Sword Art Online: Hollow Fragment

Vanaf vandaag is deze game beschikbaar in de PSN store! Wij hebben hem daarentegen al gespeeld, wat we ervan vonden, dat kan je hier lezen!

De Sword Art Online - reeks is waarschijnlijk in de Westerse wereld minder bekend. Deze reeks bestaat uit grafische romans, en ondertussen bestaan deze al een vijftal jaar. Na de romans is er ook een animeserie gemaakt, én is er al een eerste videogame - Sword Art Online: Infinity Moment - uitgebracht voor PSP in maart 2013.

Verhaal - Trapped in a VRMMORPG

We beginnen de game met het maken van onze eigen avatar. Je kan alles veranderen, behalve de naam: Kirito. Je bevindt je in een bosrijk gebied en ontmoet er ene Phillia. Boven deze Phillia zweeft een oranje kristal. Blijkbaar is dit iets intrigerend. Dit jong meisje laat er geen gras over groeien en valt je aan. Plots komt er, uit het niets een monster uit de grond. Jullie besluiten om samen te werken en het monster te vernietigen. Het lukt. Hoera!

Na jullie schitterende samenwerking besluiten jullie samen op pad te gaan, naar een mysterieuze, zwevende bol. Wanneer jullie nog enkele vijanden hebben verslaan en succesvol door een doolhof zijn geraakt, kunnen jullie teleporteren naar de sfeer. Eens in deze sfeer blijkt dat je van hieruit alle omgevingen kan aanpassen en beïnvloeden, én je kan je verplaatsen naar andere gebieden. Onze Kirito doet dit en komt terecht op een bekende plek, waar iedereen hem kent.

Degene van jullie die de Sword Art Online - reeks niet kennen, zullen al langzaam nee met het hoofd schudden. Echter vanaf dit punt kan je ervoor kiezen om een korte samenvatting te krijgen van wat er reeds gebeurt is. Dit zijn dan de gebeurtenissen van Sword Art Online: Infinity Moment.

Sword Art Online is een VRMMORPG, die uitgebracht werd in het jaar 2022. Er waren slechts 10.000 exemplaren voorzien, en deze waren al uitverkocht van dag één. Eens de spelers waren ingelogd bleek dat er geen optie was om de game te stoppen. Er werd eerst gedacht dat het een bug was, maar het bleek dat degene die zowel de game als hardware had ontworpen deze keuze bewust had gemaakt. De spelers konden niet uitloggen en moesten de game uitspelen. Met natuurlijk de kleine nuance dat als je stierf in de game, dat in het echte leven ook gebeurde. Vele spelers maakten teams en doodden de monsters en bazen die ze tegenkwamen. Wanneer Kirito in het 75e level de baas doodt, verwachtte iedereen om wakker te worden. Dit gebeurde niet en ze kwamen terecht in het 76e level. Blijkbaar konden ze ook niet terugkeren naar de lagere levels om hun materialen te halen en moesten ze hier een nieuw leven opbouwen.

Wanneer je een gevecht aangaat in deze game, beschik je reeds over een aantal aanvallen. Deze aanvallen kan je veranderen naarmate je stijgt in level en hier punten in investeert. Nieuw is de mogelijkheid om bevelen uit te delen aan je metgezellen. Zo kan je ervoor zorgen dat je kompaan je geneest, of dat hij/zij je dekking geeft. Dit doe je met behulp van de schouderknoppen en de richtingstoetsen, al is dit niet de meest handige manier om je VITA vast te houden. Wanneer je door het verhaal gaat en verschillende personages ontmoet, kan je na geruime tijd kiezen uit een overvloed - misschien té veel - van potentiële metgezellen. In het begin van de game krijg je een tutorial hoe je je avatar laat aanvallen en dergelijke. Dit gebeurt, zoals steeds, met de actieknoppen. Wanneer je de schouderknoppen met de gewone actieknoppen combineert heb je nu een set nieuwe, speciale aanvallen, of de mogelijkheid om jezelf (en/of kompanen) te genezen.

Een tweede luik van de gameplay is precies wat je verwacht van een MMORPG. Zo kan je alles van je uitrusting aanpassen, upgraden (indien je de vereiste materialen hebt). En een quasi oneindig aantal quests die uitgedeeld worden door NPC's. Wat wel leuk gevonden is, is dat je je relatie met sommige NPC's kan verbeteren door er iets mee te gaan drinken, of een gesprek aan te gaan.

Wanneer het verhaal verteld wordt, kan dit echter zeer lang duren én langdradig zijn. Zo komt het meer dan eens voor dat je gewoon een halfuurtje op rondje moet duwen en dat je dan vijf meter stapt en hetzelfde lot opnieuw ondergaat. We weten wel dat dit een typisch Oosterse aanpak is, maar hier hadden de ontwikkelaars, bij de overgang naar het Westen, misschien wat kunnen knippen. Al kan ik begrijpen dat de liefhebbers van deze game de niet-gecensureerde versie van deze game verkiezen.

Op het vlak van beeld heb ik weinig klagen. Het verhaal wordt verteld door middel van stills, of door middel van een cartoon. Tijdens het spelen zelf is de game van voldoende kwaliteit.
De stemmen zijn in het Japans, en hier ben je voor, of niet. Normaal heb ik er weinig problemen mee, maar soms zijn er net iets te veel vrouwelijke schreeuwstemmen na elkaar.

Conclusie - Voor de fans

Voor de mensen die bekend zijn met de reeks, en de liefhebbers voor alles wat Japans is onder ons, kan dit een geschikte game zijn. De mensen die normaal gezien mijlenver rond deze soort games gaan, kunnen hem wel eens proberen, aangezien deze voor een licht prijsje verkrijgbaar is in de PSN-store. Eens je deze game gewend bent, kan ik mij voorstellen dat je hiermee dagen kan vullen. Voor mij persoonlijk was de game té verwarrend in het begin, en té uitgebreid later. Ook is het niet gemakkelijk in het begin om te weten waar je volgende missie zich bevindt. En dit is ook iets waar menig gamer het moeilijk mee zal hebben. De missies zijn aan de lange kant, waardoor het nut van de handheld ook naar achter wordt geschoven. Kopen op eigen risico!

• Zeer lange speelduur
  • Grafisch best OK

• Verwarrend verhaal voor leken