Call of Cthulhu

Cthulhu is populair bij zowel bordspelspelers als bij gamers. Binnenkort komen er nog enkele varianten (van zowel bord- als computerspellen) op de markt, maar wij gingen alvast aan de slag met Call of Cthulhu!

We situeren ons in Boston, 1924 - tijdens de drooglegging. Edward Pierce, een uitgebluste, op het randje van alcoholist zijnde, privé-detective, ontvangt ene Stephen Webster. Die vraagt hem om op het eiland Darkwater de dood van zijn dochter, Sarah Hawkins nader te onderzoeken. Sarah en haar gezin hebben het leven gelaten bij een brand, maar de vader vindt dat niet zo koosjer, zeker gezien het stelletje ongeregeld dat op het eiland woont.

Pierce neemt de zaak natuurlijk aan en reist naar het lugubere stadje/eiland. Deze omgeving wordt gedomineerd door allerhande uitschot waarvan de spilfiguren zich vooral bezighouden met het smokkelen van alcohol, en het onderdrukken van de bevolking. Pierce ondervindt al snel aan den lijve dat er nog een hoop meer aan de hand is, vooral wanneer hij occulte symbolen vindt in de schilderijen van Sarah ...

Wie iets van de boeken van de Amerikaanse auteur Lovecraft kent, weet dat Call of Cthulhu één van diens bekendste  werken is. Toch is deze game geen letterlijke vertaling van een boek, maar speelt het verhaal zich af in die setting, beter gekend als de Mythos. De sfeer van dit universum wordt in deze game prima weergegeven. Een autoritair figuur, een duistere omgeving, occultisme en een (psychiatrisch) ziekenhuis zijn elementen die in de meeste boeken, en in deze game, voorkomen. Edward verliest mettertijd de zin voor realiteit en vervalt in waanzin ... of is wat er gebeurt toch echt?

Een verhalende game heeft meestal als pijnpunt dat het dikwijls wordt bestempeld als een 'walking simulator'. Dat is in deze game zeker niet het geval. Een leuk aspect dat het geheel meer aantrekkingskracht geeft, is bijvoorbeeld de 'orkaan'-lamp of aansteker die Pierce tot zijn beschikking heeft. Hiermee kan hij donkere gebieden verlichten, en op die manier kan hij gemakkelijker bepaalde hints of voorwerpen vinden. Het gebruik van deze voorwerpen heeft wel degelijk een invloed op de gameplay. Daarnaast maak je progressie met je personage waardoor je allerhande statistieken kan beïnvloeden, en je kan bepaalde voorwerpen vinden of teksten lezen. Alles heeft een invloed op het verdere verloop van het spel. Als je bijvoorbeeld meer punten spendeert in de 'Investigation'-tak, zal je in staat zijn om simpele sloten te kraken, en krijg je in bepaalde gesprekken nieuwe dialoogopties. Bepaalde voorwerpen zullen je occulte of medische kennis uitbreiden, die je dan later weer kan gebruiken in andere gesprekken. Veel hangt dus af van welke voorwerpen je vindt, of welke statistieken je de voorkeur geeft. Alles komt tot een summum op het einde van het verhaal, dat maar liefst vier verschillende eindes kent.

Naast de te verzamelen voorwerpen en dergelijke zal je uiteraard ook progressie moeten maken in het verhaal. Dit doe je meestal door simpele, maar wel gevarieerde (omgevings)puzzels op te lossen. Tijdens sommige scènes zal je een vijand moeten verschalken, ontwijken, of aanvallen. Dat wil niet zeggen dat je Call of Cthulhu als een actiegerichte game kan beschouwen, want Pierce zal amper een pistool of een ander wapen in zijn hand nemen.

Hoewel de grafische kwaliteit als matig kan bestempeld worden, nemen we toch ons hoedje af voor het in beeld brengen van Pierces angsten en diens pad naar waanzin. Wanneer hij bijvoorbeeld in een kast duikt, heeft hij last van claustrofobie en lijkt de ruimte van de kast te vervormen en kleiner te worden. Ook het verlies van de realiteit wordt mooi in beeld gebracht.

Wie enkele boeken uit de bibliotheek van Lovecraft heeft gelezen stelt zich steeds de personages, en diens stemmen op een bepaalde manier voor. Ikzelf heb er al enkele achter de kiezen en deze game brengt naast het visuele, ook het auditieve zeer representatief weer. De dialogen van de stemacteurs zijn prima, en de achtergrondmuziek die je langs achteren besluipt is zeker goed!

Toegegeven, ik was zeer argwanend of het mogelijk was om de Cthulhu-mythos naar een game te vertalen, maar Call of Cthulhu doet dat op schitterende wijze! Niet alleen het verhaal, maar ook de niet-actiegerichte gameplay, en het in beeld brengen van waanzin doet de werken van Lovecraft alle eer aan. Wie van de boeken houdt, mag deze game zeker aanschaffen. Omgekeerd, wie van deze game houdt, kan zeker eens de originele werken onder handen nemen!

• Quasi perfecte interpretatie van het bronmateriaal
  • Geen walking simulator

• In sommige tussenfilmpjes kon de grafische kwaliteit misschien hoger