Crysis Remastered Trilogy

Crysis, destijds dé benchmark voor gaming pc’s, maakte een tijd geleden de overstap naar consoles en zit nu - samen met Crysis 2 en Crysis 3 - in een remastered jasjes voor PlayStation. But can it run Crysis?

De geteste versie is de PS4-versie op PS5.

Crysis Remastered Trilogy combineert Crysis, Crysis 2 en Crysis 3 en behandelt deze als apart te downloaden (of installeren) games. Het verhaal is onaangeroerd gebleven; in de eerste Crysis kom je voor het eerst in aanmerking met de Nanosuits, ofwel Nano-muscle suits. Speciale pakken die jou als militaire eenheid meerdere krachten geven, zowel ‘super speed’, ‘super strength’ en zelfs ‘cloak’ (om jezelf onzichtbaar te maken). Je wordt op een eiland gedropt waar in de diepste krochten enkele buitenaardse experimenten worden gehouden.

Wat volgt is een ware oorlog die losbreekt en de basis vormt voor Crysis 2 waarbij het gevecht zich verplaatst naar hartje New York. Crysis 3 gaat dan weer een stuk verder in de toekomst en zal, zonder veel te spoilen, voor fans van de eerste Crysis als nostalgisch overkomen. De drie titels komen uit een shootertijdperk dat destijds gekend stond voor diens ‘betere’ verhaallijnen, maar games als Halo, Resistance, Half-Life en zelfs Gears of War wisten de tand des tijds net iets beter te doorstaan. De Crysis-trilogie heeft daar net iets meer last van en voelt op meerdere vlakken al iets té gedateerd aan.

Wie minder gekend is met Crysis, zal blij zijn de eerste game (los van de digitale PS3-release destijds) op zijn PS4 of PS5 te kunnen spelen. De Nanosuit zorgt voor een - voor die tijd althans - verfrissende gameplay waarbij je niet alleen al schietend doorheen hordes vijanden stormt, maar ook waar nodig stealth zal gebruiken. De moeilijkheidsgraad, vooral in Crysis 1 en 2, is namelijk lichtjes overdreven, waarbij de tegenstand je zonder veel moeite zal opmerken als je nooit je cloak gebruikt. Al zit je dan nog gebukt achter een muur…

De AI, in de eerste Crysis, kent ook zijn gebreken. Vijanden zullen zich snel vast lopen, wat af en toe voor grappige taferelen zal zorgen. Crysis 2 en 3 hebben op dat vlak minder last en zijn duidelijk de superieure op vlak van gameplay. Je Nanosuit upgraden zorgt in latere delen voor net dat tikkeltje meer en zal je strategischer te werk laten gaan. De occasionele wagenmissies doen ons vaak nostalgisch aan vroeger terugdenken, waarbij de nodige ontploffingen voor het nodige speelplezier zorgen.

Zoals reeds lichtjes duidelijk werd gemaakt, was Crysis vroeger de benchmark voor grafische pracht en had je een bom van een desktop nodig om de game deftig te kunnen draaien. Op PS4/PS5 heb je daar weinig moeite mee en wordt het tropische eiland mooi afgebeeld. Toch kent Crysis Remastered zijn gebreken. Missies waar vijanden niet spawnen en na tien keer herspelen pas werken of momenten waar je console gewoon crasht, komen te vaak voor. Crysis 2 en 3, die destijds gewoon op PS3 verschenen, hebben daar geen last van en zijn duidelijk superieur op dit vlak, gelukkig. Echt Remastered zien die laatste twee er wel niet echt uit, maar dat kent ook ergens zijn charmes.

Heb je Crysis nooit gespeeld en kan je doorheen de gebreken die deze Remastered heeft kijken, dan is deze (her)uitgave ideaal. Wie de games echter al op PS3 heeft gespeeld, zal weinig boodschap aan deze release hebben.

• Crysis op PS4/PS5
  • Nanosuits blijven voor top gameplay zorgen
  • Trilogie is ideaal voor nieuwkomers