Lost in Random

Electronic Arts wist recent nog met It Takes Two te scoren dankzij hun EA Originals, waarbij het indie-ontwikkelaars de nodige steun biedt, waarna nu ontwikkelaar Zoink aan de beurt is. Welkom in de wereld van Lost in Random, waar een dobbelsteen gooien een wel heel erg duister kantje heeft gekregen.



De geteste versie is de PS5-versie.

Verhaal


Lost in Random vertelt het niet zo sprookjesachtige verhaal rond het koninkrijk Random, dat wordt geregeerd door een verdorven koningin en na een zware oorlog is verdeeld in zes schimmige rijken waarin het leven wordt bepaald door een vervloekte zwarte dobbelsteen. Kinderen moeten op de dag dat ze 12 jaar worden met de dobbelsteen gooien en worden zo opnieuw verdeeld in de maatschappij. In dit verhaal, geschreven door onder meer de bekroonde auteur van Adventure Time, sluit je je aan bij Even, wiens geliefde zus Odd (zie je de link al?) door de koningin op haar 12 jaar is meegenomen na het gooien van een zes met de dobbelsteen.



Een zoektocht neemt Even mee doorheen de zes gebieden waar de geschiedenis van Random zich beetje per beetje blootgeeft. Gelukkig staat ze er niet alleen voor. De magische, levende dobbelsteen Dicey zal haar bijstaan en niet alleen helpen de waarheid te onthullen, maar ook de nodige krachten verlenen om (zoals in de geschiedenis van Random) de schurken te lijf te kunnen gaan. Het begin van een ware revolutie? Aan jou om het prachtige en uitgebreide verhaal van Lost in Random te ontdekken.

Gameplay


De wereld van Random heeft een deel van zijn magie verloren, maar er is gelukkig hoop. Dankzij Evens ontmoeting met Dicey krijgt zij toegang tot oeroude krachten en ontluikt zich een atypisch gameplay-element waarbij je niet alleen rond gaat zwaaien met een zwaard of pijl en boog zal bovenhalen, maar je acties zullen worden beslist aan de hand van het rollen van dobbelsteen Dicey. Dankzij verschillende speelkaarten, die elk hun beoogd aantal magie aantonen, zal je actie kunnen ondernemen en vijanden verslaan als je met Dicey het nodige aantal ‘ogen’ weet te gooien. Wereld na wereld zal je extra kaarten (en dus acties) ter beschikking krijgen, al is het wel jammer dat er halverwege de game (eens Dicey al zijn krachten terug heeft) niks nieuws wordt geïntroduceerd waardoor de gameplay ietwat repetitief zal beginnen aanvoelen.



Graphics & Sound


Ontwikkelaar Zoink opteerde voor een duistere setting, wat ons meteen de link laat leggen met de PS3-titel Alice: Madness Returns en alles wat Tim Burton reeds wist te bedenken. Grafisch niet van een superieur niveau, maar dankzij een echte verteller heeft Lost in Random voldoende in huis om je te doen verbluffen.

Conclusie


Lost in Random weerspiegelt perfect wat voor een mooi programma EA Originals is. Een verhaal van hoog niveau wordt gecombineerd met verrassende gameplay-elementen en doet je in het bijna 20 uur durend verhaal constant hunkeren naar meer. Verwacht echter geen afwerking van AAA-titel, maar wel een indiegame die je nog lang zal bijblijven!

Pluspunten


  • Tim Burton-sfeertje
  • Gameplay
  • Verhaal


Minpunten


  • Repetitief naar einde toe
  • Afwerking




Reviewer: JohnCena

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
8/10

Lost in Random

Release
vr 19 nov, 2021
Genre
Avontuur
Platform
ps4 ps5
Uitgever
Electronic Arts
Ontwikkelaar
Zoink Games

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
8/10
Duur
8/10