Downward Spiral: Horus Station

Wie bij het spelen van Prey in zichzelf dacht: “Dit moet ik kunnen spelen in VR”, krijgt met Downward Spiral: Horus Station wél de kans door de ruimte te zweven en zichzelf een virtuele ruimtevaarder te wanen.

Wie op zoek is naar een game met een klaar en duidelijke verhaallijn, is bij Downward Spiral: Horus Station aan het verkeerde adres. Er is geen charmante verteller aanwezig die met informatie strooit en er is geen tekst om te lezen. Ontwikkelaar 3rd Eye Studios opteerde voor een gewaagde aanpak waarbij je als speler het verhaal moet ontdekken door de interactie aan te gaan met objecten die je tijdens je ruimte-avontuur tegenkomt. Hier gaat het echter al mis met de game. Als ruimtevaarder zweef je door een ruimtestation waarbij de beveiliging niet langer functioneert zoals het hoort en het op jou heeft gemunt. Wat er voor de rest is gebeurd, valt geheel ter interpretatie van de speler en hoe ver die op zoek gaat naar informatie. De lege omgevingen vormen echter het grootste struikelblok waardoor alle interesse nog voor het einde van het eerste level al verdwijnt omdat Downward Spiral: Horus Station er op geen enkel moment in slaagt interesse te wekken.

Downward Spiral: Horus Station kan je op enkele manieren spelen: op je eentje met of zonder VR of in co-op met een online kompaan. Al zwevende baan je jezelf een weg doorheen verschillende afdelingen van het ruimtestation, wat op een heel traag tempo gebeurt tot je een grijphaak tegenkomt en zelfs enkele wapens. Met die haak kan je jezelf naar muren trekken en dus sneller zweven, met de wapens kan je de vijandige robots die je pad kruisen kapot knallen. Meer dan dat introduceert de game niet, waardoor je na enkele minuten zweven al snel alle interesse verliest door gebrek aan spanning, interessante gameplay én een duidelijk verhaal. De game kon even goed als ‘floating simulator’ door het leven gegaan zijn.

Grafisch is Downward Spiral: Horus Station helaas ook geen hoogvlieger. De game ziet er in niet-VR-modus uit als een vroeger versie van Half-Life 2, met weinig tot geen details in de omgevingen en kent een saaie soundtrack bestaande uit enkele deuntjes, zonder meer.

Prey in VR klonk veelbelovend, maar ontwikkelaar 3rd Eye Studios weet helaas niet te overtuigen. Downward Spiral: Horus Station is een saaie videogame door een gebrek aan quasi alles, waardoor je jezelf alle moeite mag besparen. Tot grote verbazing heeft de game zelfs ook een multiplayer waarbij je in Death Match andere ruimtevaarders kan afknallen, ware het niet dat de servers gewoon leeg zijn en er zelfs geen bots voor de nodige uitdaging zorgen. Te vermijden!

• Concept

• Saai
  • Te veel technische mankementen