Death Stranding Director's Cut

Na Ghost of Tsushima krijgt ook Death Stranding een upgrade naar PS5 onder de noemer van Director's Cut. Wij trokken er alvast opnieuw op uit!

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


Sam Porter Bridges heeft een bijzonder beroep: hij is pakjesleverancier. Weinig indrukwekkend zal je zeggen, maar Sam voert zijn beroep uit in een dystopisch Amerika, waar een evenement, genaamd Death Stranding, ervoor gezorgd heeft dat grote gebieden bezaaid zijn met BT's. BT's zijn onzichtbare wezens die zweven tussen leven en dood, en vooral de levenden dood willen maken. Samen met dat evenement is de regen ook een pak dodelijker geworden. Al wie geen beschermende kledij draagt zal verouderen, en niet alleen personen, maar ook objecten zijn hieraan onderhevig. Wie sterft moet ook zo snel mogelijk verast worden, anders zal het lichaam exploderen met een kracht die een stad kan platleggen. Dystopisch dus...

Sam is echter geen gewone kerel: hij is een gerepatrieerde en is in het bezit van DOOMS. Een gerepatrieerde wil in de game zeggen dat hij terug kan keren uit het dodenrijk en met de DOOMS kan hij de onzichtbare BT's 'voelen'. Dit stelt hem in staat om van stad tot stad te gaan en zijn pakjes te leveren. Sam wordt, ietwat tegen zijn wil, ingelijfd bij de organisatie Bridges, die hem opdraagt morfine te leveren aan de president, die tevens Sams adoptiemoeder is. Zoals gezegd: Sam is geen gewone kerel.



Gameplay


Sams grote opdracht, naast het leveren van noodzakelijke voorraden, is het herstellen van een chiraal netwerk. Dit zorgt ervoor dat er meer gebieden beschikbaar zijn, en je kan ook bepaalde 'kits' gebruiken om bruggen te bouwen, of een generator op te zetten, en dergelijke meer. Hier komt ook de onlinefunctionaliteit van de game aan het licht. Met dit netwerk kan je ook voorwerpen, zoals een generator of brug, gebruiken van andere spelers die dat in het gebied hebben neergezet. Je zal ook bepaalde pakketjes, die anderen niet konden afleveren, opnemen en zelf trachten in te leveren.

De gameplay van deze game is vrij uniek. In het begin zal je Sam moeten besturen, die uitgerust is met een hoop pakjes, en die al snel het evenwicht kan verliezen, naargelang het gewicht van zijn pakjes en de snelheid waarmee Sam loopt. Sam bewandelt ook niet rustige wegen of straten, oh nee, hij moet zijn weg vinden doorheen een berggebied, soms waden door (sterk) stromend water, en dergelijke meer. Geen sinecure opdracht, pakjesbezorger zijn in de toekomst.

Wanneer de pakjesbezorging rond is, zal je beloond worden met verschillende materialen, blauwdrukken en grondstoffen. Hiermee kan je dan weer nieuwe materialen dragen, bijvoorbeeld betere laarzen, of een betere brug, en zo meer. Zoals gezegd is Sam zeker geen soldaat, maar zal hij wel zijn mannetje moeten staan tegen BT's en rovers die het gemunt hebben op Sams lading. Gelukkig zal je, na toch wel enkele uren spelen, in staat zijn om zowel een wapen te vergaren, als een driewielige motor die het reizen toch een stuk aangenamer zal maken. De speler is ook in het bezit van een BB, een baby in een pod, die in paniek begint te slaan wanneer een BT dichter komt. Verbonden met een speciaal toestel zal de BB ook in staat zijn de BT te visualiseren. Toch kan alles heel snel heel mis gaan. Wanneer Sam gevangen wordt en het onderspit moet delven (sterven dus) zal hij wel nog tot leven komen, maar het gebied zal tot een krater herleid zijn, want zijn lichaam zal, net zoals dat van een ander, ook ontploffen.



Een PS5-upgrade is de hauptic feedback die je krijgt van je controller wanneer je het moeilijk hebt om je evenwicht te bewaren. Hierdoor kan je snel ingrijpen en Sam wat helpen met hem te balanceren, wat zeker in het begin niet gemakkelijk is. Je voelt je in deze game ook steeds de underdog: onzichtbare vijanden en een hoop kerels die beter bewapend zijn dan jij. Hierdoor speel je de game ook steeds met een bepaalde spanning: kom je iemand tegen of niet, haal je het volgende controlepunt, is mijn gekozen route wel oké, zijn vragen die steevast bij jou blijven bij het spelen van de game.

Director's Cut


Wie de originele game niet heeft gespeeld, zal dikwijls niet door hebben dat hij/zij de nieuwe content aan het spelen is, of die al is tegengekomen is. Er is een hele hoop nieuws beschikbaar: meer wapens, uitrusting, voertuigen, gebieden, missies en noem maar op. Zo kan je nu ook een Fragile Circuit race starten en is er een gebied uitgewerkt waar je je wapens kan testen. Daarnaast zijn er met deze editie of upgrade ook wat esthetische extra's te verkrijgen, alsook extra artwork is nu te bekijken.

Graphics & Sound


We weten ondertussen dat een game van Sony steeds hoge kapen scheert als het op het audiovisuele aspect aankomt, dit is een trend die sinds de PS4 zo is, en de lijn wordt doorgetrokken naar de current-gen. Stamp daarbij nog een karakteracteur zoals Norman Reedus, en zorg voor de nodige sfeermuziek tijdens één van de vele leveringen/wandelingen, en je weet dat het plaatje compleet is.

Conclusie


Death Stranding is een game waarbij Hideo Kojima ook gewerkt heeft, en dat ondervind je wel: de nodige mysterie en een vrij ingewikkeld plot met meer lagen dan een ui. De game is zeker de moeite voor te spelen, al moet je er, vooral in het begin, de nodige frustratie bij nemen wanneer Sam voor de zoveelste keer aan het wankelen is.

Pluspunten


  • Atypische gameplay
  • Prachtig uitgewerkt
  • Verhaal à la Kojima


Minpunten


  • De gameplay zal, vooral in het begin, niet voor iedereen zijn
  • Idem met het verhaal




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
10/10
Geluid
9.5/10
Duur
8.5/10

Death Stranding Director's Cut

Release
vr 24 sep, 2021
Genre
Avontuur
Platform
ps5
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Sony Computer Entertainment

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
8/10
Grafisch
10/10
Geluid
9.5/10
Duur
8.5/10