Hitman

Oh, Agent 47, toch niet gij? Een gedachte die waarschijnlijk bij meerdere gamers door het hoofd ging toen werd aangekondigd dat de zesde Hitman game in verschillende episodes zou uitgebracht worden. Telltale en trawanten toonden ons al dat zo een principe best succesvol gehanteerd kan worden, maar Street Fighter V toonde het tegenovergestelde. Wat wordt het voor onze kale huurmoordenaar?

Verhaal - Agent 47 Begins

Episode 1

Deze reïncarnatie van de Hitman Franchise kondigde zichzelf aan als een “Agent 47 begins” verhaal, waarbij je terugkeert naar de roots van de beruchte spion met de kenmerkende barcode. In zekere zin houdt deze zesde Hitman game woord, maar al bij al moet je concluderen dat het hier om een halve waarheid gaat. De game begint inderdaad met de rekrutering van Agent 47 door Diana Burnwoord, je gids en contactpersoon binnen ICA (International Contract Agency). Is dat tot dusver interessant? Niet echt. Is dit functioneel voor het vervolg van het verhaal? Dat is voorlopig nog koffiedik kijken. Het verhaal geeft voorlopig nog niet veel prijs en doet maar een magere poging om te starten met een opbouwend plot. De episodische verhaalvertelling lijkt op het eerste zicht absoluut niet functioneel voor wat een spionagethriller zou moeten zijn. En dat is best spijtig, want, zelfs al was Absolution te lineair voor de hardcore Hitman-fan, de game toonde wel dat er geslaagde narratieve opties mogelijk zijn voor Agent 47.

Gameplay - A Result from Previous Training

A Killer's Playground

Net zoals het verhaal, keert ook de gameplay terug naar de roots. Dat betekent niet zozeer dat je Agent 47 plots anders moet besturen, maar vooral dat het leveldesign veel meer ruimte laat voor een eigen creatieve insteek. Terwijl Absolution nog eerder lineaire levels had, krijg je nu grote speeltuinen ter beschikking waarin je op verschillende manieren kan manoeuvreren. Het opzet is simpel: je bevindt je in een wijde, en grotendeels beveiligde omgeving, waar je één of meerdere doelwitten moet neutraliseren. Het level start, jouw doelwit is gekend, en daarna geeft de game jou de volledige vrijheid, althans als je hier zelf voor kiest. De beginnende Hitman-gamer kan opteren om hints te volgen die Diana Burnwood suggereert. Deze hints komen in de vorm van opportuniteiten die zich presenteren wanneer je een conversatie afluistert of wanneer je een interessant voorwerp vindt. Het level opent dan een spoor van broodkruimels dat je kan volgen om op het einde van jouw pad een uitgelezen kans te ontdekken om jouw doelwit uit te schakelen. Wie dat soort hocus pocus maar oplichterij vindt en liever voor de hardcore Hitman-ervaring gaat, kan deze opportuniteiten compleet negeren en volledig zijn/haar eigen ding doen.

Is het dan altijd zo simpel als jezelf te manoeuvreren van punt A naar punt B? Integendeel! Elke manier om jouw doelwit om te leggen opent een andere manier om een level te spelen, waarbij je steeds het gedragspatroon van jouw doelwit en zijn lijfwachten moet bestuderen. Ben je het type huurmoordenaar dat graag zijn stijlvolle maatpak met rode das aanlaat, dan kan je te werk gaan in de coulissen van de levels. Hierbij komt het nodige sluipwerk kijken, en zal je steeds een aantal lijfwachten en toevallige passanten moeten neutraliseren om ongezien vordering te maken. Verberg je je liever in open zicht? Dan kan je altijd in de figuurlijke kleerkast duiken en even de outfit lenen van een interessant figuur. Misschien vind je zelfs een kostuum dat jou een vrijgeleide geeft tot de zwaarst bewaakte gedeeltes van een level. Kijk gewoon wat rond in een level, en je zal voldoende opties ontdekken om die perfecte moord te plegen.

Training Grounds

In de eerste twee levels ga je aan de slag in ICA's gesimuleerde training. Je leert de kneepjes van het vak kennen in twee kleinere levels. In de eerste training moet je een zakenman omleggen die zich bevindt op een jachtschip waar een druk feestje aan de gang is. Maar misschien is al die drukte geen probleem voor jou en slaag je erin om geruisloos door de feestende massa te bewegen. Ben je nogal fobisch voor zoveel volk, dan kan je altijd opteren om langs de dienstingang jouw intrede te maken. Reeds van in het begin maakt deze training duidelijk dat er voldoende opties zijn om jouw ding te doen. In het tweede level wordt het veld al iets groter en wordt de hoeveelheid beveiliging gevoelig opgekrikt. Deze keer moet je het leven beëindigen van een Sovjet-spion, die toevallig op het punt staat om op te stijgen met een gevechtsvliegtuig. Gelukkig is Agent 47 een manusje-van-alles, en kan hij niet alleen handig overweg met zijn wurgtouw, maar kent hij voldoende van luchtvaartmechaniek om een schietstoel te saboteren. Een mechanisch ongeval dan maar?!

