Predator: Hunting Grounds

Het fenomeen Predator is ontstaan uit de gelijknamige film uit 1987. Sindsdien heeft het een weg gevonden in zowel de film- als de gamewereld. Nu gaan wij op jacht ... of worden wij de prooi in deze Hunting Grounds?

Gezien het ontbreken van een verhaal krijgt dit gedeelte het gemiddelde van de andere.

Gameplay - Kill or Be Killed

Predator: Hunting Grounds is aan asymmetrische online shooter waarbij vier soldaten hun missie willen volbrengen én achternagezeten worden door een vijfde speler die de Predator belichaamt. Denk jij ook aan Evolve van enkele jaren terug?

Predator/Fireteam

Wanneer je deze game snel wilt spelen, zal je allicht in het Fireteam terecht komen. Samen met drie kompanen word je gedropt in de jungle en moet je bepaalde militaire doelen behalen tegenover de rebellen - die bestuurd worden door een AI. Hier moet je camera's uitschakelen, bommen neutraliseren, bestanden uploaden en soms doelwitten vermoorden. De meeste missies zijn een mix van deze elementen. Je kan deze doelen niet op je dooie gemakje behalen, want uiteraard ligt er iets op de loer, iets dat zich in de bomen bevindt...

Dat is uiteraard speler nummer 5. Als predator speel je ook in het zogenaamde 'third person view', wat het natuurlijk een pak evidenter maakt om je door de bomen te bewegen. De soldaten krijgen een richting aangewezen waar ze heen moeten om hun doelen te volbrengen, maar als predator start je ergens in een junglegebied en moet je als het ware 'je plan trekken'. Na wat duwen op knopjes krijgen we toch een gevoel van richting en kunnen we op onze doelen afgaan. Het doel van deze buitenaardse dreiging is ook vrij simpel: zijn trofeeën behalen...

AI/Tutorial

Zowel de Predator, als het Fireteam kunnen de rebellen omleggen. Deze rebellen zijn niet van de slimste en lijden onder een grote vorm van bij- en verziendheid. Dit kan je gerust interpreteren dat je hen soms kan passeren, zonder een reactie uit te lokken, of dat ze slechts beginnen schieten wanneer je pal voor hun neus staat. Op zich is dat niet zo erg, aangezien je weet dat er nog een andere dreiging is.

Wat er bij het spel ontbreekt is een rasechte tutorial, dat kan uitleggen welke acties zich waar bevinden. Toegegeven, bij het Fireteam voelen we dit intuďtief aan, maar bij de Predator hadden we wat meer tekst en uitleg gewenst. Al bij al hebben we onze sessies, zonder deze uitleg, wel goed doorlopen.

End of Round

Een potje kan op verschillende manieren uitdraaien. Het Fireteam kan zijn doelen behalen, en extraheren uit de jungle met behulp van de helikopter. Hierbij zal de Predator ook meestal overleven. Het kan ook zijn dat deze laatste neergehaald wordt door ofwel de lokale bevolking, ofwel door het fireteam. Knal je er dan wat te veel op, dan zal de Predator zijn helm afnemen en zijn legendarische bom activeren. Doe je dit niet, dan kan je het buitenaards lichaam veilig stellen tegenover de rebellen, zodat je team die verder kan onderzoeken. Hoe minder het lichaam wordt beschadigd, hoe meer punten je krijgt op het einde. En dan is er natuurlijk nog het einde waarbij de Predator gewoon het volledige fireteam uitschakelt waarbij de vijfde speler een hoop punten binnenrijft.

Deze punten, ook wel bekend als XP, zorgen er Call of Duty-gewijs voor dat je nieuwe wapens, perks en andere uitrusting vrijspeelt. De wapens kan je ook opwaarderen, gewoon door ermee te spelen, en je kan er verschillende vizieren, magazijnen en dergelijke meer voor vrijspelen. Her en der zal je ook beloond worden met de zogenaamde wapenkisten. Lees dit gerust als Loot Boxes, maar dan zonder de betalende factor - daar waar sommige uitgevers al eens tegen de lamp gelopen zijn. Deze bezitten niets meer dan enkele cosmetische factoren, zoals een skin voor je wapen, een andere huid van de predator, en dergelijke meer. Deze veranderen niets op vlak van gameplay.

Over het algemeen kan je lezen dat de gameplay bevredigend is, ware het niet dat je achter een tweetal missies met het fireteam en evenveel sessies met de Predator, het grootste deel van het spel gezien hebt. Weinig variatie in zowel missiedoelen als omgevingen zorgen ervoor dat je het vooral moet hebben van de grind en het vrijspelen van die extra coole wapens.

In het menu worden we reeds verblijd met de iconische muziek van de eerste Predator-film. Deze implementatie kunnen we dan ook enkel als geslaagd beschouwen. Tijdens het spel horen we de typische gamegeluiden van de rebellen en onze geweren, en ook van de Predator als die zich in de buurt bevindt. Dit zorgt voor een beklijvend gevoel, want je weet dat onheil nadert. Minder lyrisch zijn we over de grafische kwaliteit van deze game. Dit is een crossplay-titel waarbij de grafische kwaliteit op PC ongetwijfeld een pak hoger zal liggen dan op onze PS4 PRO. De tussenfilmpjes zijn goed, maar de beelden die we voorgeschoteld krijgen tijdens de game grenzen met die van de vorige consolegeneratie.

Voor Predator: Hunting Grounds betaal je bij release niet de volle pot, en dat is maar goed ook. Daarvoor biedt de game te weinig inhoud. Op zich is het spel wel vrij goed uitgewerkt, zeker als er een predator is die weet wat hij doet, want zo worden de potjes nipt verloren, of gewonnen, dus die balans is alvast oké. Samen met de nostalgische muziek en een beklijvend gevoel is deze game een ode voor die allereerste film uit de franchise.

• Beklijvend gevoel
  • Trouw aan bronmateriaal

• Weinig content