Nioh 2

Het aantal Souls-like games kunnen we ondertussen niet meer op twee handen tellen en geslaagd zijn ze allemaal zeker niet. Nioh, door Team Ninja ontwikkeld, kon enkele jaren geleden wel verrassen. Het is dan ook met plezier dat we Nioh 2 onder handen namen. Zij die gaan sterven, groeten u!

Nioh, de eerste game uit de reeks, kende een heel warrig verhaal met focus op een centraal hoofdpersonage William, en speelde zich af in 1600. Wie nu bij Nioh 2 vreest de boot volledig te missen, kan opgelucht ademhalen. De game speelt zich namelijk af voor de gebeurtenissen uit het eerste spel, waardoor er weinig tot geen voorkennis nodig is om aan Nioh 2 aan te vatten. In de jaren 1500 (de Sengoku-periode) streden landheren tegen elkaar en laat jij nu net in die strijd verwikkeld raken.

Nioh 2 focust zich eens te meer op een mix van Japanse mythologie en het oorlogvoeren, waarbij jij geen centrale rol zal spelen, maar wel belangrijk genoeg zal zijn. Hide, zo heet je personage nu eenmaal, is namelijk niet zomaar een krijger, maar beschikt over demonische krachten. Op zoek naar Amrita, een soort van grondstof die jou in een Yokai laat transformeren, zal je heel wat gebieden moeten verkennen vol monsters en eindbazen om het verhaal tot een goede einde te brengen. Een lastige klus, maar je staat er gelukkig niet altijd alleen voor.

Of je nu wel of niet Nioh hebt gespeeld, het maakt weinig uit. Nioh 2 introduceert heel wat nieuwe gameplay-elementen en via een - niet verplichte - tutorial kan je de knepen van het vak aanleren. Beginnen doe je door je personage zelf te creëren, waarbij je heel wat keuzes te wachten staan. Na hier al dan niet een half uur aan te hebben gespendeerd kom je te weten hoe nieuwe wapens in de game moeten worden gehanteerd en wat de voordelen kunnen zijn van de verschillende stances van je personage. Een wapen high, mid of low dragen kan het verslaan van bepaalde vijanden gemakkelijker maken, maar je zal  telkens op een belangrijke factor moeten letten: Ki. Je Ki zal, naast je levensbalkje, belangrijk zijn om in de gaten te houden, gezien dit voor je uithoudingsvermogen staat. Zwaai je met een zwaard of rol je even aan de kant, dan zakt je Ki (en neemt deze maar gestaag toe als je al dan niet zit te verdedigen).

De tweede meest belangrijke nieuwe eigenschap is het transformeren in je Yokai-vorm. De vele levels die de game rijk is, reken op zo’n 20 eindbazen los van de verschillende extra (zij-)missies, zitten vol monsters en andere Yokai die jou het leven zuur willen maken tijdens je avontuur. Bij het ‘shiften’ zal je even over je Yokai-krachten beschikken die je, na het verslaan van sterkere tegenstanders, zal kunnen verbeteren door hun ‘Soul Cores’ over te nemen. Nioh 2 is een echte Souls-game met sterke RPG-elementen en bewijst dat door een gigantische skill-tree aan te bieden. Je Yokai upgraden is dus niet het enige wat je te wachten staat, je zal ook je verschillende vaardigheden moeten upgraden met de Amrita die je zal verzamelen. Het leuke hieraan is niet dat je alles kwijtspeelt als je sterft, maar wel dat je na verloop van tijd skills zal kunnen aanleren om jouw speelstijl te versterken en zo de game leuker zal worden om te doorlopen.

Het moet gezegd worden dat de moeilijkheidsgraad van Nioh 2 extreem hoog ligt en men je aanmoedigt om levels meermaals te doorkruisen om je personage te kunnen opwaarderen. Wil je de 60-uur durende game sneller uitspelen, kan je nog altijd beroep doen op de ‘Benevolent Graves’ waarmee je AI-spelers kan oproepen die je te hulp zullen staan. Deze zijn echter enkel goed om vijanden tijdelijk af te leiden, gezien ze maar weinig verstand hebben meegekregen tijdens de ontwikkeling van de game. Je kan, via de verschillende checkpoints, wel nog altijd menselijke helpers oproepen (maximum 2) of zelfs een vriend. Het kan, afhankelijk van de matchmaking en tijdstip van spelen, soms tot een uur duren vooraleer iemand wordt gevonden, maar het maakt het verslaan van monsters en eindbazen per level wel een stuk leuker - en gemakkelijker. Veel online spelers zullen je ook collectables aanwijzen en hints geven, waardoor je Nioh 2 meer zal kunnen appreciëren.

Heb je uiteindelijk heel wat levels uitgespeeld, een wapen gevonden die je goed ligt en het Yokai-transformeren onder de knie gekregen, dan kan je zelf nog altijd ervoor kiezen Twilight Missions en zijmissies te spelen, of zelf anderen online te helpen. Je kan hen ‘random’ joinen of bijstaan vanaf het begin van een bepaald gebied als je zelf dat level eerst hebt uitgespeeld. Een leuke extra, vooral als je weet dat je ook stijgt in rang hierdoor en op een later tijdstip in de game zelfs een clan zal kunnen vervoegen.

Nioh 2 kent mooie levels en omgevingen die groter en uitgebreider worden naarmate je in het verhaal vordert. De vele cutscènes zijn een leuke afwisseling om het verhaal te brengen, waardoor Team Ninja zich ook meer van de meesterwerken van FromSoftware probeert te onderscheiden.

Je hoeft om aan Nioh 2 te kunnen beginnen nooit de eerste game te hebben gespeeld en dat is erg positief gezien de opvolger/prequel het op elk vlak beter doet dan zijn voorganger. Het Yokai-shiften, de vele keuzes in de skilltree en de diepgaande RPG-elementen zorgen voor een uitgebreid pakket waarmee je uren zoet zal zijn. Dat is echter als je de hoge moeilijkheidsgraad van de game weet te overwinnen.

• Uitgebreide skilltree
  • Yokai-shiften
  • RPG-elementen