Tales of Xillia 2

Deel één van een review schrijven: begin met een intro. Maar hoe leid je een game in die je nauwelijks kent. Om maar te zeggen dat deze Tales of Xillia 2 en de Tales-reeks in het algemeen zwaar onder de radar vliegt. Als JRPG in onze westerse contreien is dat niet vreemd, maar misschien verdient hij wel een hoger plekje aan het gamefirmament.

Het verhaal is in één woord te beschrijven: ingewikkeld. Wat had je nu eenmaal verwacht van een Japanse game. In se is dit een verhaal van twee broers, Ludger en Julius Kresnik. De laatstgenoemde is een hoge pief binnen de Spirius corporation, een grote multinational. Terwijl de jongere broer het moet stellen als chefkok in een klein restaurantje. Het is ook het verhaal van Elle, een klein meisje dat haar vader is kwijt geraakt en er alles aan doet om hem terug te vinden. Hiervoor moet ze op zoek naar het land van Canaan.
Een noodlottige treinrit later is Ludger de beschermengel van Elle geworden en blijkt (althans schijnbaar) dat Julius lid is van een terroristische organisatie Exodus die Spirius als doelwit heeft. Eén woord is hier troef en dat is verwarring. Je hebt geen idee wat er aan de hand is en hoe de vork juist in de steel steekt. En dit is nu net een heel grote troef van deze game, ze wakkert je nieuwsgierigheid aan en dwingt je om verder te gamen. Zelfs ondanks de overduidelijke Japanse elementen in de game.

Het is uiteindelijk een verhaal geworden van hoe Ludger een knoop probeert te ontwarren waar begin noch einde aan lijkt en hoe hij hopelijk Elle kan bijstaan in haar zoektocht. In deze epos zal Ludger vele andere personages ontmoeten die ofwel zullen meewerken en je zelfs vergezellen ofwel er alles aan doen om je zo hard mogelijk tegenwerken. Als je er in slaagt om door de Japanse invloeden te kijken, krijg je een redelijk diep verhaal voorgeschoteld dat naar meer smaakt.

De gameplay is iets minder ingewikkeld uitgedraaid. Over het algemeen heb je een missie, dit kan een hoofd- of zijmissie zijn, die je tot een goed einde probeert te brengen. Om dit te bereiken moet je eerst verkennen aka rondlopen. Hiervoor krijg je een variëteit aan omgevingen en een voldoende grote kaart voorgeschoteld. Uiteindelijk kom je aan bij je doel, zij het een item dat je moest ophalen of een monster dat je moet verslaan of … De typische missies die je in een RPG mag verwachten.

Uiteraard kom je in je avonturen allerhande wezens tegen die je een kopje kleiner kan maken. Loop je er één tegen het lijf begint je gevecht. Dit doe je in teamverband, de personages die je mee vergezellen, zullen ook mee vechten, al heb je maar controle over één iemand. Veel vrijheid in die controle heb je niet: X indrukken of een speciale move doen. Deze speciale moves speel je vrij door te levellen. Althans een manier van te levellen. Want enerzijds kan je simpelweg xp verzamelen om zo sterker te worden en een groter levensbalkje te krijgen. Anderzijds verzamel je grondstoffen om zo nieuwe skills en aanvallen vrij te spelen. En zo zijn er nog wat dingen te ontdekken in deze gameplay.
Zoals je kan lezen is er redelijk wat diepgang in de gameplay te vinden. Het duurt even eer je alles onder de knie hebt maar het is zeker de moeite waard om er wat tijd in te steken.

Eerlijk wezend, over de graphics valt weinig te zeggen. Typische Japans anime graphics waar je ofwel voor- of tegenstander van bent. In se is dit niet slecht, maar er is weinig ruimte om in dit specifiek graphical niche uit te blinken.
De sound komt typisch Japans over, vooral wat de stemmen van de personages betreft. Een lichte neiging richting overacting dus. Daarnaast krijg je een wat jazzy sound te horen die wel enigszins te smaken valt.

Zeker geen slechte game en de moeite om eens van wat naderbij te bestuderen en niet enkel te beschouwen als een Japans nicheproduct. Kan je voorbij de Japanse elementen kijken, dan krijg je een degelijke RPG voorgeschoteld waar weinig verbetering aan is. Ben je een fan van Japanse elementen dan is dit zelfs een must-have.

pluspunten

• Intrigerend verhaal
  • Diepgang in de gameplay