Small World of Warcraft

Small World of Warcraft

Het bordspel Small World of Warcraft past het principe van de reeks Small World toe op het universum van Warcraft. For the Horde of niet, dat lees je hier.

 

Spelverloop


Het principe van Small World is vrij simpel: je verzamelt muntjes en degene die in de laatste ronde de meeste muntje heeft, wint. Die muntjes behaal je grotendeels door het bezetten van gebieden. Per gebied krijg je immers één muntje.

In het begin wordt er een 'river' gemaakt met 6 rassen en speciale vaardigheden. Die vaardigheden worden dan gekoppeld aan het ras. Het komt erop aan de juiste combo te kiezen om zoveel mogelijk muntjes te vergaren. Let wel, de combo's worden in een bepaalde volgorde gelegd, en per combo die je overslaat, moet je een muntje spenderen. Kies je bijvoorbeeld combo nummer drie, dan kost je dat twee muntjes. De combinatie ras-vaardigheid dicteert ook onmiddellijk hoeveel legers je tot jouw beschikking krijgt. Het komt er dan op aan om de tokens zo te verspreiden zodat je de meeste gebieden inneemt.



Een nieuw, leeg gebied innemen kost je twee legers, een berggebied kost er eentje extra, net zoals een vijand - of vijandelijk leger. Wil je dan naar een ander eiland gaan, maar is je ras al in het spel, dan kost aanmeren aan de haven ook nog een leger extra. Op die manier worden je legers verspreid in het spelgebied tot je geen legers meer kan inzetten. Dan tel je het aantal veroverde gebieden, en eventuele extra muntjes door je vaardigheid of ras.

Elk ras heeft zijn eigen specifieke vaardigheid, zo zullen de dwergen geen extra leger moeten inzetten om een berggebied te veroveren, en heb je bijvoorbeeld een heus waterras dat zich in de meren kan vestigen. Net zoals de vaardigheden kan je de rassen ook onderverdelen in verschillende soorten. Sommige hebben eigenschappen die je minder legers/muntjes kosten, of die meer muntjes opleveren als je bepaalde gebieden bezet. Andere hebben dan weer agressievere eigenschappen waardoor je je tegenstander vlotter kunt verslaan. Op het bord liggen ook nog artefacten die je een heuse boost kunnen geven in het vergaren van de muntjes, het veroveren van gebieden, enzovoort. Wie het gebied met het artefact in handen neemt, mag dit ook gebruiken.

Voel je dat je ras eigenlijk niets extra meer bijdraagt? Dan kan je dit gewoon op inactief zetten en een nieuwe combo nemen. Het inactieve ras zal je dan wel nog muntjes opleveren per bezet gebied.

Materiaal


Het punchmateriaal is gemaakt van zeer dik karton, van hoge kwaliteit. De artwork voert je zeker en vast terug naar de orcs en dwergen die we kennen uit World of Warcraft. Daarnaast mogen we zeggen dat de herspeelbaarheid zeer hoog is. Zeker niet alle rassen en vaardigheden komen in één spelbeurt aan bod; tel hierbij nog de verschillende beschikbare eilanden en artefacten.



Conclusie


Wie Small World al heeft gespeeld en weinig voeling heeft met WoW zal hierin de nieuwe rassen en vaardigheden ontdekken. Het is een leuke standalone uitbreiding op een reeds bestaande reeks. Wie echter zowel digitaal als analoog spellen speelt is dit een leuke versie. Toch is de gameplay er eerder eentje voor de jongere of casual speler.

Overzicht


Duur: 40-80 minuten is de vermelding op de doos, wij ronden af op een uurtje.
Aantal Spelers:2-5; aangeraden met 3 of 4
Moeilijkheidsgraad:Gemakkelijk
Voor wie?+10 is de vermelding, en dat is terecht.
Fungehalte7/10


Foto's door Tobius the Beard en Fredrik Thalberg

Steun playstationclan.be