A.W. Phoenix Festa

Nog eens een game voor de VITA, dat moet wel een jRPG zijn! Bijna juist, A.W. Phoenix Festa is een actie RPG, die een dating sim combineert met typische jRPG gameplay.

De geteste versie is de vita versie.

Het verhaal van A.W. Phoenix Festa kan je starten met Ayato Amagiri of met een eigen gemaakt personage. Ayato is krachtiger waardoor je minder lang in de voorbereidingsfase zal zitten. In deze fase zal je namelijk op zoek moeten gaan naar een vrouwelijke partner. Als Ayato moet je die klus klaren binnen twee weken, met een eigen personage heb je daar twee maand voor. Nadien start de echte voorbereiding voor het grote Festa toernooi. Na 45 dagen zal je daaraan deelnemen met je partner en zal je het opnemen tegen de beste strijders van het A.W. Phoenix Festa universum.

Wat er juist gebeurt in het verhaal, wie de hoofdpersonages zijn en wat hun doel is, weet ik totaal niet. Alle dialogen worden gebracht met vervelende stille beelden en bijhorende eindeloze tekstballonnen. De gesprekken hebben weinig inhoud en bestaan grotendeels uit gekreun en gegiechel. Ik ben niet te vinden voor dergelijke verhaalvertelling en sla die dan ook altijd zo snel mogelijk over. Gelukkig is er nog de gameplay.

De gameplay is eenvoudig opgebouwd. Iedere dag kan je een aantal acties uitvoeren. Je kan je vaardigheden verbeteren (aanval, verdediging, snelheid...), wapens kopen of upgraden, een opdracht uitvoeren of op date gaan. Tussen de stille beelden heen, word je ook regelmatig uitgedaagd voor gevecht. Door deze gevechten, je vaardigheden en het daten, zal je indruk maken op de dames. Als je voldoende indruk gemaakt hebt, kan je aan eentje vragen of ze je team wil versterken. Met wat geluk zegt ze: "JA."

Als je een partner hebt, zal je voor een gevecht begint, kunnen kiezen met wie je speelt. De gevechten speel je in een klassieke beat-em-up stijl, waarbij je in een third person perspectief de strijd aangaat. Dit was voor mij het leukste onderdeel van het spel. Het RPG gedeelte en het 'dating simulator stuk' bieden weinig meerwaarde.

Op audiovisueel vlak breekt dit spel zeker geen potten. De stille beelden zien er goed uit, maar blinken nergens uit. Eveneens zien de gevechten er OK uit, zeker voor een VITA game. Jammer genoeg ontbreekt het spel enkele memorabele beelden.

De Playstation VITA is zo goed als dood. Op E3 was er totaal geen sprake meer van de console, ook op Gamescom verwacht ik er niet te veel meer van. Het enige wat de console nog in leven houdt, is de overvloed aan (j)RPG games zoals deze. A.W. Phoenix Festa, en deze is al even memorabel als zijn naam. Het bevat wat leuke gameplay stukken, maar daar blijft het bij. Ook de replay waarde en doorlooptijd is aan de korte kant, maar in het geval van deze game is dat misschien een pluspunt.

• Licht verteerbare actie-RPG
  • Leuke gevechten

• Vervelende storytelling