XCOM: Enemy Within

Na het verrassende eerste deel gespeeld te hebben wist ik dat deze reeks iets voor mij was. Deze game is echter de uitbreiding van de vorige, dus is deze wel de moeite?

Deze game is de uitbreiding van XCOM: Enemy Unknow. Lees de review hier.

Verhaal – “Hello Commander…”

Alsof het nog niet moeilijk genoeg was om af te rekenen met die verdomde aliens die uit de lucht komen vallen – pun intended – moet je nu ook afrekenen met een factie die sympathie heeft voor de buitenaardse veroveraars. Deze factie wordt EXALT genoemd en zorgt voor een hevige tegenstand en helpt de aliens waar ze kunnen. Het is aan jou (The Commander) om ervoor te zorgen dat deze factie geneutraliseerd wordt, en dit terwijl je nog moet afrekenen met die aliens.
De uitbreiding op zich is naadloos verweven met het oorspronkelijke verhaal. Je speelt als het ware een game met twee verhaallijnen. Gamers die niet zouden weten dat dit een uitbreiding is, zouden het niet kunnen zeggen. Zo gebeuren er af en toe onverwachtse dingen tijdens het verhaal waardoor je automatisch wat meer op je tellen gaat passen en wat meer je voorzorgen neemt voor toekomstige missies.

Gameplay – Hetzelfde maar meer

De gameplay blijft grotendeels ongewijzigd ten opzichte van de vorige game, wederom op te splitsen in twee grote delen.
Enkel de uitbreidingen worden besproken!

Basis

In je basis beschik je nog steeds over de oorspronkelijke faciliteiten die je bouwt, kan je nog steeds wapens laten maken of soldaten promoveren. Reeds snel in de game zal je nog twee extra faciliteiten kunnen bouwen, eentje bij het research gedeelte en eentje bij het engineering gedeelte.
Bij de faciliteit van research zal je je standaardsoldaat genetisch kunnen wijzigen, zo zal hij bijvoorbeeld beschikken over een betere perceptie, of zal hij bijvoorbeeld een tijdje onzichtbaar kunnen worden.
Bij de faciliteit van engineering zal je soldaten kunnen ‘upgraden’. Dit doe je door hun ledematen chirurgisch te verwijderen en ervoor te zorgen dat zij met grote machines (MEC’s) aan de slag kunnen. Deze MEC’s zelf kan je upgraden, alsook de vaardigheden van de soldaat iedere keer als hij promotie maakt.
Nog een nieuw element zijn de medailles die je krijgt voor bepaalde missies. Zo kan je een bepaalde vaardigheid aan een medaille koppelen en deze geven aan één van je soldaten.
Natuurlijk moeten we op de één of andere manier ervoor zorgen dat we de vijandige factie EXALT neutraliseren. Dit kunnen we doen door een wereldwijde ‘sweep’ te doen (die geld kost) maar die de actieve cellen vindt. Wanneer je zo een cel vindt, kan / moet je een soldaat undercover sturen om informatie te zoeken. Na enkele dagen moet je die soldaat dan extrapoleren uit het vijandige gebied, én met de kostbare informatie. De bedoeling van deze missies is het uitzoeken waar het hoofdkwartier is van deze EXALT, zodat je een ‘final strike’ kan uitvoeren en deze factie vernietigd.

Op missie

Wanneer je op missie gaat moet je eerst nog je team samenstellen, en meestal zal je dit doen met de genetisch gemanipuleerde soldaat, of met de krachtige MEC’s die je in de basis hebt vervaardigd.
De speelstijl is nog steeds dezelfde, echter is er tijdens (sommige) missies een element bij gekomen. Soms zal je op het strijdveld een bepaalde substantie ‘Meld’ vinden. Deze substantie maakt de vele upgrades, hetzij voor de MEC’s, hetzij voor het genetisch manipuleren, mogelijk. Dus logischerwijze: hoe meer ‘Meld’ je verzameld, hoe meer upgrades je kan laten uitvoeren. Let wel op, deze ‘Meld’ gaat na enkele beurten verloren, dus het komt erop aan om deze zo snel mogelijk te veroveren.
Wanneer je op missie bent, kom je ook nieuwe vijanden tegen. Zo kom je al snel in de game een bepaalde vijand tegen die onzichtbaar wordt en je komt wurgen. Niet evident! Natuurlijk hebben de aliens ook een antwoord op de krachtige MEC’s en hebben ze zelf zo ook hun type mechanisch monster.
Een ander type missie is het extrapoleren van de soldaat die je undercover hebt gestuurd om informatie te vinden omtrent EXALT. In deze missies komt het er grotendeels op neer om gewoon een bepaald gebied onder controle te houden en de verschillende vijanden te vernietigen. In het begin is dit even verwarrend, omdat je niet goed weet wat er van je verwacht wordt.

Op dit vlak zijn er geen wijzigingen gebeurt, en op zich is dit niet erg, want de game was in zijn oorspronkelijke vorm ook al goed.

Conclusie – Waar voor je geld!

Voor iedereen die zat te wachten op het tweede deel: dit is even goed. Al is het zo dat als je het vorige deel gespeeld hebt, je toch wel wat voordeel hebt. Zo weet je bijvoorbeeld welke dingen je best eerst onderzoekt, welke wapens de betere zijn, enz. Dus voor diegenen die de game al eens gespeeld hebben: speel hem op een hogere moeilijkheidsgraad. Voor de mensen die nog geen van beide hebben gespeeld, kopen die handel! Voor dit prijsje heb je geen enkel excuus om het niet te doen, je krijgt hopen content en een game die je niet zomaar eventjes uitspeelt. Voor de mensen die het eerste deel hebben gespeeld en zich afvragen of het de kost van een uitbreiding rechtvaardigt heb ik maar één vraag… Heb je van Enemy Unknown genoten? Indien nee, dan is het logisch van niet. Indien ja, kopen!

• Nog langere speelduur
  • Toffe uitbreidingen

• Wanneer je XCOM: Enemy Unknown al hebt gespeeld kan je niet gewoon de uitbreiding spelen