Heart and Slash

Heart and Slash is begonnen als een kickstarter game, werd daarna een kleine hit op steam en is nu verkrijgbaar of de next-gen consoles. Wat wij van deze indie-game vonden, dat kom je in deze review te weten.

Robots rule the world! Wat we altijd al vreesden in de laatste 800 Terminator films is dan toch uitgekomen. De mensheid bestaat niet meer na een opstand van killer robots. Jij bent een robot genaamd Heart. Het verhaal begint met een korte tutorial van je ontwerper en daarna loopt het allemaal mis: een AI is op hol gedraaid en alle robots komen in opstand tegen de mensheid. Met als gevolg dat de mensheid wordt uitgeroeid en enkel robots overblijven. Hoe dit allemaal zal aflopen een wereld vol robots? Of hoe het verhaal tegen je aartsrivaal Slash zal uitdraaien? Dat zal je zelf moeten ondervinden wanneer je het spel speelt.

Gameplay is waarschijnlijk het sterkste punt van dit spel. Het gaat hier over een amusante hack & slash game die zichzelf niet al te serieus neemt en doet denken aan een vroegere tijd van gaming. Het is snel, gemakkelijk te leren en uitdagend. Het respawn systeem is wat Dark Souls – like. Als je sterft dan mag je opnieuw beginnen vanaf nul. Wanneer je opnieuw aan het level begint dan zal dit bovendien helemaal veranderd zijn doordat het systeem willekeurige levels genereert. Dit zorgt er echter wel voor dat je levels anders aanpakt en meer voldoening bereikt als je het einde haalt. Tijdens gevechten kan je tussen verschillende wapens wisselen die elk over hun eigen combo's beschikken. Iedereen die ooit een hack & slash gespeeld heeft zal hier snel mee weg zijn en nieuwkomers zullen het snel leren.

Mods en Wapens

Een gebrek aan mods en wapens is er niet in dit spel. In het totaal zijn er 75 verschillende wapens en 60 mods om je personage aan te passen. Dit gaande van het extreme tot het ludieke. Als wapen kan je bijvoorbeeld het schild van Captain America, een brandend zwaard, een shotgun en meer verkrijgen en met mods kan je de robots een echte persoonlijke look geven. De aanpassingsmogelijkheden in dit spel zijn erg uitgebreid en de zoektocht naar nieuwe wapens of mods houdt je bezig.

Het is duidelijk dat dit een indie-game is en niet een prachtig schouwspel zoals Uncharted 4. Maar de retro stijl, zoals we die ook van Minecraft kennen, past perfect in het plaatje van wat men wou creëren. De geluidseffecten zijn goed, de muziek is in het begin leuk om aan te horen maar wordt na een tijd repetitief.

Op het eerste zicht zou je denken: "Lap, weer een indie game!" En inderdaad dat is het ook, maar Heart and Slash overstijgt de concurrentie. De gameplay is verslavend en het aanpassen van je wapens en personages is een leuk tijdverdrijf. Het verhaal wist mij echter niet te bekoren en verloor snel mijn aandacht (toch nog maar eens Terminator kijken). Maar over het algemeen zeker geen slechte indie-game met een grote herspeelbaarheid factor en leuk voor tussendoor.

• Awesome Gameplay
  • Retro game gevoel
  • Hoeveelheid wapens en mods