Walk the Catwalk

In het derde level ga je naar Parijs, en daar begint het echte werk. Je bent te gast op een defilé, georganiseerd in een druk bezet erfgoed in Parijs. Vond je het jachtschip al druk bevolkt, dan ga je nu helemaal je ogen uitkijken. Het level biedt een organische leefruimte voor maar liefst een driehonderdtal figuranten, die je allemaal kan omleggen en wier klederdracht je kan overnemen om je te vermommen. Deze  keer krijg je niet één, maar twee contracten voorgeschoteld. Een machtskoppel staat op het punt om hun laatste dag mee te maken, en daar speel jij de hoofdrol in. De man bevindt zich op het gelijkvloers en laat zich graag omringen door de feestende menigte en enkele lijfwachten. Hij komt haast nooit uit de spotlichten en dus zal je jouw creativiteit moeten aanwenden om hem te isoleren. Of misschien gun je hem nog die laatste borrel voor het licht uitgaat? De wederhelft is een compleet ander verhaal. Zij bevindt zich op de bovenste - zwaar beveiligde - verdieping waar een niet zo koosjere veiling aan de gang is voor welvarende criminelen. Zij is wel geïsoleerd, maar is veel moeilijker te bereiken. Gelukkig lopen er enkele hotelgasten rond op het defilé met een uitnodiging voor de veiling...

Master your Skills

En van zodra het machtskoppel hun laatste adem heeft geslaakt zit het eerste deel van deze zesde Hitman game er alweer op. En dan hangt het ervan af wat voor type gamer jij bent of je de speelduur van deze game gevoelig kan verhogen. Heb je nood aan een narratieve rode draad die jou verder meesleept doorheen de game, dan kom je bedrogen uit. Een verhaal is er nagenoeg niet en dus zal dit eerste type gamer al snel genoeg hebben van Agent 47. Ben je een completionist die zijn vaardigheden graag op de proef stelt, dan is deze game zijn geld dubbel en dik waard. Nadat de eerste episode is afgelopen, kan je nog terugkeren om jouw moorddadige neigingen bot te vieren. Zowel de ontwikkelaars als jouw mede-gamers kunnen contracten uitbesteden die jij kan aangaan. Bij de Escalation Contracts krijg je steeds moeilijkere opdrachten voorgeschoteld, terwijl de Elusive Contracts dan weer van tijdelijke aard zijn. Wil je jezelf vergelijken met Hitman-fans wereldwijd, dan kan je ook zelf een aartsmoeilijk contract simuleren, om te kijken of er iemand is die jouw capaciteiten overtreft. Maar bovenal zal je willen ontdekken hoe je nu net die perfecte moord pleegt.

In een game als Hitman moeten mensen zich realistisch gedragen, en moet de omgeving functioneel zijn in zijn geheel. In deze eerste episode zijn de ontwikkelaars er alvast in geslaagd om deze voorwaarden te vervullen. Grafisch ziet het er niet alleen gelikt uit, men heeft ook nog eens de meeste personages of figuranten een geloofwaardige rol gegeven binnen de grote speeltuinen die men heeft neergepoot. Alles is gedetailleerd uitgewerkt, gaande van de rekwisieten in de gebouwen tot de acties die het huishoudpersoneel uitvoeren als ze een verwaarloosd wapen op de grond vinden. Het enige minpunt is als jijzelf niet realistisch in het kadertje past, dat de AI daar zelden graten in ziet. Je kan gerust de hele tijd lang jouw doelwit pal op de hielen zitten, vermomd als een prominent figuur, zonder dat iemand dat verdacht vindt. De omgevingsgeluiden, ten slotte, werden net als de omgeving zelf functioneel uitgewerkt.

(Voorlopige) Conclusie - Briljante Gameplay, Kaal Verhaal

In al hun ijver om Hitman te garanderen met de perfecte gameplaymechanismen, en de reeks te herdefiniëren naar zijn originele basis, vergaten de mensen van Square Enix de game te voorzien van een verhalende essentie. De korte fragmentjes die het verhaal ons nu voorschotelt zijn zeker niet voldoende om ons geïnteresseerd te houden of om ons te doen uitkijken naar het verdere verloop van Agent 47's relaas. Hopelijk slaagt de volgende episode erin om het verhaal dat tikkeltje aantrekkelijker te maken.

Dat gezegd zijnde, deze Hitman is tot dusver de perfecte game voor creatievelingen die elk aspect van een level tot in de details willen uitpluizen. De grote beweegruimte die je hier krijgt nodigt gewoonweg uit om steeds op zoek te gaan naar die ideale manier om de perfecte moord te plegen.

Na elke episode volgt een (korte) bespreking van de nieuwe levels en op het einde zorgen we voor een concluderende review.
Episode 2 - Sapienza

• Gameplaymechanismen en omgevingen gedetailleerd uitgewerkt