Gran Turismo 7

Een nieuwe PlayStation stond destijds garant voor een nieuwe telg in de Gran Turismo-reeks. Na talrijke edities zijn we aan Gran Turismo 7 aanbeland, die niet alleen op PS4, maar ook op PS5 verschijnt. Is die grafische pracht echter voldoende om ons over de streep te trekken?

Elke Gran Turismo-game start meestal traditioneel op klassieke muziek en ook deze keer is dat niet anders. De geschiedenis en het vakmanschap achter de auto worden kort nadien gevolgd door iets volledig nieuws aan GT7: Music Rally. En eerlijk; de modus voelt nog wat onwennig aan. Het is dan ook bizar dat Polyphony Digital dit als introductie voorschotelt, maar het vertoont ook wel deels een soort van charme. De opzet is simpel: je racet op de muziek en hoort alle checkpoints te halen. Rijd je te traag (of niet netjes), dan zal je ook een slechtere score noteren. Nog wat extra (minder klassieke) muziek en de modus kan wellicht nog iets worden, nu voelt het vooral aan als een test.

Eenmaal van de Music Rally geproefd te hebben, is het tijd voor het echte werk: racen en je carrière uitbouwen. Dat doe je deze keer in een ietwat andere omgeving dan anders. Iets minder menu’s, maar een overzichtelijke kaart bieden je toegang tot verschillende locaties, waaronder het Café. Daar word je als gast hartelijk verwelkomt en krijg je opdrachten voorgeschoteld, zoals het verzamelen van bepaalde wagens. Is je menukaart gevuld (het klinkt idioot he) dan krijg je er een fantastische, waarheidsgetrouwe uitleg van de bolides bovenop. Ideaal voor de voertuigliefhebbers!

Het racen zelf blijft traditioneel; never change a winning team. Zo start je terug onderaan de ladder in de Sunday League, haal je licenties (o zo moeilijk soms om overal Goud te halen) en race je op talrijke circuits (zowel de GT-circuits als enkele echte pareltjes) voor de overwinning. Hoe beter je racet, des te meer voertuigen je zal kunnen aankopen en des te meer races je zal kunnen aangaan. Je wagenperk uitbreiden blijft hier cruciaal, terwijl je nadien (mits de nodige centjes) huidige voertuigen ook van de nodige upgrades en tweaks kan voorzien in de garage. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Een laatste aandachtspuntje is de online modus. Deze werd in GT Sports gefinetuned (snap je hem…) en biedt voldoende voor iedereen om zich nog uren tijdens en na de carrièremodus mee bezig te houden. Het vernieuwde penaltysysteem zorgt er tevens voor dat wie zich tijdens races onsportief gedraagt (anderen bruut de pas afsnijden, opzet botsingen veroorzaakt en meer) zich na verloop van tijd enkel met onsportieve racers in de lobby zal bevinden. Een gewaarschuwd persoon is er twee waard!

Het mag gezegd worden, op PlayStation 5 ziet Gran Turismo 7 er for-mi-dabel uit. De game geniet van prachtige omgevingen, mooie circuits en vooral levensechte bolides. Dit alles wordt bijgestaan door een klassieke, doch gekende soundtrack, maar ook realistische motor- en bandengeluiden. De levensechte beelden tijdens replays beloven tevens meer voor de toekomst, waar de ware pracht van raytracing achter schuilt. Enkel jammer dat men zodanig veel oog voor detail had, maar geen interesse heeft om ook maar enige vorm van schademodel te integreren. Realisme boven, toch?

Een doorsnee raceliefhebber zal misschien iets minder aan een realistische racegame als Gran Turismo 7 hebben, maar de titel is als een droom voor de meer mature gamer. Het racen, de auto’s, het geluid, de muziek; alles past en maakt een bijna perfecte game.

• Authenticiteit
  • Wagenperk
  • Graphics/geluid