Far Cry 6

We hebben er een tijdje op moeten wachten, maar na ons avontuur in Amerika trekken we naar het fictieve, tropische paradijs Yara, waar uiteraard een nieuwe dictator de plak zwaait.

Yara wordt met ijzeren hand geregeerd door dictator Antón Castillo, die steeds verschijnt met zijn zoon Diego aan zijn zijde. Jij bent Dani Rojas, een inwoner van de eerder armere streken van het land. Castillo is erop gebrand om van zijn land het Aards Paradijs te maken, en doet dit met Viviro, hét middel tegen kanker, dat geoogst wordt uit de tabaksplanten en de (ziekteverwekkende) meststof. Degene die 'geluk' hebben mogen werken op de plantages, en raar maar waar komen deze eerder uit de armere gebieden. Wanneer de soldaten gelukkigen komen 'rekruteren' in jouw buurt, gaan de poppen aan het dansen...

Op het vlak van gameplay krijg je wat je kan verwachten als je één van de vorige edities van de franchise gespeeld hebt. We krijgen een kaart voorgeschoteld van het fictieve land, onderverdeeld in specifieke gebieden waar de dictator zijn 'grondstoffen' vandaan haalt. Elk van die provincies staat onder leiding van één van de rechterhanden van de grote baas. Het is aan jou om structurele schade toe te brengen aan de onderneming, om de infrastructuur te verzwakken en om zo dichter te komen bij je uiteindelijke doel: de dictator van de troon stoten.

Ubisoft trekt de lijn door die getrokken werd in Far Cry 5: je zal geen hoge torens moeten beklimmen om extra missies vrij te spelen, maar je zal moeten luisteren naar de mensen in de omgevingen die je vrijspeelt. Ook je guerillavrienden zullen je af en toe verblijden met een militair doelwit of een te overvallen konvooi. De moeilijkheid van de missies is afhankelijk van de keuzes die je maakt in het begin van het spel. Je kan er namelijk voor kiezen om de nadruk te leggen op het verhaal, óf je kiest ervoor om te authentieke Far Cry-ervaring te ondergaan, met alle moeilijkheden van dien. Je hoeft overigens geen uren te wachten vooraleer je wapenslots en degelijk schiettuig vrijspeelt, die krijg je al bijna van in het begin van het spel.

Wat wel een beetje tegenstrijdig overkomt zijn de bonussen die je krijgt om een basis neer te halen. Tijdens het spel word je aangespoord om 'plezier te hebben', en dat op een guerilla-wijze: met veel ontploffingen en chaos. Toch krijg je een bonus als je een basis kan neerhalen zonder dat er een alarm afgaat. Dit is een manier waarbij je toch al snel een sniper met geluidsdemper in de handen neemt, en staat lijnrecht tegenover de chaos die je kan veroorzaken.

Cómo estás amigo

In Far Cry 6 sta je er zelden alleen voor: je kan de game namelijk coöperatief spelen met een vriend, of je krijgt een huisdier dat amper van je zijde wijkt. In het begin is dit zelfs een krokodil, Guapo, die je kan aansturen om een vijand het leven moeilijk te maken.

Naast onze dierlijke vriend kan je ook je kamp opwaarderen. Dit doe je door grondstoffen te geven aan de correcte hombre en die zal dan bijvoorbeeld een viskraam, 'reiswinkel', of een barrak waar je je guerilla's kan onderbrengen, in elkaar knutselen. Deze geven elk een ander type boost en je zal hier keuzes moeten maken: je kan namelijk niet elke uitbreiding in elk kamp kunnen plaatsen wegens plaatsgebrek.

Naast het in Far Cry 5 geïntroduceerde vissen kan je je nu ook bezighouden met hanengevechten. Eens je je vechter, euhm haan, gekozen hebt, krijg je een soort Mortal Kombat-scherm waarbij je de tegenstander met eenvoudige aanvallen kan bestoken.

Terug van weggeweest is ook onze wingsuit en je kan uiteraard aan de slag met vele verschillende voertuigen waaronder de vele auto's, helicopters, jetsky's en paarden. Die laatste zijn vooral handig als je je doorheen dichtbegroeide bossen of smalle paadjes moet bewegen. Daarnaast kan je je wapenarsenaal ook uitbreiden door gevonden wapens - in militaire basissen, bij bepaalde zijmissies - en kan je deze met de rommel (letterlijk) die je vindt modificeren. Een echte guerilla noemt dit Resolver, of anders gezegd: je plan trekken met de weinige middelen die je hebt.

De map van Far Cry 6 is groot, maar ook niet te groot dat het onoverzichtelijk wordt. Ubisoft heeft soms de gewoonte - vooral met de Assassin's Creed-reeks - om de gamewereld zo groot dat te maken dat het haast onoverzichtelijk wordt. We hebben de indruk dat de draaiknop wat naar beneden gedraaid is en dat is geen slechte zaak.

Zoals altijd wordt er veel aandacht besteed aan het audiovisuele aspect. De Cubaanse tongval is alomtegenwoordig en het acteertalent en voicecast van Giancarlo Esposito, ook bekend van Breaking Bad, kon niet beter gekozen zijn. We hebben de rekenkracht van de PS5 onder deze game gestoken en het resultaat mag er absoluut zijn: pracht en praal, van veraf én dichtbij.

Fans van de reeks of van het genre kunnen hier blindelings mee aan de slag. Je krijg onmiddellijk het 'Far Cry'-gevoel van weleer. Zet daarbij nog een hoofdschurk van je welste en een omgeving om in weg te dromen en je krijgt een dijk van een game, die je gemakkelijk tientallen uren bezighoudt.

• Pracht en praal
  • Heel veel mogelijkheden/zijmissies/voertuigen/...
  • Volledige campagne in co-op te spelen