Killzone Mercenary

In december 2012 kocht ik mijn VITA. Ik was ervan overtuigd dat dit beestje veel potentieel in huis had, maar wat was het aanbod games erg mager. Ik kon me vooral bezig houden met Uncharted, wat er grafisch mooi uitzag, maar enorm saaie gameplay had en een nog saaier verhaal. Voor de rest waren er nog de gratis PLUS games, maar echte goeie games, laat staan shooters, waren er niet voor de VITA. Ik was dan ook enorm blij, toen ik te horen kreeg dat Killzone naar de VITA kwam.

Mercenary - Remember, war is your business. Get rich, or die trying.

Jij bent mercenary (huursoldaat) Arran Danner, als voormalig UCA soldaat ben je goed in één ding, dingen neerschieten. En wat doe je dan als er een oorlog woet? Juist ja, zoveel mogelijk poen scheppen. Het maakt niet uit of het voor de ISA of voor de Helghasts is, zolang het maar genoeg betaalt.

Killzone Mercenary speelt zich af net na de eerste Killzone. En wie de volledige trilogie gespeeld heeft, zal wel enkele belangrijke events herkennen in dit spel. Het verhaal bestaat uit 9 verschillende missies. Deze gaan van een "search and rescue" missie, tot een "search and destroy" missie en niet te vergeten een "dood de grote baas" missie. Je moet steeds een bepaald pad volgen om je missie te voltooien, maar het spel laat je vrij genoeg om verschillende paden of methoden te kiezen. Ga je sneaky op je doel af via ondergrondse tunnels of hoge ziplines? Of speel je liever als Rambo en ga je recht op je doel af, terwijl je iedereen onderweg neerknalt.

Je bepaalt zelf je tactiek en dat maakt het spel echt leuk om te spelen. Bij de start van een missie kies je zelf je loadout. Je kiest je wapens en uitrusting. Tijdens je missie, kom je regelmatig wapenkoffers van Blackjack (een wapenhandelaar) tegen. Hier kan je dan nog je loadout veranderen, tegen betaling natuurlijk, want alles in Killzone Mercenary heeft zijn prijs. Je bepaalt ook zelf met welke wapen je eerst wil spelen, want alle wapens zijn onmiddelijk beschikbaar, zodra je ze kan betalen natuurlijk.

Gameplay - Deze game is gemaakt voor de VITA

In tegenstelling tot andere grafische toppers op PS VITA, ziet Killzone er niet alleen prachtig uit, het speelt ook nog eens enorm vlot. Dat gevoel had ik niet bij, bijvoorbeeld, Uncharted. Dat spel zag er ook goed uit, maar maakte teveel gebruik van het touchpad en vaak op de verkeerde momenten. Bij Killzone zat dit gevoel goed, het laat de mogelijkheden van de VITA zien, zonder vervelend te werken. Er wordt gebruikt gemaakt van het touchpad vooraan om een brutale melee kill uit te voeren, van wapen te veranderen, je ability te gebruiken of een console te hacken.

De achterste touchpad kan ook gebruikt worden om te sprinten door er twee keer op te tikken en dan vast te houden. Dit voelt wat vreemd aan en werkt niet altijd optimaal, zeker als je grote handen hebt, zoals ik. Gelukkig kan je deze functie uitschakelen en gewoon je control pad gebruiken.

Als dit je eerste shooter is op een VITA, dan is het ook even wennen aan de kleine analoge sticks, zeker als je die van de PS3 controller gewend bent. Maar na een paar missies heb je dit wel onder knie en speelt het spel erg vlot. Je vergeet vaak dat je een handheld game aan het spelen bent. Dit spel kan zo op de PS3 uitgebracht worden.

Grafisch & Sound - Met Killzone Mercenary krijg je een preview voor Killzone Shadow Fall

Dat het spel er goed uitziet is een understatement. Wat je hier te zien krijgt, is een kleine preview wat Killzone Shadow Fall zal brengen. De omgeving ziet er prachtig en helder uit, geen donkere sombere kleuren meer zoals in de vorige Killzone games. De laadschermen zijn afgewerkt. Je krijgt een korte briefing van de missie met gedetailleerde foto's en filmpjes van je targets.

De wapen modellen zien er goed uit en hebben elk hun eigen eigenschappen en uniek geluid. De modellen van je vijanden zien er degelijk uit en het schade model is ook niet mis. Met een goed gerichte shotgun headshot, kan je er iemand zijn hoofd mee afknallen. Het enige minpunt is dat het geluid niet altijd even zuiver is en soms wat monotoon overkomt. Maar dat gevoel heb ik dan ook bij de meeste VITA games.

Conclusie - Kort, maar krachtig en erg hoge replay waarde

Je loopt vrij snel door het verhaal heen, op 2-3 uur ben je klaar met de story mode. Maar door de verschillende paden die je kan nemen en de toevoeging van de missie contracten, ben je nog eens zoet voor 6 tot 9 uren extra, om alles uit te spelen. En dan is er nog de multiplayer. Deze kent 3 verschillende modi, Mercenary Warfare, Guerrilla Warfare en Warzone. Mercenary Warfare is een free-for-all, waar ieder voor zich speelt. De speler met de meeste kills wint. Guerrilla Warfare is een team deathmatch, waar 2 teams tegen mekaar spelen. Het team dat het eerste 40 kills haalt, wint de match. En de laatste mode, Warzone, bestaat uit verschillende fases. Ook hier spelen ook 2 teams tegen mekaar. In Warzone heb je 4 fases, Bounty Hunter (verzamel zoveel mogelijk Valor Cards van verslagen vijanden), Hacker (Hack en beveilig verschillende VAN-guard capsules), Interrogator (verwond je vijand en ondervraag hem), Body Count (kill everyone!).

- Dit is de beste shooter op de VITA
- Grafisch is dit een pareltje
- Toevoeging van geld om je uitrusting zelf te kopen