Snooker 19

Ondertussen heeft bijna elke sport reeds een eigen videogame-adaptatie en ook snooker hoort al een tijdje thuis in dat rijtje. Of Snooker 19 echter de ware Luca Brecel in ons naar boven bracht, lees je in onze review.

Snooker 19 biedt wat je van een snookergame verwacht: biljarten op hoog niveau. Na een enorm korte tutorial ben je de besturing reeds meester en merk je dat het allemaal zo ingewikkeld niet is. Met de ene stick kies je in welke richting je de witte bal stoot, met de ander kan je effectief stoten. De triggers zijn dan weer bedoeld om effect op de bal te steken, waarna je (op lagere moeilijkheidsgraden) telkens ook te zien krijgt waar je bal zou terechtkomen. Eenmaal klaar voor het echte werk, staan er je drie opties te wachten: een quick match opstarten, jezelf aan de carrièremodus wagen of het online tegen anderen opnemen.

Heel veel content kent Snooker 19 dus niet, maar dat is ook niet eigen aan de sport. Gelukkig voor de kenners is de game praktisch volledig gelicentieerd en kunnen we onder meer met de Belg Luca Brecel aan de slag. Wil je met hem de top bereiken, of een opkomend talent liever klaarstomen, dan heb je aan de carrièremodus en diens vele toernooien een vette kluif. De game heeft bij bepaalde stoten helaas wel wat last van framedrops, maar voor de rest zullen snookerfans zeker niet kunnen klagen.

Het was voorspelbaar en eigenlijk ook geen grote verrassing, maar Snooker 19 is niet moeders mooiste geworden. De gekende profspelers hebben elk een herkenbaar gezicht gekregen, maar kennen ook niet het niveau van een AA-titel waar mocap werd gebruikt. Muziek is ook niet in de game terug te vinden, al verdient het spel wel een pluspuntje voor het commentaar dat tijdens wedstrijden wordt gegeven.

Snooker is een leuk spelletje in het echt en diens videogame-adaptatie is dat gelukkig ook geworden. De game moet het vooral hebben van de licenties en de carrièremodus, al zal dat ruim voldoende blijken voor de echte fans wanneer je weet dat een potje snooker best wel spannend kan worden en dus ook lang kan duren.

• Licenties
  • Carrièremodus
  • Gameplay