Helldivers 2

Helldivers is terug, maar deze keer volledig in 3D als third-person shooter. Is de Starship Troopers-achtige game daarmee meteen een aanrader? Wij gingen op ‘bug hunt’ en zochten het uit.

Wie Starship Troopers kent, zal heel wat gelijkenissen/referenties terugvinden in Helldivers 2. Een verhaalcampagne ontbreekt in de game, maar aan de hand van een korte intro en tutorial wordt al snel duidelijk waarover de titel precies gaat. Zo werd jij gerekruteerd om Super Earth te beschermen en eropuit te trekken naar andere regionen/planeten en daar missies te voltooien. Die objectives houden verschillende zaken in, maar komen altijd met het nodige geweld. Alles is overspoeld door gigantische insecten die je het leven (soms letterlijk) zuur zullen maken. Het is dus knallen geblazen en gelukkig voorziet men voldoende munitie en een wapenarsenaal om ‘u’ tegen te zeggen.

Je staat er gelukkig niet alleen voor, want Helldivers 2 biedt co-op aan tot 4 personen. Dat is ook aan te raden, want op basis van de geselecteerde moeilijkheidsgraad, zal je vaak geflankeerd worden door meutes vijanden (die ook uit de grond tevoorschijn komen). Eenmaal een missie geselecteerd (dat varieert van het afknallen van insecten, tot het vergaren van intel of het opsporen van een vijand) kan je je uitrusting aanpassen en leuke extraatjes naar het slagveld meenemen. Op basis van je eindscore bij elke missie (als je weet te extracten tenminste) krijg je XP en kan je onder andere nieuwe wapens vrijspelen.

Het leukste aan Helldivers 2 is hoe chaotisch je het soms kan maken. Hoe meer insecten je neerknalt, des te beter je zal scoren, en daar helpt men je graag een handje bij. Ter beschikking staan namelijk bepaalde drops die je, mits enkele vingertwistende pijltjesinputs, kan oproepen. Behoren tot de mogelijkheden: een machinegun en mijnenveld, maar ook een ware Napalm Strike. Stel je nu voor dat je in een groep van vier tegelijk een Napalm Strike oproept en de ganse kaart in vlam zet; een dikke ‘oerah’ kreet zorgt voor de kers op de taart.

Hoewel gameplaygewijs er weinig op aan te merken valt, kent Helldivers 2 wel wat last van bugs (en niet in de vorm van reusachtige insecten). Dat belemmert echter weinig het speelplezier.

Helldivers 2 is een geslaagde game die voor uren plezier kan zorgen, maar enkel als je in co-op speelt met vrienden. Een campagnemodus en meer variatie in missies hadden hier een onvergetelijke titel van kunnen maken. Misschien in Helldivers 3?

• Co-op mayhem plezier
  • Uitgebreid arsenaal aan wapens

• Geen verhaalcampagne