun nachtmerries. Het wordt al snel duidelijk dat Zoë hier niet kan blijven ronddwalen, vooral aangezien ze niets meer weet van haar verleden voor de coma. Zij ontwaakt in het jaar 2220 ...

In deze steampunk visie van de toekomst is er een nieuwe drug, of toch minstens een verslaving, op de markt: dromen. Deze dromen kunnen nu opgewekt worden met de vele droommachines. Mensen die eraan verslaafd geraken worden dan ook droomjunkies genoemd. Deze dromen zijn zo aanlokkelijk dat men deze wereld prefereert ten opzichte van de echte, met alle gevolgen van dien.

Zoë is slechts één van de hoofdpersonages, we ontmoeten ook Alvane, een soort profeet in Arcadia en Saga, een baby die een mysterieuze band heeft met een bijzondere verschijning.

Dit is zowat het leeuwendeel dat je in het eerste deel - of boek - van Dreamfall Chapters mag verwachten, en zo zijn er in totaal vijf. Het verhaal gaat daarna dieper in op de vele personages en zal zich op cruciale delen aanpassen naar de keuzes die je voorheen gemaakt hebt. Het mag gezegd worden dat in deze game het verhaal bol staat van onverwachte plotwendingen, dat is dus een pluspunt! Jammer genoeg moet je dan weer eerst de saaie delen van Zoë's leven doorwandelen.

Daarmee komen we bij het gameplaygedeelte, dat zich laat opsplitsen in twee grote delen. Een eerste deel zijn dus de keuzes die je maakt wanneer je nieuwe personages ontmoet, of bepaalde acties wel of niet onderneemt. Een deel van die keuzes vormen Zoë in haar verhaal, en een ander deel zorgt voor plotwendingen in het verhaal van de game.

Het tweede gameplaygedeelte is het oplossen van puzzels.Zo moet je bijvoorbeeld specifieke voorwerpen zoeken en/of combineren met elkaar, of op een correcte manier met personages praten, zodat zij je iets geven, of iets voor je kunnen betekenen. Dit klinkt goed in theorie, maar jammer genoeg zal je veel tijd spenderen aan het heen en weer rennen door de levels, want je zal al snel iets missen. Andere keren ga je er vlotjes doorheen, maar dan moet je wel een deel geluk hebben.

De grafische en auditieve kwaliteit zijn de zwakke broertjes van deze Dreamfall Chapters. Zeer grove texturen, glitches, onzichtbare muren, en meer euvels die een tiental jaar geleden meer voorkwamen zijn schering en inslag bij deze game. Hoewel de droomwereld en Arcadia mooi weergegeven worden - met toch wat hindernissen - lijken andere settings dan weer kaal en inspiratieloos. Enkele ups, maar wel een hoop downs! Op auditief vlak maken we hetzelfde mee: vlak en inspiratieloos. De voice-overs werden blijkbaar ingesproken door een hoopje ongemotiveerde mensen, die hun tekst aan het aflezen zijn voor de eerste keer. Met het achtergrondgeluid- en de muziek is het dan weer een stuk beter gesteld.

Dreamfall Chapters is een game geworden die zijn positieve kanten vindt in het verhaal, en de keuzes die je kan maken, maar die erbarmelijk faalt op het grafische en auditieve vlak. Deze worden dan nog eens extra belicht tijdens de gameplay wanneer je van hot naar her wordt gestuurd. Als je daar doorheen kan kijken, krijg je wel een unieke game, maar dan zal je toch een hoop saaie stukken moeten doorstaan.

• Stevig verhaal
  • Keuzes hebben effectief een invloed

• Beelden en geluid van enkele generaties geleden